Skogsmiljö och Trädlära

Allergi mot träd.

15 inlägg 30193 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Allergi mot träd.

Fellebear  
#250497 Hej,
Jag jobbar som träslöjdslärare och hade en elev som fick en allergisk reaktion vilka är de vanligaste träden man är allergisk mot? och då menar ja inte pollen eller frukten utan just trädet i sig.

Vh orolig lärare! ;)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

anersimyra  
#250517 Jag tippar på Tall, vid vårfällning kan det smaka riktigt ordentligt av terpentin i käften. Häromdagen fällde jag en stor Ask, jag var övertygad om att ha trampat i hundskit. Men det var virket i sig som stank vedervärdigt, jag funderar starkt på att kasta de nya handskarna vilka numera stinker lång väg.

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

åberg  
#250520 Har hört att gullregn är giftigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gullregnssl%C3%A4ktet

Annars vet jag en som fick igenmurade ögon och svullen hals på träslöjden men det var när han hade slipat plexiglas.

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

tallen100  
#250521 EKsem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

elis  
#250522 Kan vara tjärämnen, spån, damm, terpener mm mm som utlöser problemen. Och det behöver inte vara något särskilt träd även om vissa kan ge värre reaktioner.

Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

anersimyra  
#250523
tallen100 skrev:EKsem :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

Baggböla  
#250525 Spån och skivprodukter innehåller lim som kan ge allergiska reaktioner, då själva limmet snarare än trädelarna.

Träallergi i sig har jag själv aldrig sett i verkligheten, men jag har hört det talas om att ebenholtz ska kunna ge allergier. Sedan så är ju ebenholtz ett handelsnamn som omfattar flera olika trädarter, varav det kan vara svårt att utskilja vilka trädarter som eventuellt skulle orsaka allergier. Hur mycket som är sant i detta vet jag inte.

Tror du får bättre svar om du kontaktar Astma- och Allergiförbundet.

Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

anersimyra  
#250527
elis skrev:Kan vara tjärämnen, spån, damm, terpener mm mm som utlöser problemen. Och det behöver inte vara något särskilt träd även om vissa kan ge värre reaktioner.
Trädamm kan vara mycket irriterande på slemhinnor, jag minns att när jag arbetade på trävaruindustri så talades det om förhöjd risk för näscancer hos just trävaruarbetare. :???:

Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

rokon  
#250538 När jag gick treårig träteknisk linje så var vi 14 elever i min klass. Av dessa blev en träalergiker och han fick sluta sin utbildning i andra klass. Händerna blev väldigt röda av utslag. Vi hanterade furu, ek, mahogny, teak och iroko alla dessa utom möjligtvis ek är alergena.
När jag jobbade som formatsågare ett år på plywoodindustri så vet jag en kvinna av 126 anställda som hade fullt utvecklad alergi på händerna, hon led men jobbade kvar med handskar, hon hanterade de torkade faneren. Stockarna basades i 80 gradigt vatten ca 1 dygn innan faneren svarvades, hon hanterde faneren i kallt tillstånd men efter de hade torkats i torkugn. Det var mest furu men även gran, björk hade vi också men tror ej hon hanterade den. Några andningsproblem pga allergi märkte jag ej på dessa 2 personer utan det var på händerna alergin visades.
Kanske Lind vore ett träslag som eleven kunde testa att jobba med?

Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

JensSkoog  
#250549 Dammet från olika trädsortar kann gi allergireaktion. Kollade det där när jag jobbade på slöjden, men det var svårt å få goda svar. Men, dom harda trädsorten verkar vara värst, och isär dom utländska så som mahogny, jacaranda och teak.

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

torpöbo  
#250580 Reagerade lite själv i slöjden på högstadiet, dock har jag jobba i skogen efter det och inte känt av nått. Tror det berodde på fint slipdamm som satte sig i luftvägarna.

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

Fellebear  
#250696 Många svar! så roligt! :)
EKsem den må ja säga va en bra en! inte tänkt på de förut! ;)

Men dock tror ja inte de e Furu för de har vi jobbat med hela hösten o hon har inte fått nåt utslag... hon är allergisk mot gran har ja för mig att klassläraren sa... De nya träslagen som de började med för två veckor sen är Valnöt och ett okänt träslag... sen påminner om körsbär men har ingen splintved... så den är liksom ljusröd... ganska hårt och fnasigt... lossnar gärna bitar längs med fibrerna påminner lite om att jobba med ek fast mjukare.

Men guldregn ja just de ja... den är de ju faktiskt vanligt att man är allergisk mot... ja tror de flesta är de faktiskt.

Ja ska forska vidare! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Allergi mot träd.

JensSkoog  
#250701 Gullregn ska an holla sig långt i från, likadan med idegran. Even veden är giftig och jag skulle inte villa få dammet från putsning i mig. När jag var liten pojk dog en tiårig kille av gullregn näre där jag vux upp, så allt av gullregn utrotades, even om många jamrade att den var så vacker!
Kollade med min svager som är läkare, och han mente att fet tall ville gi irriterande damm med alla dom resiner som finns i den väden.

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

johsve172  
#250736 Jag reagerar starkt på gran och lite mindre på tall. Får utslag/sår på huden, brukar vara värst runt ögonen. Tall blir jag mer och mer allergisk mot vartefter jag utsätter mig för den.
Däremot har jag inga större problem med lövträd. Tror att det är terpentinet som är orsaken eftersom jag får samma problem med lösningsmedel vid målning.
Har din elev samma problem som mig så kan det bero på att ni arbetat med furu hela terminen.....

Avatar Fallback

Re: Allergi mot träd.

husqvarna_med_sthil  
#250739 Nu vet jag inte om detta kan vara till någon hjälp men jag blev utsatt för terpener på massabruket vid en rengörning av en värmeväxlare som sätter igen sig av extraktivämnena i veden. Kvinnan som jobbade på plats frågade mig om hjälp (midsommarafton och eftermiddag) och jag slängde på mig en andningsmask och körde igång med rengöringen och hon var också med.

När jag precis hade kommit hem och väntade på kvällens besökare kom en frossa likt den man har vid rejäl feber. Jag ringde hem till henne som varit med och det var samma för henne. Det försvann efter några timmar för mig men hon hade legat hela natten med frossa. När jag tog upp detta med hälsovården fick jag svaret att det antagligen var terpener som frigjorts i luften när jag högtrycksblåste och antagligen hade det smitit in i masken på något vis. Hon hade ingen mask alls.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).