Små skogsmaskiner och övriga maskiner

problem med gilson 5hk snöslunga

138 inlägg 48363 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#244847 Byt kabeln, kan va dålig mellan ändarna.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244857 vad för typ av kabel ska jag använda ?

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#244860 skala av kabeln du har å mät den, så du får en likvärdig som sitter där från början... Är det kabeln till stoppen du menar? i så fall kan det ju även vara glapp i stoppkontakten...

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

JensSkoog  
#244869 Byta hela kabeln. Bättre nu när du holler på. Värre när snön ligger där och du inte får start. Med sådär el-problem, så är det ju gärna så att dom kommer fram igjen den dan det kommer fuktig, tung snö och allt är vått.

Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#244872 Börja med att lossa och isolera kabeln och se om du då får ordentlig gnista. Får du det så kolla att stoppbrytaren verkligen bryter. Och byt gärna hela kabeln, använd nån vanlig enledar bilkabel, det är inte noga med vad det är bara den leder ström och är väl isolerad.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244896 kabeln går ju in till brytarna, så ska jag ändå så ta i ser halva motorn så är de lika fan till å byta hela kabeln.
totte: har du någon bild på hur stoppbrytarn sitter ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

JensSkoog  
#244899
honda88 skrev:kabeln går ju in till brytarna, så ska jag ändå så ta i ser halva motorn så är de lika fan till å byta hela kabeln.
totte: har du någon bild på hur stoppbrytarn sitter ?

Om den är bra sista biten för den går inn i motorn, så ville jag spleisat den till en ny där och användt tre lag med krympstrumpa(?). Har ordnat ting på det sättet förut, och det holler vansinnigt bra. Skitjobb å ta isär allt.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#244902 har gjort de nu så många gånger så att jag snart kan alla skruvar/verktyg^^

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#246047 gnistan har försvunnit igen på den 😡 😈

någon som har tips på vad som jag ska göra ?? får jag inge tips inom en vecka så går snöslungan i skrotpressen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#246050 Kan ju vara dålig spole, men jag skulle snarare tro på glappkontakt/kortis nånstans. Det är inte så lätt att ge mer tips när man inte själv kan titta på grejorna.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#246061 tändspolen e ju ny så de kan de knappast va.
går de å byta ut så man får en annan typ av "dödare" på den ? typ att man sätter in ett vanligt tändningslås ? funderar på om de är där skon klämmer..

   TS
Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

tallen100  
#246063 Ta lös kablarna från strömbrytaren bara å prova.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#246066 de finns ingen direkt strömbrytare. det är en grej som skjuts upp mot jordkabeln tror jag som gör att den <dör

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

totte  
#246071 Ja det går väl en kabel till nånstans där vid förgasaren och där är en kontakt som jordar när du drar ner gasen helt, det är stoppbrytaren. Ta loss den kabeln och isolera änden. Får du gnista så så vet du att det är där felet sitter. Kolla hela den kabeln också så den inte kortsluter mot gods nånstans.

Det går utmärkt att sätta in en brytare eller tändningslås. Den sladden som nu går till dödarkontakten skarvar du bara på och drar till en brytare. Andra polen på brytaren jordas i godset. Observera att brytaren skall vara öppen för körning och sluten för stopp, det är alltså när du jordar den kabeln som den stannar.

Avatar Fallback

Re: problem med gilson 5hk snöslunga

honda88  
#246079 har bytt hela kabeln från brytare-spetsarna å ut till förgasaren där stoppkontakten sitter. Efter de så vart de jätte stark gnista å den starta på 5 drag. under veckan nu så skulle jag ta ut den å ställa förgasaren på den då den gick med alldeles för högt varvtal, och då starta den inte alls. Tog bort stiftet å kolla om de fanns gnista å de gjorde de inte...

kolla kabeln förut å den var hel, låg bara emot motorn på ett ställe men de gör väl inget då den inte var skadad/bränd ?

får ta å göra en enkel variant av ny brytare å jämt testa å se hur de går.
Skriver hur resultatet blir.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).