Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhäst med tillbehör?

60 inlägg 42378 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250573 Jag skruvar fast ett vanligt stödhjul med vingmuttrar när jag ska ta av vagnen.

Under årens lopp har jag gjort många förbättringar och modifieringar av ekipaget.

Du kan få hur många bilder Du vill – hör av Dig bara.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250612 Tack så mycket Greybird!
Måste säga att idén med stödhjulet var riktigt bra, ser att Du monterat lite extra transportlådor - ser ut som om de är gjorda i spånskiva eller har Du valt något annat material?

Har Du några erfarenheter av att flytta järnhäst och timmervagn på släp och hur brukar du göra i sånt fall?

Kan det verkligen stämma att timmervagnen väger 155 kilo? Jag tycker att det låter väldigt tungt men det är förstås mycket plåt också.

Skicka gärna några fler bilder på ekipaget i arbete - kul med lite inspiration om inte annat :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250846 Spånplatta i lådorna håller inte. Jag har gjort mina av formplywood. Jag kommer inte ihåg om det är andra eller tredje generationens lådor som sitter på nu. Det är lätt hänt att de kommer i kläm om det är smalt mellan stammarna.

Jag kan sätta en pallgaffel bak på traktorn. För att använda den vid transport av Järnhästen har jag gjort en passande pall med ramper för att köra på och av. Timmervagnen har inte varit aktuellt att ta med vid dessa tillfällen men det skulle nog gå att hitta på något sätt att hänga timmervagnen efter.

Det kanske går att ställa Järnhäst och timmerkärra bredvid varandra på släpkärran men jag har inte provat.

Timmervagnen är i alla fall inte tyngre än att jag orkar kulta den för att komma åt undersidan vid reparation. Den är dock för tung för mig för att kunna lyfta och svänga den vid backning.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250850 Aha, formplywood. Det ska jag lägga på minnet.

Smart idé med pallgaffel bak på traktorn. Om det inte var för att jag litar mer på bilen än på traktorn (den är ju trots allt från 1967) så skulle jag säkert försöka det också men det får nog bli släpvagn i mitt fall. Ska prata med säljaren om vad han tror att det kan behövas för släp.

Verkar ju gå fint att ta fram riktigt grova stockar, övergrova kan man nog nästan säga. Har du förlängt stakarna extra mycket för avlastningens skull eller är det förlängningen som följer med maskinen? Verkar tungt att rulla upp stockarna men du kanske har hjälp i skogen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250876 Järnhäst med kopplad timmervagn är minst 435 cm långt.

Jag har gjort extra stakar och hylsor så att jag kan förlänga stakarna vid avlastning. Nej någon hjälp har jag inte i skogen. Med lite trix går det att lösa detmesta.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250882 Såpass lång alltså, har du mätt total längd då eller är det längden mellan bakersta vagnshjulet till bandets framkant?

Tänker att man kan ha ett släp utan fram- och bakläm och låta resten av maskin och vagn sticka ut.

Ska höra med en god vän som är en jäkel på att svetsa om han kan tänka sig att hjälpa till med lite förlängningsstakar.

Tack så mycket för dina synpunkter och kommentarer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

olofjonas  
#250884 Jag kör järnhästen och vagnen på släpkärran.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250888
olofjonas skrev:Jag kör järnhästen och vagnen på släpkärran.


Intressant! Är det den nya modellen av vagn som syns på bilderna ovan eller är det den gamla kortare vagnen?

Har du vagnen kopplad till maskinen eller är de isärkopplade och hur pass stort släp har du?

Tack så mycket för kommentarer och åsikter :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

olofjonas  
#250906 Gamla vagnen dom är ihopkopplade släpkärran är 250cm lång.

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250931 Okej, ja den vagnen var väl lite kortare än den nya tror jag.

Får nog bli ett längre släp än så tyvärr, men fördelen med att ha maskin och vagn ihopkopplade vid transport är ju att man faktiskt kan få med sig ett vedlass hem på samma gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

alias  
#250976 Hmmm...

Den här vagnen ser helt annorlunda ut till sin uppbyggnad jämfört med den som jag har lånat tidigare.

Det var en gulmålad vagn utan centrumbalk (kommer ej ihåg tillverkare). En fördel med den vagnen var att banken mellan stöttorna (över hjulaxeln på vagnen) gick att ta loss genom att lossa ett par sprintar, så att bakänden på virket hamnade direkt på marken och sen fällde man bara banken på själva järnhästen och körde framåt så låg reset på backen (fördel att ej behöva lasta av virket aktivt när man dragit ut det till stickvägen).

Tror även att ägaren hade en gallringsrulle som gick att sätta i banken på vagnen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

macke  
#251009 Gårdsbyvagnen heter den.

Avatar Fallback

Re: Järnhäst med tillbehör?

alias  
#251100
macke skrev:Gårdsbyvagnen heter den.


Kan det nog vara, försökte googla Gårdsbyvagnen för att hitta en bild - dock utan framgång.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251130 Ska åka förbi en maskinfirma i morgon och höra med dem om de vet något smidigt sätt att transportera maskin och vagn. Annars får man väl bita i det sura äpplet och köpa ett större släp...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst med tillbehör?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251201
alias skrev:
macke skrev:Gårdsbyvagnen heter den.


Kan det nog vara, försökte googla Gårdsbyvagnen för att hitta en bild - dock utan framgång.

MVH
Alias


Hittade en på en Oxen.

http://www.myreback.com

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).