Motorsåg och handhållet

Prestation motomanuell avverkning

156 inlägg 92653 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prestation motomanuell avverkning

linus.n  
#246192 Hej! Skulle vara intressant och veta vad folk klarar av att avverka manuellt nu för tiden,
dom som fortfarande håller på. Tänkte gallra nån liten fläck i vinter men behöver några snittsiffror för å se vad man kan begära för ackord, eller om man måste ta timtid.
Håller man 5 kubik om dan vid klen gallring?
Det är ju naturligtvis enklare att få specialjobb med sågen, typ losskapning och fällning av besvärliga träd. Men att manuellgallra är ju så jäkla kul! :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246205 Detta blir intressant att höra vad alla kommer att svara!
Jag är ingen proffshuggare utan en amatör som hugger i min skog på fritiden.

Har huggit en förstagallring i höst, jag hann gå igenom ca 1 ha innan jag ställde in grejerna förra helgen. Enligt mina noteringar har jag varit ute vid 13 tillfällen och kan summera 43 timmars effektiv huggningstid.

Det är ju svårt att uppskatta prestationen då man hugger men något enklare om man mäter vältan vid vägen. Vid vägen ligger ca 87 m3 travat, vet inte vad det blir i m3fub. Facit får man ju inte förrän mätbeskedet kommer från VMF.

Så jag svarar ca 2 m3 travat per timme vilket kan var 1 m3fub.

Det går ju inte att ta betalt för denna typ av jobb från andra då blir det inget netto till markägaren. Men håller med att det är kul sysselsättning om vädret är bra!

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

linus.n  
#246239 Ja de ska bli kul att få veta!

Ja du borde ju ha hållit minst 1m3fub/timme då, hår lång skog var det du gallrade? 2-bitarsstammar eller större?
Nä det känns ju osannolikt att kunna leva på sådana jobb, men om det finns nån liten bit nånstans som är lite eländigt till så kanske man har tur. Men som sagt sågen betalar sig nog lättast vid specialuppdrag annars.
Lite synd de...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246257
linus.n skrev:Ja du borde ju ha hållit minst 1m3fub/timme då, hur lång skog var det du gallrade? 2-bitarsstammar eller större?
Det är ganska lång skog, gallringen består i att ta bort stora björkar samt lämna ett jämnt bestånd av tall och gran. Detta innebär att björkar blir 3-4 bitar samt att barrträd blir 1-2 bitar (motstatsen finns oxå!).

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

80-90  
#246258 Har huggit en hel del genom åren både gallring å slutavverkning å ha väl aldrig varit den som högg mest .. Men klarade väl ett snitt på ca 10-12 fub gallring å 20-25 fub med timmer om dagen .. Då avser dessa siffror normal gran skog i västra Värmland

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246274 Kommer jag säkert att bli halshuggen av någon... ;)

En broschyr med lite info om vad man producerar....

http://www.sakerskog.se/images/motors_gen_i_ett_uth_lligt_skogsbruk_slutversion_20100222.pdf

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Qkeeper  
#246278 Intressant broschyr!

Visst kan säkerligen många producera mer än vad exemplen visar men det är ju många faktorer som spelar roll. Stor skillnad att gallra ut kvistfri björk i jämförelse med en klen förstagallring i granbestånd..

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246279
Qkeeper skrev:Intressant broschyr!

Visst kan säkerligen många producera mer än vad exemplen visar men det är ju många faktorer som spelar roll. Stor skillnad att gallra ut kvistfri björk i jämförelse med en klen förstagallring i granbestånd..


Så är det ju med alla tidlistor oavsett vad man jobbar med...
Borde ju finnas någon typ av ackordslista även inom skog...

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Qkeeper  
#246280 Sätta gips på ett bygge är ju ganska standard i vilken ände av världen man är men tyvärr är vår skog väldigt olika om man bara tittar på vårt avlånga land.

Förstår din tanke däremot! Men det behövs nog delas upp i några kategorier för att få ett resultat som oftast går att jobba efter.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246283 Det kan skilja en del när man tex sätter gips oxå ;) Men visst finns ju lite fler faktorer som spelar in i skogen...

Men listorna borde ju uppdateras så att det passar de flesta objekt...men ju större objekt ju bättre stämmer listorna...

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Qkeeper  
#246284 Ja visst det kan ju iofs vara trä eller stålreglar!;) får be om ursäkt :)

En stor faktor bör väl vara hur stor "uppskattad" % som består av varje trädslag, med hjälp av "uppskattad" medelstam och eventuellt ännu fler faktorer så borde man ju kunna få fram en tabell som skulla kunna stämma hyffsat. Desto fler olika faktorer man tar in desto mer korrekt bör den bli.

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246288 Mmm...men det är det minsta problemet... ;) Du har takhöjd, fönster, dörrar, el-dosor, mm, mm ;)

Ja, det är ju en viktig del... Men allt som oftast brukar man ju mäta jobben när de är klara...
Men jag tror det finns att få tag i...men dom är nog inte så vanliga i dagsläget...

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

Qkeeper  
#246291 Jo visst så sant men mängden är ungefär den samma ;) takhöjden är såklart, skillnad på 2,40 å 5,40;)

Ja kanske då borde gå att räkna ut ett ackord efter färdigt jobb om man tar fram medelstam och % andel av virkessortiment..

Användarvisningsbild

Re: Prestation motomanuell avverkning

T Landström  
#246292 För att inte prata om bredden på gipsen...stor skillnad och sätta en skiva som är 1200 eller om den är 1198 ;)
Jaja...nog om det...så vi inte tappar tråden ;)


Jag har aldrig mätt något jobb...men tror dom då väger in de flesta omständigheterna när jobbet är klart...

Kanske finns någon gammal uv på forumet som huggit på ackord som kan berätta hur det gick till? :)

Avatar Fallback

Re: Prestation motomanuell avverkning

husqvarna_med_sthil  
#246294 Jag har inte kört ihop ännu men jag misstänker att jag håller ett tempo i den lägre klassen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).