Små skogsmaskiner och övriga maskiner

hur skulle ni göra? 150 000kr

114 inlägg 44148 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#247000 Köpte min fastighet för ca 40 år sedan, följde med en begagnad Boxer med mohedavagn.
Bytt däck runt om 2 ggr + batteri, snökjedjor "skarpsko" vajer och bromsband till Starkranen.
Detta är i princip det enda jag lagt ut förutom diesel,olja fett och glykol.
Jag använder den bara för husbehov, ströträd, vindfälle,ploga snö o.s.v.
En granne till mig ha en något nyare Buster, bytte ut sin vagn och köpte en ny med grip, och även vajerspel. Han erkänner att det går inte fortare att lasta med gripen än det gjorde med hans gamla Starkran - MEN DET ÄR BEKVÄMARE.
Dessutom lossar jag alt FORTARE än vad de gör med en grip.
Slår en kätting runt lasset, backar upp vagnen så att jag får lite sidolut, sedan tippar jag av hela lasset, till stock måste jag ha 2 kättingar.
Tippningen sköter jag med Starkranen, visst det blir ingen altartavla, men det fungerar.
En något mindre vagn ligger just nu på blocket säljs för 8 500 i Högsby = rena klippet

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247018
Magnus M skrev:
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..


Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.

Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut ved :surp: Det blir inga billiga vedpinnar.

Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.

Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.

Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år :???:

Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål :???:

Magnus M


Man köper inte en atv med kärra för att köra ut ved. Vet nog ingen som bara har dom till skogen utan dom flesta har dom som hjälpredor och lekfordon.
Finns rätt många atv:er från 80 talet på blocket men dom är nog inte körda i skogen varje år

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Qkeeper  
#247030 Självklart kan man få tag på billigare ekipage för att få ut veden än fyrhjuling med kranvagn men i mitt val är det inte därför jag valt fyrhjuling framför traktor.

Skall man bara köra ut veden blir det kanske dyr ved med en fyrhjuling och kranvagn men skall man sköta om skogen i ett mer långsiktigt perspektiv än vad det kostar idag så bör det vara roligt samt lättsamt..

Skulle ju kunna skruva gips i jobbet med skruvmejsel eller blanda bruk för hand med varför skall jag göra det nör det finns bättre maskiner som underlättar min vardag fast en skruvdragare kostar 5000% mer än en skruvmejsel och en brukblandare kostar 10000% mer än en slev..

Men nu har vi snart kapat tråden helt och misstänker att problemet kunde kräva 20000 inlägg utan att lösas så vi får ta det någon annan gång :)

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247045 @skogsbonne, Jag gör annat med min traktor oxå, plöjer o harvar viltåker, plogar 1km väg om vintern samt transporterar jakttorn o annat, det enda jag inte kan är att använda den som lekfordon!

@Qkeeper, Vilken komplimang :surp: sköter vi skogen sämre som inte har en 4hjuling?

Om en fyrhjuling är en tombola så ar en traktor en slev :shock: menar du allvar???

Ber om ursäkt för trådkapet.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247047
Magnus M skrev:@skogsbonne, Jag gör annat med min traktor oxå, plöjer o harvar viltåker, plogar 1km väg om vintern samt transporterar jakttorn o annat, det enda jag inte kan är att använda den som lekfordon!


Magnus M


Man kan om man vill plöja och harva med en atv. Ploga är inga problem och det gör jag hela vintern även isen utan kedjor, Jakttorn och annat går lätt att transportera med en atv och man har roligt när man gör allt med den iaf jag :)

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247049 Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

vedförsäljan  
Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247054
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...


Det är inga problem.
Du verkar veta så du har alltså gjort det....?

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

tallen100  
#247055
skogsbonne skrev:
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...


Det är inga problem.
Du verkar veta så du har alltså gjort det....?

Nej det har ja inte, men jag har plogat vägar med stora maskiner å vet hur jävligt det kan vara om det är mycke snö å höga kanter. Säger sej självt du har ingen vikt i en hjuling!

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Qkeeper  
#247061
Magnus M skrev:@skogsbonne, Jag gör annat med min traktor oxå, plöjer o harvar viltåker, plogar 1km väg om vintern samt transporterar jakttorn o annat, det enda jag inte kan är att använda den som lekfordon!

@Qkeeper, Vilken komplimang :surp: sköter vi skogen sämre som inte har en 4hjuling?

Om en fyrhjuling är en tombola så ar en traktor en slev :shock: menar du allvar???

Ber om ursäkt för trådkapet.

Magnus M


Nej det var inte det jag menade :) men i min skog vill jag ha så små vägar som möjligt helst obefintliga samt att jag tycker om möjligheten att kunna gå intill lite varstans utan att behöva ta ner nåt träd "i onödan". Din skog är säkert mer välskött än min men jag gillar att hålla det småskaligt och lämna så lite avtryck som möjligt efter mig. Men att min skog skulle vara bättre skött än nån annans var inte intrycket jag ville ge..

Nej men även om saker ä dyra så kan det ändå gå att motivera dem det är det jag vill ha fram...

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

husqvarna_med_sthil  
#247067
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...


Jag har inte en km men iaf 500 meter bilväg allt som allt att snöröja som är ett måste vid varje snöfall. Sedan kommer lite andra ytor också som vi försöker hålla skottade. Jag är tveksam hur en atv skulle klara uppgiften genom hela vintern.

Användarvisningsbild

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

svampbob  
#247069
Magnus M skrev:
Qkeeper skrev:Diskussionen om fyrhjulingar är något som kommer upp ofta både här och med många andra som inte förstår hur man kan motivera en fyrhjuling i skogen. Vissa kommer man aldrig orka övertyga för med som så många andra saker så har folk redan bestämt sig för att det där fungerar aldrig..


Att det fungerar finns väl inga tveksamheter om, åtminstone med drift på vagnen. Dom jag sett i action utan drift är inte imponerande, då funkar min gamla 2wd traktor bättre.

Det underliga tycker jag är hur man får ihop det ekonomiskt, köpa en ATV med vagn för kanske över 150papp o sen köra ut ved :surp: Det blir inga billiga vedpinnar.

Allt du kan göra på en fastighet med ATVn kan du oxå göra med traktorn, utom att leka o köra fort, förmodligen nåt som är olika värt för olika personer.

Jag köpte min traktor,kärra o vajerkran -81 för 30 000. Har kört ut 50-80 kubik varje år sen dess med ett par bakdäck som enda större utgift.

Skulle vara intressant att se hur ATVn ser ut om drygt 30 år :???:

Mitt samvete skulle nog inte klara ett sånt resursslöseri. Men jag kanske är lite snål :???:

Magnus M


Ja man borde kanske vara rädd om resurserna och stoppa alla överblivna slantar i röda korsets bössor istället för att unna sig en massa onödigt dyra maskiner för att dra hem några vedpinnar med.

Nej något skoj måste man unna sig med sina surt förvärvade slantar och jag tycker att en hydraulkran är roligare än en Q7

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

jannee  
#247073 Även jag har mina funderingar över hur en ATV klarar snöröjningen. Trots skarpsko måste jag ha en oljetunna full med cement i hydralarmarna för att kunna skyffla undan blötsnön när den kommer = traktorn är ändå för lätt.
Å andra sidan, där skavikaren kommer i från kommer kanske det mest är "torr" snö, + hans terräng kanske inte är av det mest kuperade slaget.
Självklart köper man den utrustning som lämpar en själv bäst, sen månde det vara vad som helst.
Måste erkänna att jag sett atvmaskiner med boggievagn köra fram i blötmark dit jag själv INTE vågat ge mig ut med min traktor, finns fördelar med att vara både lätt och liten + drift på ALLA hjul.

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

skogsbonne  
#247081
tallen100 skrev:
skogsbonne skrev:
tallen100 skrev:Det beror ju på hur mycket du har att plöja, att ploga en kilometersväg med fyrhjuling är ju bara att glömma, den blir inte bred efter några snöfall...


Det är inga problem.
Du verkar veta så du har alltså gjort det....?

Nej det har ja inte, men jag har plogat vägar med stora maskiner å vet hur jävligt det kan vara om det är mycke snö å höga kanter. Säger sej självt du har ingen vikt i en hjuling!


Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint

Avatar Fallback

Re: hur skulle ni göra? 150 000kr

Tosca  
#247086
skogsbonne skrev:Du kan ju inte prata om något du inte vet något om!
Vet en som plogar ca 1 mil med en Can Am 650 som dessutom bor i Norrbotten och han har inga problem med det och han trycker bort kanterna så fint

Det kanske handlar om vilken typ av snö man har att jobba med som jannee säger?

jannee skrev:Även jag har mina funderingar över hur en ATV klarar snöröjningen. Trots skarpsko måste jag ha en oljetunna full med cement i hydralarmarna för att kunna skyffla undan blötsnön när den kommer = traktorn är ändå för lätt.
Å andra sidan, där skavikaren kommer i från kommer kanske det mest är "torr" snö, + hans terräng kanske inte är av det mest kuperade slaget.
Självklart köper man den utrustning som lämpar en själv bäst, sen månde det vara vad som helst.
Måste erkänna att jag sett atvmaskiner med boggievagn köra fram i blötmark dit jag själv INTE vågat ge mig ut med min traktor, finns fördelar med att vara både lätt och liten + drift på ALLA hjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).