Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

68 inlägg 46218 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24611 Redan borta :-( Vad var det i annonsen?

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24618 Ja den försvann snabbt det var en kranman rexon 300 utan drift för 45 loppor. Såg ut som ny på bilden, hoppas någon här fick den.

//

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24848 http://www.buysino.com/product/1512/144 ... Crane.html

Lite kul att det är en bild på en kranman där också.
4000 dollars, 24000 plus moms tull och frakt.
Frakten är av erfarenhet väldigt låg. momsen funkar ju precis som här och den drar man ju av, eller rättare sagt så betalar man aldrig in den.

Det känns som att det är dags för ett gruppköp här på forumet så att vi fyller en container. Vad sägs?

Avatar Fallback
SRH  
#24851
trilla skrev:http://www.buysino.com/product/1512/144750/Special_Transportation_Equipment/Crane.html

Lite kul att det är en bild på en kranman där också.
4000 dollars, 24000 plus moms tull och frakt.
Frakten är av erfarenhet väldigt låg. momsen funkar ju precis som här och den drar man ju av, eller rättare sagt så betalar man aldrig in den.

Det känns som att det är dags för ett gruppköp här på forumet så att vi fyller en container. Vad sägs?


Man får ju in 3 stycken i en 40fots container...

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24853 3?!? Man borde väl få in åtminstone 10-15 tycker jag.
I en 20 fots container får man in 38 vanliga timmervagnar. Alltså sådana som det finns massor av på blocket med röda stakar ink vajer kran.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24854 Jag tror att det kostar 3000$ (18000 kr) att skeppa en fartygscontainer från Shanghai till Göteborg.

Om det nu går tre vagnar i en container blir det 6000 kr per vagn i fraktkostnad över havet. Du har den fritt Göteborg för 40000 kr (24000+6000+tullavgift gissningsvis 2000+moms). Till detta tillkommer då lastbilstransport upp till norrland. Det kostar kanske 4000 kr per vagn.

Så hemma på tometen har man den för 40000+4000 = 44000 kr
Ioförsig blir det ju svårt med garantier. Man får nog räkna med att inga garantier gäller men vagnen är ju 25000 kr billigare än Avestavagnen (omomsad).

Jag tycker det låter intressant...

P.S ursökta mina feberäkningar. De är nu korrigerade!
Senast redigerad av OAS-forests lör 29 mar 2008, 16:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24856 Ja oas din uträkning kanske inte är helt fel. Förutom att frakten kanske är 2000 per vagn och momsen behöver man aldrig betala in, om man är momsregistrerad då förstås. Sen är 4000dollars innan vi börjat snacka med dom överhuvudtaget.
Jag har tidigare varit lite inblandad i jinmas import för länge sedan, innan jinma sweden och alla andra började ta in dom och jag tror det här med vagnarna kan bli riktigt bra.
Men visst garantin blir ju svårutnyttjad då man är på andra sidan jorden.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24858 Jag vet att de brukar stuva in sex traktorer med hytt i en container.
Det kanske går att stuva in fler än tre vagnar om man monterar isär kran m.m.

Man vill ju inte ha alting levererade i delar heller. Trilla, hur många vagnar tror du det går att få in i en container utan att de plockas isär alltför mycket?

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24861 Som jag skrev tidigare skulle jag bli förvånad om det inte ryms fler än 15. 20 gissar jag på. Hur mycket man än plockar isär dom så blir det ju enkel ihopsättning.
Om man tar av bankarna lastförskjutingsgallret och kranen och däcken så har du ju ett paket som bara är 50cm högt 110cm brett och kanske 300cm långt beroende på om centrum röret är helt eller inte.
Som sagt så får man in 38!!!! vanliga timmer vagnar av den här typen i en 20 fots container....

http://www.blocket.se/vi/14420611.htm?ca=2_s

Så nog borde det gå in hälften så många i en container som är dubbelt så stor, eller?

Avatar Fallback
SRH  
#24864 jaja, jag tar och ger mig. Jag tänkte bara så att man körde in dom efter varandra i containern. Såklart man kan plocka isär dom... :D

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24872 Ja men ska vi beställa 20 st då. Det blir 20 x 4000$ = 80 000$ eller 480 000 kr. Om vi startar ett företag kan vi ju låna den summan i bank.

Då vi har vagnarna hemma så säljer vi 17 st och därigenom finanserar vi våra egna vagnar.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24876 Ha ha.. Skulle vilja se den bank som lånar ut dom pengarna utan borgenärer eller kassa och omsättning i bolaget.
Men borde vi inte få ihop 10-20 intresserade här på forumet? Det kanske inte finns så många här som är ute efter en sån vagn.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24925 Smider ni planerna riktigt nu..... :D
Är det någon som har 100% koll på vad dom 2 olika importörena tar för kina kopian i sverige?
Finns det inte någon här på forumet som har koll på kina importen? det kanske skulle vara många intresserade här ? ( Inklusive mig själv)
Det skulle vara roligt att prata med någon som har kört MYCKET med den så den funkar som den ska ! :?:

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24932 Du skriver dom 2 importörerna. Vilka är det? Den som malwa säljer är det en sån här fast utan hydraulagregat? Han finns ju här ibland.

Användarvisningsbild
Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31211 Såg att Kellfri har en ny gallringsvagn för ATV och mindre traktorer. Även denna med ett eget hydraulaggreget. http://www.kellfri.se/pdf/Gl34.pdf
43000 kr för denna vagn och den ser lite smidigare ut än den andra vagnen dom hade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).