Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag provkör Avesta MS38.....

110 inlägg 46924 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248588
anersimyra skrev:
jannee skrev:Då är med andra ord Avestavagnen i samma klass som de italienska tågen Sverige köpt in.
Jag måste nästan småle när i mitt tycke tempen i stället borde varit optimal -5.
Vad händer när det blir kallare, kärvar skiten då fullständigt ihop, ja p.g.a. kylan = som tågen.
Vid + grader blir det då för kladdigt, kanske byta till vårulle.
Jag ber om ursäkt för att jag är spydig men betalar man dessa icke föraktliga summor bör ekipagen absolut INTE vara väderberoende.
Vårrulle. :lol: :lol: :lol: :lol: den var bra.. :lol: :lol: men jag såg ovan att det finns " vintellulle. :lol: :lol: :lol:


Ja jag småler jag också :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248590 Nu är det så här. Det står på däcken att det får vara max 3,4bar. Jag mätte upp ca 1,2bar i samtliga däck. Fyllde då samtliga däck till 3bar och nu är problemet med snö och is på rullarna, borta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248593 Skönt att det bara räckte med lite gratisluft

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248594 Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.

Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248595
jannee skrev:Skönt att det bara räckte med lite gratisluft


Verkligen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248613
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!

Hur mycket soppa drar den per timme?

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

axwell  
#248614
Pe_Er_79 skrev:Nu är det så här. Det står på däcken att det får vara max 3,4bar. Jag mätte upp ca 1,2bar i samtliga däck. Fyllde då samtliga däck till 3bar och nu är problemet med snö och is på rullarna, borta.

Så att 0.8 bar är för lite var inte helt taget ur luften :lol:

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

ryared  
#248615 Då är frågan. Har beställt en ms48 som kommer om 2 veckor. Det finns med traktornönstrade däck. Skall man ha traktor med bättre grepp i backen eller ett däck som passar bättre i drivrullen?

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248635
OAS-forests skrev:
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!

Hur mycket soppa drar den per timme?


Har inte sett några uppgifter på det, från tillverkarens sida. Och törs inte ge mig på någon gissning heller. Men jag tycker det sjunker undan rätt snabbt i tanken.. Känns som att en miniskotare med diesel motor, bör vara klart mer bränsle ekonomisk än det här ekipaget (Kingquad & Avestavagn).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248637 Det beror ju på hur mönstret ser ut men det viktigaste är att drivrullen får bra grepp mot däcket. Om drivrullen inte kan driva på däcket spelar det liksom ingen roll om du har super bra traktormönster.

Har ju denna typ av drift på min vimek och däcken ska vara hårt pumpade för då blir friktionen mot drivrullen högre. Det mönster jag har på däcken passar också perfekt in mot drivrullen.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248638
ryared skrev:Då är frågan. Har beställt en ms48 som kommer om 2 veckor. Det finns med traktornönstrade däck. Skall man ha traktor med bättre grepp i backen eller ett däck som passar bättre i drivrullen?


Jasså det har du. Då tycker jag du ska skapa en tråd sen, och berätta vad du tycker om vagnen. Det är alltid intressant att höra! :-)

Finns det ett traktormönstrat däck som Unimet saluför som tillbehör? Om så är fallet, då anser jag att däcket ska vara utprovat och fungera bra tillsammans med drivrulle och vagn! Och jag lägger isf min röst på traktordäcket. Jag upplever att MS38:ans däck har för klent mönster = halvklent grepp..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248644 Med dessa förhållandevis breda däck och den låga vikten gör väl att friktionen inte blir direkt optimal.
Personligen tror jag att ni förväntar er underverk.
Trots att jag kan trycka upp drivaxeltrycket till 25 ton på lastbilen vill ibland inte fästet räcka till. Då gör lite sand verkligen underverk.

Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

Pe_Er_79  
#248658
jannee skrev:Med dessa förhållandevis breda däck och den låga vikten gör väl att friktionen inte blir direkt optimal.
Personligen tror jag att ni förväntar er underverk.
Trots att jag kan trycka upp drivaxeltrycket till 25 ton på lastbilen vill ibland inte fästet räcka till. Då gör lite sand verkligen underverk.


Sitter däck med typ traktormönster på hjulingen som drar MS38:an och där är det riktigt bra bett. Och hjulingen väger inte ens i närheten av vad vagnen väger när det är fullt lass på.. Värre däck på vagnen måste göra skillnad. Givetvis under förutsättning att drivrullen och däcket jobbar bra ihop..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

jannee  
#248663 Måste nämna att det är inte däcksmönstret som är avgörande utan gummiblandningen. Låter horribelt men den erfarenheten har jag fått. Förra hösten fick jag Michelin Ice Grip pålagda på lastbilen. Normalt sett det absolut optimala vinterdäcket. Dock märkte jag snart att här stod det inte rätt till. Påpekade detta för åkaren som då tillstod att det var en BILLIG regummering dock med Michelins Ice Gripmönster. M.a.o. shoretalet (mjukheten i gummit) har väldigt stor betydelse, förutom mönstret.
Se till att du har samma shoretal på vagnsdäcken som på ATVen. Desto lägre shoretal, desto bättre fäste och tyvärr oftast också lägre slitstyrka.

Användarvisningsbild

Re: Jag provkör Avesta MS38.....

svampbob  
#248672
Pe_Er_79 skrev:Men jag känner mig ändå inte imponerad av vagnen. Tycker Honda motorn slickar i sig lite väl mkt soppa och den brummar som en gräsklippare ca 40cm från huvet, hörselskydd är ett måste!
När man kör så måste man hela tiden korigera gasen på hjulingen, så att driften på vagn och hjuling harmonerar med varandra.
Och som jag var inne på tidigare, så tycker jag vagnens däck har för klent mönster, syns att greppet inte är spec bra.

Men trots allt så är grejorna fullt användbara. Hade dock en postivare syn innan jag började provkörningen..


Jag tyckte också i början att det var besvärligt med en motor som dundrade framför styret framför allt tyckte jag det var knepigt att inte riktigt kunna höra hjulingens motorvarv. Nu har jag lärt mig synkronisera hastigheterna. Jag brukar göra av med drygt fem liter om dagen på yamahan och avestan då ingår 3-4 km körning efter väg med tom vagn och med full hem samt lastning och lossning. Däremot ar det lite jobbigt att tanken till Honda motorn är å liten. Idag körde jag fram två stora lass som jag lastade över på valmetens huggarvagn och det sista lasset körde jag hem med hjulingen. Gör jag samma i morgon utan att tanka så är det risk för soppatorsk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).