Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

68 inlägg 46207 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16264
swetrac skrev:Jag följer denna tråden med stort intresse!!
Några av er har nämnt att konkurrensen förmodligen kommer att öka inom detta området. Om ni visste hur rätt ni har!!
Inom kort kommer en "ny" vagn ut på marknaden. Oxå tillverkad i Kina, hydraulsystem konstruerat i Sverige. Pris för Kran ,pumpaggregat och vagn med drift ca 75000+ moms. Kranens längd 3,5 m.
Vad tror ni om ekipaget?


Berätta gärna mer om ekipaget, Swetrac.
Vad blir det för kran-fabrikat på hydraulaggregatet, vem ska sätta ihop och sälja vagnet härhemma,,,,mm.

Vidare.

När tror ni att vi får se ett "helkoncept" från Kineserna då, och vad tror ni att det kommer att landa på i rena slantar?.

Vad jag är mest "gramsen över" är att ATV tillverkarna inte kan komma med en arbetsmaskin som har "egen hydraulik" så man slipper kuska omkring med 2 motorer.
Det går ju att klottra dit på en 16 hkr "skotermotor" så vad är problemet?.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16270 Jag har sett den sista nämda vagnen hos en handlare i sverige jag har kort på den i min jobbdator som jag har tagit på den (ska lägga upp dom här i morron) den verkar inte så tokig MEN det är "Kina" kvalitet på den är jag rädd för, Priset pratade han om ca 65+moms med drivning på vagnen ,jag tror att man kan köpa den direkt från fabriken själv om man vill tjäna en hacka !! :D

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16338 Enligt Kjell Johansson på Kellfri tittar på en mindre kran att sälja och allt gåt i lås skulle den kunna vara på marknaden om ett år.

//.D

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16367 Här kommer lite bilder !! Fin dekal på den sista bilden !!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16387 Kanske dum fråga,men var ställer man motorn?

/Nisse

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16392 På fyrhjulingens främre "pakethållare" !

Avatar Fallback

Re: Kellfri's lilla skogsvagn - Ett alternativ?

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16998
Sundhult skrev:Kellfri har annonserat om en ny liten skogsvagn för mindre traktorer och ATV med hydraulkran med eget hydraulaggregat. ( se sidan 6 i http://kellfri.se/pdf/veckans/2008-01-08.pdf ).

Är det ett alternativ för den som inte vill punga ut högvis med slantar för en vagn till sin ATV, och dessutom med hydraulkran?

Kellfri anses av många vara ett "sämre" märke med tveksam kvalité. är det så? Kan det vara så att vagnen är fullt tillräcklig för en fritidshuggare?

Skall bli spännande att se hur den här vagnen kan på verka marknaden för ATV-vagnar med hydraulkran. Kranman, Avesta-vagnen och XYZ borde känna lite flås i nacken. Fler alternativ lär dyka upp.

Om någon har sett, provat eller har åsikter om vagnen så vore det intressant att höra vad ni tycker.

//.D


Akta er för dylika pjäser. Vad jag har hört kommer det inte några färdigutvecklade produkter från Kina som kan jämföra sig med det vi har här. T.ex. så vet de inte vad SIS eller DIN är, de har långt kvar innan de kommer i närheten av dessa standarder. Men det är klart vill man bara ha färglagt järnskrot som man kan bygga vidare på är det ett alternativ. För ro skull tog jag själv in pris på en 4WD traktor med hytt, 60hk motor, kraftuttag m.m. Döm av min förvåning då jag fick läsa priset, 7190 US$ (det blir 46375 kr). Ja ni vet själva hur dessa Kellfri traktorerna är prissatta, x3. De enda som gör en bra affär på dessa produkter är generalimportören.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17003 Kranen och motor liknar den avesta 3.2 kran jag kört och motorn var då en Honda, konstruktionen man fäster och kan ta bort på främre pakethållaren verkar vara densamma däremot däck och vagnen i sig verkar vara klenare

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17495 Jag fick ett brev att Malwa i hyssna hade börjat importera denna vagnen med .Jag tror att det kommer att bli som med allt annat från kina dom öser in massor av kärror i sverige den ena billigare än den andra.....
Motorn är en Kina kopia på hondan.. :?

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18865 Ska bara meddela att avestavagnen har PRISSÄNKT sin motsvarande kärra som har blivit kina kopierad .....så lite nytta har det gjort nu är det bara att vänta att kranman följer efter..... :D

Användarvisningsbild
Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24458 Finns det några andra fabrikat som har hydraulaggregatet fast monterat på vagnen? Tycker det ser smidigt ut som Kellfri har det men nackdelen är väl att vagnen blir tyngre.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24473 t det är nog bra att ha hydraulaggregatet fram så
det blir lite tryck på framhjulen.

Användarvisningsbild
Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24481 Jo, om man har en ATV. Ja har en mindre traktor och skulle vilja ha en bra griplastarvagn till den. Har ingen hydraul på traktorn så en fast monterad på vagnen verkar bra. Är bara lite skeptisk till Kellfris lilla skogsvagn så alternativ emotses.

Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24498 Jag vet inte var du har för traktor, men om du har ett kraftuttag hade jag hängt på en pump där, motsvarar ungefär kostnaden för pumpaggregatet

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24552 En svensk på blocket till rätt kurs annars..

http://www.blocket.se/vi/15697387.htm?ca=2_s

ser då inte uppnött ut i ala fall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).