Skogsmiljö och Trädlära

Skador efter Stormen Hilde ?

53 inlägg 29291 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

tallen100  
#245329
Blivande snickare skrev:Jo det skulle nog ha gått bra men gudrun skulle ha blivit nåt i stil med kootron :lol:

Ja det blir inte lätt att säga med ett par glas sockerdricka innanför västen :wink: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Blivande snickare  
#245333 :lol: :lol: Du är snart i samma klass som totte inom fyndighet! :wink:

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

tallen100  
#245346
Blivande snickare skrev::lol: :lol: Du är snart i samma klass som totte inom fyndighet! :wink:

:lol: :lol: :lol: Kunde inte låta bli! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

mooos73  
#245386 SCA har flyginventerat norra Jämtland och Västerbotten idag och deras uppskattning ligger på 1,5 miljoner kubikmeter!

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245409 Å fy fan.. nån som vet hur det ser ut runt Gideå-Björna?

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245417 47m/s motsvarar en vind på ca 170Km/Tim.

Har inventerat ca 65 % av fastigheten.
Där uppskattar jag att ca 100 träd i 90 års ålder har blåst omkull, ser ut som ett stråk som gått hårdast över en liten rygg. Sen ligger det lite utspritt någon här och där..

Nu är helgerna räddade, blev lite sura kommentarer från hustrun..

:D :D :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245422
Sweden-viking skrev:Nu är helgerna räddade

Men nu har du ju giltigt skäl att sticka ut. Hoppas du hinner innan snön blir för djup.

Ska ta stövarvalpen å inventera skiftet efter Gideälven på lördag. Skiftesgrannen har huggit kalt mot mitt rå så det kan se ut hur som helst :(

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Valfridsson  
#245426
OAS-forests skrev:Å fy fan.. nån som vet hur det ser ut runt Gideå-Björna?


Därikring vet jag inte men nån mil därifrån, mellan Bredbyn och Hemling (Gålberget) så kan jag inte säga att det är nått märkvärdigt att prata om, nått träd här och där men det verkar inte vara några större mängder.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

mooos73  
#245512 Norra Skogsägarna uppskattar skadorna till några miljoner kbm.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

Jamt  
#245564 Farsgubben var ut och kikade idag. Ingen vacker syn sa han. Ett område med gammal gran som gränsar mot ett nytt hygge hade blivit plockepinn. Behövs dit med skördare. Han menade att det fanns nog tillräckligt med vindfällen utspridda som jag kunde få ta med fyrhjulingen och skotern i fall jag var rädd att inte få köra fram.
Misstänker att virkespriserna kommer bli ännu sämre nu än vad de redan är.

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245570 blåste även en del i grannlandet

"När stormen Hilde blåste in över Finland fällde den 1,5 miljoner kubikmeter virke till ett värde av nästan 60 miljoner euro.

LÄS OCKSÅ
Uppskattning om stormskador nästa vecka 2013-11-19
Hilde blåste bort gammalt rekord 2013-11-19
Svårt att kartlägga stormskadorna 2013-11-18
Många strömlösa efter stormen 2013-11-17
Stormen Hilde, som blev stormen Eino i Finland, och blåste in den 17 november gjorde framför allt skada från Gamlakarleby till Nyslott.

Den uppskattningen gör Finlands jord- och skogsbruksministeriet tillsammans med andra aktörer i skogsbranschen.

Enligt myndigheten orsakade stormen inkomstförluster för skogsägare på cirka 30 miljoner euro.

Förra stormen som drabbade Finland var Tapani och Hannu i slutet av 2011, vilket då fällde 3,5 miljoner kubikmeter virke, till ett värde av 120 miljoner euro"

http://www.atl.nu/skog/finska-hilde-tog ... r-miljoner

Användarvisningsbild

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245885 Kollade idag skiftet vid Gideå, Örnsköldsvik. Inga skador att tala om, på 50 ha kunde jag endast se att en tall som blåst omkull. Det var ett s.k. evighetsträd som stod mitt på ett hygge från 2010.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

husqvarna_med_sthil  
#245896 Har kollat av här också, inte ett enda träd i backen. Trodde faktiskt det skulle vara lite eftersom flera träd blåst omkull här intill gården ,men inte på skiftet.

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

mashun02  
#246206 Har det lite värre hos mig...

Avatar Fallback

Re: Skador efter Stormen Hilde ?

mashun02  
#246207 Röjningsskogar har blåst ut, ogallrat, gallrat och slutavverkningar. Ett par tusen kubik :-(

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).