Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avverkning i brant

37 inlägg 20579 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning i brant

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24938 Jag har tre områden på min fastighet som ej går att komma åt med vanliga skogsmaskiner. Vid de senaste avverkningarna (avverkningsuppdrag) så har entreprenörerna lämnat dessa områden orörda.

Det gäller;
1) en 20 m bred och 500 m lång strandzom efter en å med höjdskillnaden 10 m
2) en 50 m bred slänt ner mot en bäckravin som är 300 m lång och har höjdskillnaden 20 m
3) en bergbrant med hög bonitet som är 75 m bred och 150 m lång med höjdskillnaden 40 m

Totalt är det 3,5 ha med total skogsvolym på ca 700 m3sk och grov timmerskog. Jag avser att gallra igenom dessa områden manuellt.

Det går inte att köra i branterna utan jag tror att stockarna måste vinchas upp för att därefter läggas på vagn och vidare transport till väg.
Så till frågan; vad för utrustning är lämplig för att vincha i branter?



   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24964 Det låter som att du behöver en traktormonterad vinch med en riktigt lång vajer :!:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24975 Man brukar väl lämna det där för naturvården?

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24977 Det inte normal produktionsmark men jag tänker mig en försiktig gallring. Klassat som PF+NS i skogsbruksplan.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24980
Skogsante skrev:Det låter som att du behöver en traktormonterad vinch med en riktigt lång vajer :!:

Jag har ingen skogstraktor. Kan du ge exempel på lämpligt traktor samt vinchutrustning.

   TS
Avatar Fallback
Fisketorp  
#24987 Det går inte att komma in med traktorn i botten av släntarna?

och föra vikret till någon enklare plats att ta upp dem.

ska det stå strandzon? isåfall kan du ju forsla det till bättre ställe via vattnet ;)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25004
Fisketorp skrev:Det går inte att komma in med traktorn i botten av släntarna?

och föra vikret till någon enklare plats att ta upp dem.

ska det stå strandzon? isåfall kan du ju forsla det till bättre ställe via vattnet ;)

Jo delvis går det nog att komma in med en maskin i nedre kanten för vidare transport på vagn men hur som helst blir man tvungen att vincha.
Flottning är ju möjligt men jag tror inte jag skall ge mig in i detta. Däremot har jag kört ut en del ved med snöskoter på åns is.

Jag undrar lite över om man kan använda en fyrhjuling med vinch.
- är den tillräckligt stark för att vincha timmer uppför ?
- är vajern tillräckligt lång ?
- ståt fyrhjulingen kvar (är den för lätt) om det går tungt ?
Det skulle vara intressant att höra erfarenheter av någon som provat.

   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25008 4-hjuling tror jag blir klen till att wincha med dessutom kan wiren bli för kort. Jag skulle nog skaffa mig en militärtraktor mod BM600 - BM650 med frontvinch. Ankra den bra och du kan dra helträd upp till avlägget och upparbeta dom där.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25010 Om du gallrar på sommaren så kan du ju använda vattenskoter för att dra stockarna på ån :lol:

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25013 En kraftig traktormonterad lunningsvinsch och sedan dra helstam med några pigga och raska pojkar som kan springa och koppla vajer är nog modellen.En fyrhjuling tror jag inte riktigt på.. :( Oavsett vilket du än väljer så kommer det att bli ett mastodont-jobb, låter det som.. :)
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#25018
Ulf skrev:En kraftig traktormonterad lunningsvinsch och sedan dra helstam med några pigga och raska pojkar som kan springa och koppla vajer är nog modellen.En fyrhjuling tror jag inte riktigt på.. :( Oavsett vilket du än väljer så kommer det att bli ett mastodont-jobb, låter det som.. :)
Mvh. Ulf


Det är nog tveklöst det bästa sättet.

Har själv skog efter en älvravin, och där brukar jag leja in en med traktor och ordentlig winsch när något träd blir underminerat och börjar luta ut från älvkanten.
Gör alltid dessa jobb så tidigt som möjligt under vinterhalvåret när isen håller och det har kommit några dm snö på backen.
Blir betydligt mera lättjobbat då.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25021 Tack för svaren :D

Att vincha helstam går nog tungt men det torde vara bästa alternativet med tanke på arbetssäkerhet vid kvistning och aptering.

Bra tips med att invänta frusen mark med snö. Brukar ni förakra traktorn då ni vinchar eller hur gör ni ?

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#25022
Brukar ni förakra traktorn då ni vinchar eller hur gör ni ?

Det tycker jag låter sunt...

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25023 ta spjärn mot en stubbe eller ngt med skölden på vinschen är ett bra tips.

Avatar Fallback
Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25029 gallringspelle är en rätt trevlig lunningsvinsch som jag kan rekommendera, finns med radiostyrning också om jag inte minns fel.

[/img]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).