Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53915 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Qkeeper  
#249430 För längre transporter borde det ju funka bra, ställ av vagnen där du har plats att stå bredvid. In och hämta ett lass, ut och lasta över till vagnen och sedan in och fylla maskin för att åka ut och kroka på vagnen.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

vedförsäljan  
#249480 Jag brukar knyta bakre kärran sen når jag precis,har verkligen ingen jättekran,knappt 4m :mrgreen:
Förövrigt är det bättre med vagn baktill så man kan backa,med två kärror blir det svååårt :lol:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Qkeeper  
#249541 Ja det är ju också en variant! ;)

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250293 Blev några lass till idag för att röja upp efter Ivar.
Det första lasset består av tre träd, blev 14 bitar. Den största granen apterade jag i tre 4,1 m timmer och tre 3,0 m massa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250324 Alltid lika kul med Minimaster-bilder, inga problem med rotstockar heller.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

sveakatten  
#250327 Jag håller med dig, tycker den maskinen ser bra ut om man har fast mark att köra på. Förstår inte varför jag tycker den ser så mycket bättre (starkare) ut än en fyrhjuling, är väl möjligen för att vi har en fyrhjuling :???:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Amatörhuggare 62  
#250334
m_DSC01100.jpg

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#250340
Amatörhuggare 62 skrev:
m_DSC01100.jpg


hej vad har du för storlek på gripen 0,12 eller 0,16

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Amatörhuggare 62  
#250343 Det är inte min maskin, det var en jag högg åt.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Brytjärn  
#250650 Färsk nyligen fälld Björk.
Kranen med utskjut funkar riktigt bra när man vill dra in för omtag på de där långa bitarna som ligger nästan utom räckhåll.
IMG_0824_22.jpg
Senast redigerad av Brytjärn mån 16 dec 2013, 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#250659
Brytjärn skrev:Färsk nyligen fälld Björk.
Kranen med utskjut funkar riktigt bra när man vill dra inför omtag på de där långa bitarna som ligger nästan utom räckhåll.
IMG_0824_22.jpg


okej men vad har du för mått på kranen kortast och som längst

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

Brytjärn  
#250662 4,2m som max
är inte helt hundra på utskjutets längd men skulle gissa på 60-80cm

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

axwell  
#250663 Det är troligen denna

http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... -nyhet.php

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

skogshasse  
#250667 intressant verkar vara en fin kran till alstorn man blir sugen på att byta jag prata med farma på elmia mässan 2011 och då skratta dom åt mig när jag sa att jag ville ha en så liten kran med utskjut dom menade att det fanns inget behov av det på marknaden och nu bara 2 år senare så har dom tagit fram en sådan kran så man kan undra vem som skrattar åt vem i dag

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

värmSkog  
#250694 Det var alstor själva som ville att farma skulle ta fram en liten kran med utskjut, men farma tyckte fortfarande att det in fanns någon mening med det. När alstor då tänkte byte märke till kranen (country) så blev dom tydligen oroliga på farma och satte igång att ta fram en liten kran med utskjut

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).