Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 606

128 inlägg 96816 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 606

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21918 Jag var och tittade på en vimek 606 i förra veckan och blev jätteimponerad av den. Har dock hört många nackdelar med den och känner mej lite kluven angående ett köp. Det här med variatordrift verkade fungera väldigt smidigt.Det är klart att den är dyr men det uppväger kanske att den är lättmekad. Vilka erfarenheter har ni?



   TS
Avatar Fallback

vimek?

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24431 Köpte en begagnad vimek som jag hade stora problem med rulldriften på. Prövade på alla sätt och till slut menade vimek själva att det inte är 6-hjulsdrift utan endast hjälpdrift på bakhjulen. Vilket innebär att när de som bäst behövs så gör de ingen nytta. Kör idag Alstor och kommer fram på ställen som jag inte kunna drömma om med vimeken.

Användarvisningsbild

Re: vimek?

Thunborg  
#24507
alstor skrev:Köpte en begagnad vimek som jag hade stora problem med rulldriften på. Prövade på alla sätt och till slut menade vimek själva att det inte är 6-hjulsdrift utan endast hjälpdrift på bakhjulen. Vilket innebär att när de som bäst behövs så gör de ingen nytta. Kör idag Alstor och kommer fram på ställen som jag inte kunna drömma om med vimeken.

Hur då inte fungerar när man bäst behövern :shock:
Den är inte permanent 6 hjulsdriven , den har robbsondrift på vagnen , en typ av hjälpdrift :wink: Som jag visst tror hjälper till när den behövs.

Avatar Fallback

Re: vimek?

Lövis  
#24561
Thunborg skrev:
alstor skrev:Köpte en begagnad vimek som jag hade stora problem med rulldriften på. Prövade på alla sätt och till slut menade vimek själva att det inte är 6-hjulsdrift utan endast hjälpdrift på bakhjulen. Vilket innebär att när de som bäst behövs så gör de ingen nytta. Kör idag Alstor och kommer fram på ställen som jag inte kunna drömma om med vimeken.

Hur då inte fungerar när man bäst behövern :shock:
Den är inte permanent 6 hjulsdriven , den har robbsondrift på vagnen , en typ av hjälpdrift :wink: Som jag visst tror hjälper till när den behövs.



Jag tror nog också att dom hjälper till ganska bra vet ju bara på min minimaster kommer inte långt utan rullarna nere.
Sen tycker jag att för det priset som dom kostar så borde man få permanent 6 hjulsdrift :wink:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24563 Istället för en vimek kan du köpa en valmet traktor med en bra driven kärra för dom pengarna. Vimeken ligger väll på 500 000 kr :?

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24596 Tycker inte att traktor och huggarvagn inte är något alternativ för mig,har ganska kuperad terräng med mycket sten. Där jag var och tittade på 606 an var det mycket brant och stenigt men den kom fram otroligt smidigt och bra. Det hade aldrig funkat med traktor och huggarvagn för det har jag kört så mycket så jag vet ,har en Ford 6610 med en Nocka 10 tons vagn.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24609 Men det går väl bara lasta tre ton på vimeken, köp en minibrunnet eller någon annan lite äldra skotare. Vad är det för någon skog du ska köra :?: Och hur mycket

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24720 Det är mest gallring och vedkörning. Har haft funderingar på en 678 eller 578 Mini Brunnett men det kan bli dyra renoveringar tex åkpumpar cirka 50-60000 om jag inte har fel. Vimeken är ju dyr i inköp men billig att driva.

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24754 hur mycket skog är det du har om det är 50 hektar eller mindre så blir vimeken bra den drar ju inte så mycket bränsle

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24805 Har ungefär 80 Ha men det tillkommer lite pga arv . det verkar ju även gå bra att förflytta vimeken lämpligt så det är ju en fördel till

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24809 Ja vimeken är bra den drar lite disel. Men om du ska hugga grövre skog så får du väldigt snappt lass. Men den är smidig och bra annars. Fast så fort det blir lite skotningsavstånd så blir det bättre med en större maskin.

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24812 Jag blir lite bestört när man ser hjulspåren efter större maskiner. Här i hälsingland för 10-15 år sen var det inget bekymmer med en större skotare men nu när det inte finns någon tjäle är det ett elände

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24862 Jo jag jillar vimeken med men det dkulle gå att lasra 2 ton till

Avatar Fallback
skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24952 Håller med. Har stött och blött det här med vimek i 10 år . Har vägt fördelar mot nackdelar och jag tycker att det är mest fördelar.Har funderat på Snorre men det är en gammal maskin och till samma pris så det lutar åt en vimek.

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24968 Ser att det varit några beg. tilll salu på blocket. De börjar komma ner i rimligare prisnivåer. Det var en 03.a för 395', iof fortfarande fördyrt för en hobbyskogsbrukare :(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).