Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 161596 visningar 56 följer Svara, dela mm...  

Re: Vilka skyddskläder har ni?

kallen  
#250903Har bytt upp mig lite det senaste.
Nu är det meindel air stream, husqvarna TE byxor och Husqvarnas nya EN471 godkända blus och det är ett rejält lyft mot mina gamla tunga huggarkläder.

8159

Syns bra i de nya kläderna!

haslehio  
#261250Har sthil classic såg byxor och en enkel fristads jacka, ett par Husqvarna handskar med sågskydd (otroligt bra handskar, fin julklapp av flickvännen :wink: ) viking ice fighter stövlar vinter tid och jalas högskaftade stålhättor vid varmare grader. byxorna är vell helt OK för priset, jackan är inget speciellt. Dock stövlarna kan ja varmt rekomendera, varma och bekväma men inget sågskydd eller stålhätta. Hjälm är en peltor g3000 med peltor galler och peltor radio lurar.

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261254Köpte just på mig ett lager med fristads huggarjackor, 99 kr/st på jula, snacka om ett bra klipp! dock så behöver man ju ha en varselväst utanpå. Förhoppningsvis kanske det framöver räcker med en varselfärgad röjsele, (min förhoppning iaf)

Användarvisningsbild

Vardon  
#261303Gamla Jonsereds sågbyxor. De borde nog bytas till modernare stuk, dock tycker jag det är oerhört trevligt med det lilla sågskyddet för bakbenen som det var förr (Då det som bekant var bättre).

Finns det byxor idag men gamla uppsättning skydd, dvs mycket fram och lite bak? Jag hittar bara sånna som är utan skydd bak.

Till dem en stjärtstcyke för att inte frysa om baken.

Hjälm med radio

Stövlar nån modell

Användarvisningsbild

T Landström  
haslehio skrev:Har sthil classic såg byxor och en enkel fristads jacka, ett par Husqvarna handskar med sågskydd (otroligt bra handskar, fin julklapp av flickvännen :wink: ) viking ice fighter stövlar vinter tid och jalas högskaftade stålhättor vid varmare grader. byxorna är vell helt OK för priset, jackan är inget speciellt. Dock stövlarna kan ja varmt rekomendera, varma och bekväma men inget sågskydd eller stålhätta. Hjälm är en peltor g3000 med peltor galler och peltor radio lurar.

har du inget sågskydd på fötterna?

haslehio  
T Landström skrev:
haslehio skrev:Har sthil classic såg byxor och en enkel fristads jacka, ett par Husqvarna handskar med sågskydd (otroligt bra handskar, fin julklapp av flickvännen :wink: ) viking ice fighter stövlar vinter tid och jalas högskaftade stålhättor vid varmare grader. byxorna är vell helt OK för priset, jackan är inget speciellt. Dock stövlarna kan ja varmt rekomendera, varma och bekväma men inget sågskydd eller stålhätta. Hjälm är en peltor g3000 med peltor galler och peltor radio lurar.

har du inget sågskydd på fötterna?

Nej har ej kommit mej för att köpa ennu, dessutom är finanserna ganska dåliga i och med att jag studerar och är bilköpar tagen. men vad skulle du rekommendera stövlar eller kängor? isåfall märke\modell och gärna just varför dom :)

Användarvisningsbild

T Landström  
#261346Jag skulle satsa på kängor...sköter du smörjningen av dom så håller dom nästan lika tätt som gummistövlar!

Jag använder idag ett par Husqvarna Classic http://www.husqvarna.com/se/accessories/skyddsutrustning-och-arbetsklader/sagskyddskanga,-classic/
Tycker dom funkar bra...passar kanske inte min fot helt optimalt...men hästlängder bättre än stävlar i skogen!
Köper jag nya kängor någon gång ska jag nog testa lite olika innan jag köper...

Användarvisningsbild

Mannfolk  
#261359Har technical extreme byxor å jacka.

Men nu är tyget på knäna så slitet så det börja komma fram små hål lite här å där :shock: :shock:

Hoppas verkligen Husqvarna kommer emot på nåt sätt..

Annars shyssta kläder :-bd

Inköpta December 12

Användarvisningsbild

T Landström  
Mannfolk skrev:Har technical extreme byxor å jacka.

Men nu är tyget på knäna så slitet så det börja komma fram små hål lite här å där :shock: :shock:

Hoppas verkligen Husqvarna kommer emot på nåt sätt..

Annars shyssta kläder :-bd

Inköpta December 12

Tvättar du dina kläder eller kör du bara på? ;)

Jag tror kläderna håller bättre om man tvättar dom ibland...

Användarvisningsbild

Mannfolk  
#261363Kanske tvättat dem 10gr sen de köptes.

Användarvisningsbild

T Landström  
#261364OK...

Användarvisningsbild

herjman  
Mannfolk skrev:Kanske tvättat dem 10gr sen de köptes.

Är själv sugen på byxorna men blir lite tveksam, du har alltså haft dom ett drygt år. Med vilken frekvens används dom?

Användarvisningsbild

svampbob  
#261396Ska inte arbetskläder vara skitiga? Jag tror inte att jag tvättar skogskläderna mer än två gånger per år. Man ska nog inte räkna med att skyddskläderna håller mer än något år eller två.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261406Åtminstone sågskyddet funkar mycket bättre när det är rent, påstås det.
/Niklas

stihl91  
#261412Blir ni inte trötta på blixtlås som går sönder, sömmar som går upp och revor för ingenting?
I så fall gör som jag och skaffa Pfanner Gladiator + Jackan "Arborist"!
Haft mina i snart tre år och är kanonnöjd,
Ett stort plus är att man kan beställa brallorna med längre ben, För mig som är lång och smal brukar annars vanliga storlekar inte sitta så bra.
Kan iaf stark rekommendera Pfanners kläder där får man kvalitén man betalar för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).