Motorsåg och handhållet

Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

76 inlägg 36901 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248863
totte skrev:
Skulle det kunna vara så att spånet, i stället för att följa med framför ryttaren (spåndragaren), lägger sig över ryttaren och därmed minskar avverkningen


Skulle det mycket väl kunna vara, det beror på träslag, fruset eller ej, hur kedjan är i övrigt, vad som händer.

Vill också hålla med Johan, ryttarna skall filas men antingen efter mall som han säger eller med bladmått, vanligen 0.8 - 1 mm, mindre i hårdare trä och med svagare såg.

Hei Totte, korleis filer du ryttarane med bladmått, bruker vanligvis hva sin platmall på ryttarane men syns kanskje at hard tar litt for lite og soft tar litt for mykje. Meiner at hard skal ta ca 0,65 mm. Muligt at det går og fila på hard og så ta ett forsiktigt drag med flatfila etter at plattmallen er fjerna, men det blir litt unøyaktigt syns eg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

totte  
#248909 Hej Can. Beror mycket på kedjetyp och vilket virke du skall såga vad underställningen skall vara och också på hur starks såg du har. Jag lärde mig för många år sen att 0,8 - 1 mm är lämpligt, men det finns många åsikter om det och det beror också på hur kedjan i övrigt är filad. Har du lite mer aggressiv vinkel på skärtanden så skall underställningen vara lite mindre och tvärtom. Men jag är ingen expert på kedjefilning, blir det vasst och biter så är jag nöjd.

Jag brukar använda bladmått och en bit plattjärn när jag filar ryttarna.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Blivande snickare  
#248922 Vad är ett bladmått och hur används det?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248932
totte skrev:Hej Can. Beror mycket på kedjetyp och vilket virke du skall såga vad underställningen skall vara och också på hur starks såg du har. Jag lärde mig för många år sen att 0,8 - 1 mm är lämpligt, men det finns många åsikter om det och det beror också på hur kedjan i övrigt är filad. Har du lite mer aggressiv vinkel på skärtanden så skall underställningen vara lite mindre och tvärtom. Men jag är ingen expert på kedjefilning, blir det vasst och biter så är jag nöjd.

Jag brukar använda bladmått och en bit plattjärn när jag filar ryttarna.


Dette er ett bladmål http://www.biltema.no/no/Sok/?query=bladm%c3%a5l og rekner med at det brukes på den måten at du legg på ett passeligt blad på rytteren og legg ett plattjern fra tann til rytter. Når dette er horisontalt ja da veit du understillinga ved å sjekke tjukkelsen på bladmålet. Kanskje totte kan forklare i tilfelle mi forklaring er feil.

Hogger helst litt hardt virke og har litt aggresiv tann, ein skal jo inngå ett kompromiss mellom haldbarhet og skarpa, prøver å ha så skarp tann som muligt uten for mykje høknebb. Prøver meg fram med optimal høgde på rytter. Vil helst klare dei fleste jobber der trærne har "normal" størrelse med 50 cc sag pga slitasje på kroppen med tyngre sag. Til kun felling og kapping er det greit med litt meir kubikk.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Blivande snickare  
#248943
can skrev:Dette er ett bladmål http://www.biltema.no/no/Sok/?query=bladm%c3%a5l og rekner med at det brukes på den måten at du legg på ett passeligt blad på rytteren og legg ett plattjern fra tann til rytter. Når dette er horisontalt ja da veit du understillinga ved å sjekke tjukkelsen på bladmålet. Kanskje totte kan forklare i tilfelle mi forklaring er feil.

Okej, nu fattar jag, tack för svaret! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

mghg  
#248966 För hårda trädslag och fruset virke skall ryttarna vara höga, d.v.s. bara 0,5 mm under skärtänderna. Använd läget "Hard" på filmallar från Oregon/Husqvarna/Jonsered.

Se även http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1858

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249052 Du skal verkelig kunne dine saker med rundfila for å få det til å gå unda med hard på ryttarmallen. Muligt det er ein ide å ha litt mindre haukenebb og ta litt meir enn på hard. For mykje haukenebb fungerer uansett ikkje om du har filt på hard, Sager du i harde tresorter så blir tanna skada uansett.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

mghg  
#249059
can skrev:Du skal verkelig kunne dine saker med rundfila for å få det til å gå unda med hard på ryttarmallen.


Man skall lära sig grunderna (följ länken i mitt förra inlägg), vara noggrann och öva. Det finns inga genvägar.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

SawTroll  
#249362
johan eriksson skrev:
laggar skrev:I vilket fall tror jag att jag helt enkelt ska låta ryttarna vara och bara fila tänderna på kedjan tills den är slut... ;)

Nej, du ska fila ryttarna också, men inte i början av kedjan livslängd, du kan nog vänta tills du kommit in ca 1/4 av tandens längd och alltid efter mall så funkar det kanon hela vägen


Nei, du kan sjelden vente så lenge (uansett årstid) - noen ganger trenger selv helt nye kjeder¨å få rytterene filt, da de er for høye fra fabrikk.

HVAs progressive ryttermaler fungerer meget bra både for kontroll og filing - det er bare å velge mellom "soft" og "hard". På den måten slipper man å gjette hele tiden..... :wink:
Senast redigerad av SawTroll tis 10 dec 2013, 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249363 Jag rör inte ryttare förrän det behövs. Oftast nära halv filad kedja.

Kompensera skärpa med låg ryttare är bra för sågservicens ekonomi kanske, men jag har inte hjärta o råda till det.

Super vasst i alla lägen, så vasst man kan få det o stäva efter mer!

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249369 Jag rör inte ryttare förrän det behövs. Oftast nära halv filad kedja.

Du kan ett eller anna som ikkje eg kan det er heilt sikkert. Skulle eg ha venta med å fila ryttere til nesten halve kjeda var filt vekk så hadde det gått seint med saginga, må jo nesten vera ett eller anna "magisk" triks. Er pferd filer så mykje bedre enn Oregon eller er det tekniken/anvendaren?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

stegmaster  
#249375 I denna frågan håller jag mig til jänkarna "there are no substitut for Cubic inches"(eller hva dom nu säger). :wink:
Eller omskrivet til en kedja " det finns ingen erstatning för låga ryttare".

Nu er min erfarhet med kedjor i stort sett från vedmaskin med. 404 kedja.
Och visst blir den vass efter slipning med höga ryttare, men den blir ju slö nästan direkt (nästantil omöjlig at såga med efter typ 2-3 m3)
Men låga ryttare( ca drygt 1mm på .404 kedja) går det fint at såga 40-50 m3 innan slipning och endå känns kedjan hyffsad vass.
Fördelen med just vedmaskin er ju at man inte saknar kraft til at driva kedjan eller fara för kast som på en motorsåg.
Så fatter inte riktig all denna vetenskapen bakom en vass kedja, blir avstanden mellan tand och rytter för liten eller ingen als så kan det vel inte bita heller, oavsett hur vass tanden er?? :???:
Enklaste er vel normal filning/slipning, och hålla rytterna låge (självklart innom säkerhetmarginer som angivet för kedjan).
Motorsåg kör jag dock så lite med numera, at det håller at slipa endast några gånger under hela vinteren om jag inte lyckas stensåga.
Men brukar ligga på "softnivåen" på rytterhöjden året rundt.

Appropo jänkare och kedjor:
När man tittar på dessa serier från USA typ Ax Man, så verkar dom ju ofta hur klantiga som helst, men en sak jag noterat mig, er at dom alltid verkar ha en vass kedja, så jättesvårt kan man ju då tycka det inte skulle vara, eller?? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Niklas_F  
#249404 Detta är ju också ett sätt att fila en kedja....... x_x


Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249416 Skulle vara roligt o se resultatet...

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man fila kedjan i fruset virke?

mghg  
#249417
stegmaster skrev:Så fatter inte riktig all denna vetenskapen bakom en vass kedja, blir avstanden mellan tand och rytter för liten eller ingen als så kan det vel inte bita heller, oavsett hur vass tanden er?? :???:

Eftersom skärlänken fungerar som en hyvel så blir effekten av för låga ryttare att kedjan tar för mycket och riskerar att fastna (säkerhetsrisk), effekten av för höga ryttare är att kedjan tar för lite och alltså sågar för dåligt.

I valet mellan låga och höga ryttare är det säkrast med höga ryttare. Eller som Mange uttryckte det:
Mange skrev:Jag rör inte ryttare förrän det behövs. Oftast nära halv filad kedja.

[...]

Super vasst i alla lägen, så vasst man kan få det o stäva efter mer!

Jag försöker göra som Mange när det gäller skärpan och har som regel att fila vid varje tankning. Den tid man förlorar på filningen vinner man snabbt igen med en vass kedja .

stegmaster skrev:Men brukar ligga på "softnivåen" på rytterhöjden året rundt.

Jag brukar också ligga på soft-nivån åren runt när jag fäller friska granar. Men denna tråden handlar om fruset virke och då är det hard som är rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).