Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92637 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Qkeeper  
#246298 Ja som en gammal lärare sa 1mm på varje meter blir mycket på 1000m ! ;) nog om de :)

Ja det vore intressant att veta!

Hugger man i egen skog kan det även vara värt att det går saktare och man kan lämna ett bestånd efter sig som man är nöjd med.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#246323 Ett skotarlass per dag tyckte vår gamla drivningslärare var ett medel att sträva efter.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

åberg  
#246388
T Landström skrev:Kanske finns någon gammal uv på forumet som huggit på ackord som kan berätta hur det gick till? :)

Tror mig veta att masterchief gjort det. Minns inte siffran tillräckligt väl för att upprepa den här men det var mycket som skulle ner per timme. Dag ut och dag in.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246420 Skulle vara riktigt intressant att höra vad huggarna presterade på 1960-70 talet då det fanns rent ackord i de manuella skogsavverkningarna.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246428 Jag pratade med en man i 80årsåldern idag som hade farit omkull på isen med rullatorn när han skulle hämta posten. När jag och grannpojken var i 17årsåldern högg vi stör till aluminiumverket. Vi var två på ena sidan berget längs vägen och han var ensam på andra sidan men fick ihop mer än det dubbla och väl det på samma tid. Han stannade liksom aldrig av, fikade knappt, jobbade hela dan.
Det roliga var att han kom ihåg det så väl när jag påminde honom.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

anersimyra  
#246433 Vid ackordshuggning räknade man bit per dag, bitpriset sattes utifrån typen av skog. Vintertid blev det ju inte så många timmar till godo. Jag vill minnas att jag själv brukade få ihop mellan 175-300 bit ( 3 meters massa per dag ) Vid ett tillfälle högg jag 75 bit på en timma, samma skog resten av dagen ( 6 timmar effektivt ) skulle således göra 450 bit. Några sades klara 700 bit per dag, förmodligen drag av skepparhistoria i detta påstående. Virket skulle vid inräkning ligga brosslat i jämna risfria högar någon decimeter över marken i ena änden.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246436
husqvarna_med_sthil skrev:Jag pratade med en man i 80årsåldern idag som hade farit omkull på isen med rullatorn när han skulle hämta posten. När jag och grannpojken var i 17årsåldern högg vi stör till aluminiumverket. Vi var två på ena sidan berget längs vägen och han var ensam på andra sidan men fick ihop mer än det dubbla och väl det på samma tid. Han stannade liksom aldrig av, fikade knappt, jobbade hela dan.
Det roliga var att han kom ihåg det så väl när jag påminde honom.


Det der her eg og gjort mykje, hogd staur til aluminiumsverket, for å få det til å gå fort, kapp stauren med motorsag og kvist med ei skarp lita øks. Raskaste treslaga er ask, hassel og lysolder.

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246439 om jag inte minns fel så körde jag en del med röjsågen och kompisen med motorsåg vid fällning, sedan kvistade vi med yxor. Det var faktiskt en ganska rolig sommar. Vi högg längs vägen och på kvällen en bit in i natten.
Senare fick vi tag på ett annat störtag i en backe där vi också högg några veckor. Jag använde min del av pengarna till en äldre snöskoter vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

machonisti  
#246457 Likt OAS är jag bara hobby huggare. Kul att se hans uppskattning av effekten.

När jag startar gallringen på hösten märks ringrosten tydligt. Ids inte ens räkna. Efter en tids gallring kommer formen igen. När jag följt med har jag kommit upp i en 10 tons skotares lass per dag ca 6 fub.
Då har jag inte räknat ved, klenvirke samt al, asp, ruttet osv. Gäller blandskog första gallring.

Björkgallring 12 - 15 m är bland de snabbaste att gallra, trots allt brukar jag inte orka tvinga mig att göra mer än skotarlasset. Antagligen nån psykisk gräns.

Anser att OAS uppskattning om 1 fub per effektiv timme är rimlig för hobbyhuggare.

Har minne av att konditionen under studietiden efter en intensiv läsperiod var så pass dålig att jag endast fick sågen och bränslet till skogs. Sågade en stund och gick hem igen. Även den vintern fick jag igång kroppen. Brukar försöka komma upp i 100 fub årligen.
Intressant att se hur denna säsong slutar, ännu är inte en enda pinne avsågad.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246460
anersimyra skrev:Vid ackordshuggning räknade man bit per dag, bitpriset sattes utifrån typen av skog. Vintertid blev det ju inte så många timmar till godo. Jag vill minnas att jag själv brukade få ihop mellan 175-300 bit ( 3 meters massa per dag ) Vid ett tillfälle högg jag 75 bit på en timma, samma skog resten av dagen ( 6 timmar effektivt ) skulle således göra 450 bit. Några sades klara 700 bit per dag, förmodligen drag av skepparhistoria i detta påstående. Virket skulle vid inräkning ligga brosslat i jämna risfria högar någon decimeter över marken i ena änden.


Räknades det även bit på timret?
Känns ju som att det kunde bli lätt att hugga kort bara för att komma upp i antal bit/dag...

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

80-90  
#246466 Som regel fick man betalt per st även för timmret men det var några kr mer för stocken

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

alias  
#246499
anersimyra skrev:Vid ackordshuggning räknade man bit per dag, bitpriset sattes utifrån typen av skog. Vintertid blev det ju inte så många timmar till godo. Jag vill minnas att jag själv brukade få ihop mellan 175-300 bit ( 3 meters massa per dag ) Vid ett tillfälle högg jag 75 bit på en timma, samma skog resten av dagen ( 6 timmar effektivt ) skulle således göra 450 bit. Några sades klara 700 bit per dag, förmodligen drag av skepparhistoria i detta påstående. Virket skulle vid inräkning ligga brosslat i jämna risfria högar någon decimeter över marken i ena änden.


Normal huggning tycker jag att en f.d. avverkningsledare brukar snacka om 25-35 bitar i timmen som ett medel för yrkeshuggarna på 70-80-talet (troligen även timmer med i detta).

Det skulle ge ca 240 bitar om dagen (8-timmarsdag).

Som hobbyhuggare är jag nöjd när jag ligger på ca 20-25 bitar i timmen (som kontorsråtta saknar man både konditionen och styrkan för att uthålligt prestera mer).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Storken  
#246502 Enligt Masterchief så låg ackordet på 50 bitar i timmen i gallring...

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

herjman  
#246506 Lönsamhet i manuell gallring/slutavverkning är nog svårt att uppnå, det var väll därför man uppfann skördaren.

Vill man jobba manuellt är det nog specialuppdrag där skördare inte är lämplig som gäller.

Kul att höra vad dom gamla rävarna högg per timme, imponerande!!

Men såna människor finns görs nog inte längre! :grin:

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246573 Ska man göra sådana människor räcker det inte med att månen står rätt och vaggan sköts för hand utan det ska nog till ett helt liv i huggningens tecken där info om bekvämare livsstil inte finns :)


Intressant tråd men jag blir kort i rocken, hoppas ingen som vet hur länge jag hållit på tänker syna min välta. Antagligen kommer hastigheten naturligt när jag kommit förbi alla funderingar som varit för året hur jag ska hugga osv. Det bör kapa ner tiden en smula bara att få säkerheten av att ha gjort det förut. Allt tar tid nu, inte vana av att hugga varje år och inte så mycket samt allt runt traktor, körning och planering. ...men jag lär mig ! armarna växer iaf så något är gjort :)

Det skulle även öka min produktivitet om jag började senare och kunde ha traktorn med hela tiden, tror jag iaf eftersom då skulle jag få med mig mera ut och i bättre ordning och i rätt tur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).