Vedmaskiner, flishuggar

Hakki pilke tr37

17 inlägg 13619 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hakki pilke tr37

Fredrik Kämpe  
#244325 Tjenare tänkte höra lite om en maskin jag var och tittade på. Det är en hakki pilke 37 han som sålde den visste ej exakt årsmodell men han sa att den var cirka 10 år gammal, vet inte så mycket om maskinerna så tänkte ställa lite frågor men kom gärna med egna erfarenheter både för och nackdelar, är lite sugen på att köpa den så alltid bra att veta vad man skall kolla på innan man gör affär, kan säga att han begär 40 000+m. Är det ett överpris eller normalt?

Lite frågor:
Vidvinkel växeln som sitter vid kraftutaget något som brukar gå itu?
Remdrift till svärdet, något som stör att de går hela tiden?
Remdrift till elevatorn några problem?
Om dom brukar spricka i ramen var brukar det vara?

Sen undrar jag om någon eftermonterat elmoter själv i efterhand? Tänkte lite på att sätta en elmoter med en växellåda direkt på krafttaget, eller ska man sätta en remskiva på någon axel med remmar till elmotorn, vet ej hur det är med plats för detta men de får bli ett senare bekymmer annars.

Tänkte på en annan sak också, när man kör en sån här maskin med traktordrift så borde man få traktorns hästkrafter direkt till svärdet vilket borde bli ganska mycket klarar kedjan, svärdet eller lager av detta eller remmarna slirar innan?

Första tråden jag gör säg till om jag gjort något fel:)



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

Niklas persson  
#244334 Tjenare!
Priset beror ju på om den gått mycket, att den är tio år men bara gått ett par hundra m3 om året så gör det ju inget.
Lagerna i vidvinkeln går då och då om man kör mycket men kostar nårra hundra så det är inte så farligt. Att kedjan går tycker inte jag stör, sliter nog lika mycket med start stop hela tiden. Och precis som till elevation så är det väldigt noga att alla remmar är lagom spända och går helt rakt mellan remskivorna, annars går dom åt fort! Några sprickor har inte jag varit med om mer än i elevatprn när plåten börjar bli tunn..
Be att få prova maskinen och lyssna, du hör om lager och pump låter ok.
Detta är mina erfarenheter, hoppas dom är till hjälp

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244336
Niklas persson skrev:Tjenare!
Priset beror ju på om den gått mycket, att den är tio år men bara gått ett par hundra m3 om året så gör det ju inget.
Lagerna i vidvinkeln går då och då om man kör mycket men kostar nårra hundra så det är inte så farligt. Att kedjan går tycker inte jag stör, sliter nog lika mycket med start stop hela tiden. Och precis som till elevation så är det väldigt noga att alla remmar är lagom spända och går helt rakt mellan remskivorna, annars går dom åt fort! Några sprickor har inte jag varit med om mer än i elevatprn när plåten börjar bli tunn..
Be att få prova maskinen och lyssna, du hör om lager och pump låter ok.
Detta är mina erfarenheter, hoppas dom är till hjälp


Jag har också en sådan och kan bara instämma i det Niklas skriver har exakt samma erfarenheter som honom
Mikael

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

skogshasse  
#244360 jag har en från 2007 och det som är slitet på den är delarna under som växlar klyven

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

Fredrik Kämpe  
#244399 Det är en maskinhandlare som säljer den så han visste inte hur mycket den gått per år. Men jag får göra så som du sa Niklas att ha igång den o lyssna, känna o pilla:)
Är det mekaniska delar skogshasse?
Hur är det att få tag på reservdelar till dessa maskiner? Vet ni om det sitter sån tryckkännandeventil på dessa som gör att den klyver snabbare vid klen ved?

Har ni elmoter på era maskiner o hur många kW är dom på isåfall?
Tacksam för era svar! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

axwell  
#244406
Fredrik Kämpe skrev:Har ni elmoter på era maskiner o hur många kW är dom på isåfall?


7,5 kW på den jag haft att göra med.

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

Fredrik Kämpe  
#244408
axwell skrev:
Fredrik Kämpe skrev:Har ni elmoter på era maskiner o hur många kW är dom på isåfall?


7,5 kW på den jag haft att göra med.

Okej:) hur många ampers säkring har du i skåpet o hur många meter sladd använder du? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

axwell  
#244410
Fredrik Kämpe skrev: 7,5 kW på den jag haft att göra med.


Okej:) hur många ampers säkring har du i skåpet o hur många meter sladd använder du? :)


Nu är det inte min, har använt den del, brukar fixa det elektriska när ägaren tror att det är fel på maskinen.

Huvudsäkringen för hela fastigheten 25 A, kabel 2,5 mm2 om den inte är för lång(7-8 meter), annars 4.

Enbart maskinen bör klara sig med mindre, skulle själv ha testat med 20 A.

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

Fredrik Kämpe  
#244414 Jaha tack för svaret:) men har enbart 16 A till fastigheten så då blir de kanske lite för lite.. Bode ju vara 7,5kw=7500w 7500w/380v=19,73 A eller är jag helt ute o cyklar i min ekvation? Va ett tag sen vi pratade om detta in skolan..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke tr37

totte  
#244418 Jo cyklar gör du :lol: . Trefas ström räknas som W / (V x roten ur 3) och så är spänningen numera 400 V

7500/ (400 x 1,73) = 10,8 A per fas. Så du klarar dig med marginal, förutsätter tröga säkringar för startströmmen är rätt rejäl på en 7,5 kW motor.

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

skogshasse  
#244435
Fredrik Kämpe skrev:Det är en maskinhandlare som säljer den så han visste inte hur mycket den gått per år. Men jag får göra så som du sa Niklas att ha igång den o lyssna, känna o pilla:)
Är det mekaniska delar skogshasse?
Hur är det att få tag på reservdelar till dessa maskiner? Vet ni om det sitter sån tryckkännandeventil på dessa som gör att den klyver snabbare vid klen ved?

Har ni elmoter på era maskiner o hur många kW är dom på isåfall?
Tacksam för era svar! :)


ja det är dom mekaniska delarna den klyver inte snabbare vid vek ved utan det funkar så att när det är grovt så går den saktare

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

Fredrik Kämpe  
#244438
totte skrev:Jo cyklar gör du :lol: . Trefas ström räknas som W / (V x roten ur 3) och så är spänningen numera 400 V

7500/ (400 x 1,73) = 10,8 A per fas. Så du klarar dig med marginal, förutsätter tröga säkringar för startströmmen är rätt rejäl på en 7,5 kW motor.


Jaha, ja då va de ju rent fel;) men då borde det ju fungera:) tack så mycket för hjälpen totte, :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke tr37

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244445
Fredrik Kämpe skrev:men har enbart 16 A till fastigheten så då blir de kanske lite för lite..


Vi har 16 A till vedmaskinen,spånsugen och ett extra transportband. Det har gått nån säkring men dom är försummbara. Det är 20 A till fastigheten.

Kan bli lite snävt om det är enbart 16 A till fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Hakki pilke tr37

stegmaster  
#244446
skogshasse skrev: den klyver inte snabbare vid vek ved utan det funkar så att när det är grovt så går den saktare

Om det er en dom tidligaste modeller så får man ställa om snabb/langsom rörelse manuelt med en vridkran.
Så var det på min, men det var en 2001 mod.
Annars er det de som fel som redan nevnt som gäller.
Bytade et antal sett remmer + fick byta lager i vinkelväxel en gång.
Annars var det lite småtrul nästan hela tiden som var irriterande, så jag bytade upp mig til bättre grejor efter ca 4 år.

Avatar Fallback

Re: Hakki pilke tr37

axwell  
#244461
Fredrik Kämpe skrev:e: Hakki pilke tr37

Inlägg av Fredrik Kämpe » Idag, 21:34

totte skrev:Jo cyklar gör du :lol: . Trefas ström räknas som W / (V x roten ur 3) och så är spänningen numera 400 V

7500/ (400 x 1,73) = 10,8 A per fas. Så du klarar dig med marginal, förutsätter tröga säkringar för startströmmen är rätt rejäl på en 7,5 kW motor.



Jaha, ja då va de ju rent fel;) men då borde det ju fungera:) tack så mycket för hjälpen totte, :)


Du kan köra den i flera timmar med 10 A säkringar, 7500 Watt är den sk. märkeffekten, så mycket drar den inte hela tiden, däremot i starten kan den dra runt 30000 Watt under några sekunder.
Kommer inte ihåg om några funktioner som kan kopplas bort just i starten.

Med en "mjukstart" kopplad till maskinen kan du ev. även starta den med 16 A.
Nej jag menar inte Y/D-start.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).