Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48370 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

sveakatten  
#248912 Jag körde hela förra vintern på choke, nu när jag bökat med den provade jag att skruva ner inställningen ca 3 varv och nu funkar den utan choke.
Men nu funkar inte primern istället :shock: får starta den på startgas.
Alltid är det något :P
Sitter ju en skruv under och en skruv på sidan av förgasaren, är det luft och bränsle?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248919 okej. gick motorn bra hela tiden du körde den på choke då ? den lär ju ha tjuv stannat..

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#248921 Du har en 8-hästare katten, skruven som sitter på sned nedåt under flottörhuset är huvudmunstycket. Den som sitter rakt ut på sidan är för tomgången.

På 5-hästarn sitter huvudmunstycket på sidan av förgasaren, den har ju ingen flottörhus i egentlig mening, bara en kopp i tanken som fylls av pumpmembranet så det hela tiden rinner över och tillbaka i tanken.

Om den går bra eller i varje fall går på choke men inte utan så är det någort som gör att den får för lite bränsle, antingen feljusterat huvudmunstycke eller skit nånstans som stoppar.

Finns en sak till, du har väl kollat att packningen mellan förgasare och cylinder är hel och att förgasaren är ordenligt fastskruvad. Drar den tjuvluft kan det orsaka samma problem.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248924 Hm.. tror inte jag har kollat packningen mellan förgasare och cylinder. Får göra de imorgon om jag får tid.
sen så ska jag även prova å grundinställa förgasaren å starta å se hu den beter sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

powder  
#248949 Whoops
Snubblade in här då jag sitter o surfar efter lösning på precis samma problem. Min nyinförskaffade Ariens från -73?? går bara på choke, precis som det verkar här i den här tråden. Min motor är en B&S model 130292 6 Hk ( tror jag) med sån här förgasare

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

powder  
#248954
B&S 130292 förgasare.docx

Hittade en ritning på hela förgasaren. Är de nr 205 som skall vara 3/ - 1 varv utskruvat?

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#248971 sådan förgasare sitter de på min också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#248989 Inte 205, tror du menar rätt dock, se bilderna.

B_S_5hpcarb.jpg


B_S_5hpcarb2.jpg


Skruva först i botten, dra inte åt utan bara försiktigt tills det känns att den bottnar sen ut ett till ett och ett halvt varv. Går den fortfarande inte utan choke skruva ut ett halvvarv i taget. Hjälper det inte så är det nåt av följande:

Smuts i munstycket eller kanalerna dit - ut med skruven och blås igenom.
Pumpmembranet är styvt eller kass på annat sätt - byt.
Locket över membranet inte åtdraget - skruva ordentligt.
Fjädern och brickan under membranet saknas eller sitter fel.
Packningen mot cylindern är kass eller så är det inte åtdraget - byt vid behov och dra åt.
Igensatt sil nere i tanken - loss med förgasaren, loss från tanken, gör rent.
Sugrören ner i tanken och nivåkoppen är inte rätt monterade eller trasiga - byt eller åtgärda.

Kan inte komma på nåt mer just nu.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

powder  
#248999 of course . såg fel på skruvarna. Var ut i går kväll o kolla . Jorå ca 1 varv är rätt skruv utskruvad.
Lyfte av förgasare o tank och de var som grafitpulver i själva nätfiltret i botten samt lite rostflingor i koppen. Gör de något att de e smuts i själva koppen?.
Ska försöka hinna med o lossa på membranet i dag på jobbet o se om de skulle behöva bytas. Är de 394 membranet heter mån tro?

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#249022 Du bör få så rent det går i koppen, det är i den som det sugs upp bensin till förgasaren. Hela systemet bör vara så rent som det bara går. Är det goja i tanken med, så har du snart igensatt filter igen.

Stämmer, membranet är 394 på skissen. Håll noga reda på ordningen på fjäder och bricka som sitter bakom.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

powder  
#249031 Ja själva botten i tanken ser jättefin ut. Men det var grafitliknande smog i det finmaskiga nätet i det långa röret. Hur viktigt är det att gummistosarn är tigta vid 90gr böjen . Kan de läcka luftstötar där eller är de undertryck? Kanske ide o få på nån liten slangklämma elr liknande eller kan de inte påverka så mycket. Min kopp var i alla fall fylld bara nån enstaka cm med bränsle när jag lyfte av förgasaren

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#249055 Menar du den där det kommer ett rör nerifrån vevhuset och upp till förgasaren vid choken ungefär. Inte viktigt, det är vevhusventilationen och påverkar egentligen inte gången.

Bra om tanken ser ren och fin ut. Om den stått upprätt och stilla, så det inte skvalpat ut, sen du körde sist så är den låga nivån i koppen en klar indikation på att den inte orkat pumpa bränsle nog upp dit, det är det membranet gör. Har du tur kan det bero på igensatt sil, hjälper det inte är det nog membranet som är för gammalt och styvt. Den orkar pumpa så länge choken är stängd, då blir det större vakuum i förgasaren så det drar hårdare i membranet.

Membran skall du kunna köpa hos vilken bra handlare som helst. Annars finns det på http://www.briggsparts.se/grp/membran.php, kolla utseendet, det finns ett par varianter för 5-hästarn.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

ord bind  
#249192 jag har haft några jordfräsar med med den typen av förgasare som efter alla de vanliga
felsökningarna fortfarande inte velat pumpa bränslet. lösningen har varit att locket över membranet inte varit plant pga för hård åtdragning.
endel verkar tro att hela världen hänger i dessa små skruvar,
så det är bäst att dra så hårt man orkar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#249218 Bra tips! Det har jag inte varit ute för, värt att kolla.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#250306 snöslungan e nu ställd åt sidan för ett tag..

men nu när tråden endå e uppe så undrar jag om http://www.skogsverktyg.se/Kopplingstru ... ::261.html passar på min Husqvarna 45 såg ?. Jag vet att de står att de är för andra modeller, men dehär är ändå stället som säljer de så.. men hur mycke kan de skilja sej ? drevet som sitter på nu har 7 "tänder" och varför jag ska byta är den enkla anledningen att jag vill gå över till 3/8".

Grymt tacksam för svar.

Hade

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).