Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44140 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

totte  
#249181 Härligt ekipage!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Homo abies  
#249212 befria Victorn från skogen den är ju jättefin! -skaffa valmet 405 och lite kedjor..

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#249331 Jag kör alltid på nån sorts väg. Är aldrig på riktigt i skogen med den.

Den är helrenoverad av en gymnasie fordons elev ca 92-93 jag köpte den i perfekt skick.
Har bruksat med den i 4 år kört snöslunga och skogsvagn mest. Har även slåttermaskin o tippvagn. Kranen går göra allt möjligt med tex Lasta hö ,plantera om buskar ,köra bort ihopfallna lador, bygga stenkistor, riva gamla golv ,luckra upp ströbädd, köra ris ,köra ved o timmer. Efter snöslungan är det bästa verktyget på gården då jag inte har frontlastare.
Klart jag vill ha nåt större men den räcker som ändå.

Flisen är ganska torr när den huggs ,
Jag försöker ha långveden torr innan den huggs. Brukar syrafälla på våren. Funkar ganska bra. Men lite mögel blir det iallafall. Så är flis.. bakbrand eller mögel. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

hinowa  
#249403 Jag skulle köpt en beg Järnhäst med hydraliskt vajerspel och då vara garanterad att komma åt allt i hela skogen samt inga markskador och lunna fram till väg.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#249476
Skarvikarn skrev:Jag kör alltid på nån sorts väg. Är aldrig på riktigt i skogen med den.

Bra var rädd om den gamla klenoden, sånna görs ju tyvärr inte längre å dom som finns börjar stå riktigt bra i pris, iaf om den ser ut som din.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#249583 Jag är otroligt imponerad av kvalitets känslan på min Victor, när man byggde nåt på 50 talet så byggde man för överskådlig tid. Inte som nu när man beräknar livslängden på nåt för att få sälja fler. Visst det är ju varken största eller starkaste. Men tänk vilket jobb dom gör innan dom är slut. Säkert fler hektar än en modern traktor gör idag innan den är slut. Intressant tanke faktiskt, att grejjerna bara blivit sämre på ett sett.

Men klart jag kommer köpa en annan traktor nån dag , då ska jag ta ut den här bara på sommaren o köra till badplatsen genom skogen o bara mysa. Cab har sina fördelar.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#249642 Jag tänker precis som du, tog upp det med en kompis som numera jobbar som beräkningsingenjör på volvo (entrepenadmaskinerna) han hävdar att dom var sämre på att räkna för 50 år sedan plus att dom inte kunde köra varje liten del i diverse datorsimuleringar.

Därför "tog dom i lite extra" dom överdimensionerade helt enkelt allt, för att vara säkra på att det ska hålla!

Sedan är dagens traktorer & lantbruksredskap så satans dyra så det måste snurra dygnet runt för att betala sig.

Många stortraktorer på blocket har ju så mycket timmar på mätaren i förhållande till ålder att dom nästan har snurrat dygnet runt.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#249649 Visst yxade tillverkarna till det lite mer eller bättre för i tiden, överdimensionerade mer än gärna gjorde dessutom inte alls dessa effektuttag. Numera ska allt vara så optimalt uträknat, börjar man pillra lite, öka effekten på vad det än månde vara så går skiten lika säkert som amen i kyrkan sönder.
Grannen har en gammal baklastare (volvo) den lyfter runt 14 till 1500 kg innan den vill tippa över ända, numera har han hängt på en cementklump på 300 kg i fronten, inga problem att lyfta över 2 ton, dessutom håller allt, ja däcken blir ju lite flata förstås men....

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Skarvikarn  
#249669 Vi diskuterade om det inte skulle bära sig köra gamla grejjer med samma vinst. Jag tänker storbonde som har flera anställda o massa traktordr för flera miljoner. Gör verkligen dessa moderna traktorer 10 ggr mer jobb bara för att dom är 10 ggr dyrare. En 30 år gammal 130 hk mot en ny 130hk. Är jag helt ute i skogen o plockar hjortron om jag påstår att traktorn ifag är övervärderad minst 5 ggr. Vore intressant o veta om dom blivit dyrare eller jävligt mycket dyrare.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#249676 Det är ju skillnad på komfort å utrustning, å nytt är alltid nytt. men å andra sidan kan man göra dom flesta reparationerna själv på en 30 årig traktor plus att dom i regel krånglar mindre... Dyra är dom i varje fall!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#249680 Min Boxer är över 45 år och reparationskontot på alla år är under 10 tkr totalt.
En bekants Valtra ville hux flux inte flytta sig från gårdsplanen, för att få fanskapet till att börja röra på sig fick han punga ut med 165 tkr.
Det kostar att ligga på topp.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

r93  
#249684 Japp, det är det som kallas utveckling!

All elektronik och finesser är underbara när dom fungerar, lika jävligt är det när det inte fungerar, en bekant fick byta handbromsen på sin Ford (bil) elektrisk naturligtvis 12000 kronor fattigare!

Vad tror ni nypriset skulle bli om man började tillverka, säg Volvos 350 eller liknande traktor?

Skulle någon köpa den?

Kineserna är ju glada i att kopiera, varför inte kopiera något gammalt fast använda riktigt stål & järn?

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#249692 Tror det skulle vara många som skulle köpa av dom gamla modellerna, dom är driftsäkra och man kan ställa dom i 10 år å sän starta upp dom utan märkvärdigheter! Gör om det med en ny å dess elektonik å datasystem... sän är det komforten som kan vara avgörande, inte så trevligt att sitta å ploga 12-14 tim i -25 i en plåthytt, men det är en annan sak!

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

anersimyra  
#249694
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..
Själv plogar jag sjöisar åt en kommun med hjulingen, 640:- ex moms i timman :surp: Åt en annan kommun gör jag arbeten i ett reservat med hjuling och avestavagn, inte riktigt lika bra pris med det avtalet. Dock är jag övertygad om att "leksaken" lönar sig bättre än de flesta maskiner. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#249698
anersimyra skrev:
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..
Själv plogar jag sjöisar åt en kommun med hjulingen, 640:- ex moms i timman :surp: Åt en annan kommun gör jag arbeten i ett reservat med hjuling och avestavagn, inte riktigt lika bra pris med det avtalet. Dock är jag övertygad om att "leksaken" lönar sig bättre än de flesta maskiner. :smile: :smile:

Nja, om man tänker på vad en hjuling kostar mot en gammal outslitlig traktor från 1960 som du kan ha till det mesta så vete fan, men det klart hjulingen är ju lättare att flytta mellan olika objekt. Ja man kan vända å vrida hur länge som helst på detta... men huvudsaken att alla är nöjda med sakerna dom har :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).