Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

73 inlägg 46072 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

axwell  
#245254
Seb macahan skrev:)Denna någon lär ju få sona sitt brott på nått vis ändå känns det som.


Ja tex genom ett negativt besök i plånboken eller dess kreditkort.
Sånt händer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i blan

JensSkoog  
#245255
Seb macahan skrev:Denna någon lär ju få sona sitt brott på nått vis ändå känns det som.

Vad med den nogon som lade ifrån sig sågen sin just där backandet skedde! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245258 Njaa inte riktigt så. Någon la den på stubben för att sedan backa på en massavedsbit som tryckte till rotvältan som var "stubben" vilket resulterade i en nerramlad såg bakom någons skogsvagn. Men just där och då satt någon och funderade på hur man skulle backa för att komma åt 3st massavedsbitar på ett totalvärde av ca 25kr skulle jag tippa. Väldans dyra massavedsbitar blev det i alla fall..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

traktorz  
#245280
Seb macahan skrev:Jag tror inte problemet ligger i att den blir sur. Tvärtom så verkar den vara mer startvillig när man pumpat på blåsan några gånger.

Det är just meningen med blåsan, att se till att det finns bränsle i förgasaren, så man slipper rycka upp det med hjälp av vevhuskompet. Så nästa steg i förloppet är att se till att sågen får rätt blandning, choke skall inte behövas, och tändningen är det inget fel på heller skriver du. Ånglås-problem kanske, pga att den körts ner tills tom tank?

Seb macahan skrev: (tändstift ska man behöva byta det efter så lite körning verkar långsökt). Hade en 357:a innan några som tydligen hade mer användning än mig av den var och hämtade den en natt. Den var aldrig svårstartad och det stiftet bytte jag kanske vartannat år (nyter inte skriva hur sällan jag bytte stift eller gjorde rent luftfilter).


Håller med om att Bosch, Champion, NGK stiften håller mycket länge, men kan dock behöva bortas ur emellanåt, ifall sågen stått och puttrat länge på tomgång, eller pga. att man råkat blanda i lite mer än 2% 2T-olja nån gång. Däremot om tändstiftet blir blött, kan man ju blåsa det rent med tryckluft, alt snabbt byta till ett torrt reservstift.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245284 Jag hade en 254 som aldrig startade annat än med halvgas när den var varm, lika är det med min nya 550, har den stått mer än ca 30 sekunder efter körning är det halvgas som måste till för att starta på första rycket.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245292 kör alltid med miljöbensin och fenomenet kan dyka upp även när det återstår 20% bränsle. Ska prova med halvgasmodellen även om jag anser att det är korkat med tanke på hur man bör starta sågen säkert.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245296
Seb macahan skrev:kör alltid med miljöbensin och fenomenet kan dyka upp även när det återstår 20% bränsle. Ska prova med halvgasmodellen även om jag anser att det är korkat med tanke på hur man bör starta sågen säkert.

Nu är du lite " nojig" i överkant Sebula... :shock: :grin: Det blir ju ingen skillnad mot "vanlig säker start".. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245438 Ja ja sån är jag, lite fjantig. Men jag är ju för fan miljöskadad. Driver byggfirma till vardags och helst ska man ju klä in allt i skumgummi och ge gubbarna en gummiklubba så dom inte kan slå sig på fingrarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245440 Själv är jag HELNOJIG just nu !!! Fan, det är förbjudet att föra in snus till Island, 250:- svenska i böter per dosa.. :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i blan

JensSkoog  
#245451
anersimyra skrev:Själv är jag HELNOJIG just nu !!! Fan, det är förbjudet att föra in snus till Island, 250:- svenska i böter per dosa.. :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp: :surp:

Vad tusan!!! Är det möjligt? Da vet jag ett land jag inte ska dra till och vara turist. Dom kan sitta där med sitt "svartadaudir-brännevin" och "sura fårpung" så mycket dom vill. Skulle gå ett kvart innan jag kaprade ett flygplan och reste hemöver!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#245452 o andra sidan, hur länge ska du vara där? Säg en vecka 2-4dosor 500-1000spänn. Kan ju vara värt att chansa. Eller skicka det gömt i något med paket till hotellet eller huset du ska bo i några dagar innan du ska dit. Ifall du blir av mät i tullen.
Annars är det ju både fint och bra i Sverige. Måste du välja så stanna hemma o snusa så mycket du vill. Lätt val för min del, hur mycket skog finns det på Island? i bästa fall typ ljung

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245522
Seb macahan skrev:o andra sidan, hur länge ska du vara där? Säg en vecka 2-4dosor 500-1000spänn. Kan ju vara värt att chansa. Eller skicka det gömt i något med paket till hotellet eller huset du ska bo i några dagar innan du ska dit. Ifall du blir av mät i tullen.
Annars är det ju både fint och bra i Sverige. Måste du välja så stanna hemma o snusa så mycket du vill. Lätt val för min del, hur mycket skog finns det på Island? i bästa fall typ ljung

Ha ha ha "smugglingen" gick utmärkt, tullarna verkade inte det minsta intresserade av att kolla. Jag såg en annan svensk stoppa gott under läppen. Vad gäller skog så finns i den för övrigt fula staden Reykjavik en jävla massa planterad poppel och gran, vi for vidare till Akuyiari eller vad det nu heter, där ska finnas en större björkskog som ska kollas in. Angående Islänningarna så begriper de varken Svenska eller Norska !!! Det var betydligt lättare på Färöarna där i stort sett alla pratade någon form av Skandinaviska.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

JensSkoog  
#245537 Dom pratar nu "urskandinavisk", men det slutade mann med i Norge just innan jag gick för prästen! :lol:
Annars kunde det vara interessant å höra vad typ gran det är, vanlig eller sitka, eller något annat?
Gott du fick snuset med - den hör under det dagliga bröd!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

jannee  
#245542 För att återgå till ämnet har jag själv haft sågar som varit svårstartade efter 1:a tankningen.
Kollat stift, verkat torrt, pytsat i lite soppa i tändstiftshålet och det har hjälpt, IBLAND, men felet har INTE varit där utan STIFTET.
Oberoende om jag använt Champion eller NKG, som jag föredrar har det hjälpt med att byta stift, och som någon tidigare skrivet är stiftens kvalitet verkligen varierande. Vissa stift fungerar bara i 20 till 30 timmar medan andra fungerar flera hundra timmar.
Verkar som det kan bli något överslag i stiftet när det är varmt, fråga mig inte varför men så uppfattar jag det.
Har nu en röjsåg som bär sig underligt åt, rengör jag INTE luftfiltret DAGLIGEN tjuvstannar den på tomgång och enligt återförsäljaren är det HELT normalt för en 555 om man inte kontinuerligt röjer HÅRT.
M.a.o. rengör gärna luftfiltret en gång för mycket än tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#245547
jannee skrev:För att återgå till ämnet har jag själv haft sågar som varit svårstartade efter 1:a tankningen.
Kollat stift, verkat torrt, pytsat i lite soppa i tändstiftshålet och det har hjälpt, IBLAND, men felet har INTE varit där utan STIFTET.
Oberoende om jag använt Champion eller NKG, som jag föredrar har det hjälpt med att byta stift, och som någon tidigare skrivet är stiftens kvalitet verkligen varierande. Vissa stift fungerar bara i 20 till 30 timmar medan andra fungerar flera hundra timmar.
Verkar som det kan bli något överslag i stiftet när det är varmt, fråga mig inte varför men så uppfattar jag det.
Har nu en röjsåg som bär sig underligt åt, rengör jag INTE luftfiltret DAGLIGEN tjuvstannar den på tomgång och enligt återförsäljaren är det HELT normalt för en 555 om man inte kontinuerligt röjer HÅRT.
M.a.o. rengör gärna luftfiltret en gång för mycket än tvärtom.
Jag har en 338xp som jag i stort sett gett upp hoppet om, men efter inrådan bytte jag till ett icke avstört stift, sågen som varit hopplös i sex år går nu som ett spjut oavsett väderlek.. :grin: :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).