Motorsåg och handhållet

Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

29 inlägg 18320 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#246991 Var in till min lokala handlare och fick ett bra pris på en 2253WH i morse. Så sitter nu och grubblar över om man skall slå till..

Sitter idag på en Jonsered 2141 som funkar bra till lite gallring och småprojekt, en 2255s nästan ny ca 4-5h gångtid men är alldeles för osmidig för att göra annat än att fälla med samt stå på vedbacken och så upplever jag den verktygsfria kedjespänningen som lite vek/"lätt att förstöra". Så meningen är väl att 2253WH skall fungera till lite blandade objekt samt att värme i handtag vore mer än välkommet (frusen ;) ).

Någon som har några åsikter om det kan vara ett bra komplement?

Eventuellt säljer jag 2255s eller så får den stanna hemma på vedbacken..Medveten om att dom ligger varandra ganska nära kw mässigt men skillnad i vikt och uppbyggnad av sågkroppen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

hakans  
#247007 hallå jag har en 2253wh och på den har det inte varit några barnsjukdomar så som tankluftningen och tändspolen förlångt från svänghjulet.Den har startat bra och är väldigt rap och stark.
Har den till allroundsåg och jag är jätte nöijd med min 2253wh har en 2152 till reservsåg :smile:

Slå till alltid roligt med ny sååg :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#247012 Låter ju bra om du är nöjd :) är ju en allroundsåg jag är ute efter :)

Ja ny såg är alltid roligt!:)

Nu vet jag inte vad du körde för såg innan men gör det stor skillnad med carbcontrol och peakpulse?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

henkperz  
#247021 Det är en bra såg! Fin ballans och bra "klipp" Det är i grunden en husqvarna 346xpg vilket är en väldigt bra såg! :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#247032 Slog till och beställde en så dyker väl upp framåt mitten på nästa vecka :)

Kändes trevlig, gillade sågkroppen som kändes betydligt smidigare :)

Recension kommer när den är testkörd :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

kallen  
#247111
henkperz skrev:Det är en bra såg! Fin ballans och bra "klipp" Det är i grunden en husqvarna 346xpg vilket är en väldigt bra såg! :grin:


Nej det är en Hva 550 xp. Men lika bra såg för det.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#247139 Funktionerna är ju desamma, lite synd att inte jonsereden går att få med triobrake då de hade vart kul att testa men personligen trivs jag bättre med jonsereds främre handtag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247146
kallen skrev:
henkperz skrev:Det är en bra såg! Fin ballans och bra "klipp" Det är i grunden en husqvarna 346xpg vilket är en väldigt bra såg! :grin:


Nej det är en Hva 550 xp. Men lika bra såg för det.


Det är väl 2153:an som motsvarar Husqvarna 346 XPG NE? 2253:an (som ju tråden handlar om) är ju nästa generation, alltså motsvarande Husqvarna 550.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247186 2253 tilsvarer 550 Litt dumt at på papiret er Jonsereden litt tyngre. Og muligens i verkeligheita og. Har ei 2253 selv, veide i butikk med tom tank og uten sverd og kjede 5030 gram meiner eg å huske. Trur eg går for ei 550 xp neste gang.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Jägare  
#247244 Har en 2253WH med 15" svärd är jävligt nöjd med den

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#247283 Härligt :) Låter ju inte som någon har några större minus att berötta om så det är ju bra :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

traktorz  
#247288 Både HVA 550XPG och Jonsered 2253WH är ju bland märkenas mest avancerade modeller, så skam vore det väl annars om de inte vore i de närmaste optimala, i den här så universella 50cc-klassen av sågar. De direkta föregångarna (346XPG/2153WH) behövde ju knappast skämmas för sig heller.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Husqy346  
#253155 Jag har nu beställt en jonsered 2253 och det är tänkt att den skall användas till vedhuggning där träden har varierande grovlekar. Jag hoppas på att den ska ha ungefärlig karaktär som min trimmade Husqvarna 346 XPG hade som jag saknar lite grann.
Den nya sågen får ta över istället för min cs 2245 som för nuvarande krånglar . Den sågen ska jag laga upp sedan får den agera reservsåg vid fastkörningar och till väldigt små träd där inte 51 cc såg krävs

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253158 lykke til med saga er ein annen tråd her med innkjøring av 346. esensen av det var vel at saga skulle kjøres hardt fra nesten første stund. synes at det høyres litt brutalt ut dei "gammle" modellane skulle jo kjørast litt forsiktigt iverfall når dei ikkje var i stokk. Men dette er jo ein ny type sag også da.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2253WH söker erfarenheter av den

Qkeeper  
#253161 Körde min lite i några stock i vedhögen i några minuter mer behövs tydligen inte för den går riktigt fint! Startat lätt och svarar bra på gasen. Ha väl huggit ca 20-30 fub med den och är helnöjd än så länge :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).