Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Huggarvagn

17 inlägg 12922 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV Huggarvagn

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243931 Hej

Jag har haft ett litet projekt igång och nu börjar det närma sig slutet....vill gärna ta emot synpunkter och tips.



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

JensSkoog  
#243932 Så bra! Godt jobbat. Visa mer bilder när du får den ut i skogen. Svårt å se om du har drift på boggien, men jag tror inte du har det. Ska bli interessant å høra hur den beter sig i skogen och hur balancen i vagnen är.

Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

totte  
#243933 Ser välbyggd ut. Jag tycker den ser väldigt kort ut bakom grinden. Hur långt är det från grinden till mitten av boogin?

Vad är det för hjuldimension på kärran?

Hur har du gjort lagringen av krantornet för svängen?

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243935 Jag ska inte ta åt mig äran av hela bygget. Jag köpte vagnen delvis byggd och kranen var gjord men inte monterad på vagnen.

Det stämmer att det är för kort mellan grinden och boggin men tanken är att göra den flyttbar.

Kranen fungerar bra men rörelserna stämmer dåligt så cylindrarnas placering skall justeras.

Hjulen är vanliga bildäck.

Jag har aldrig kört ATV i skogen och min inställning är mycket kritisk. Men nu ska det provas om det funkar.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

anersimyra  
#243939
Dalle skrev:Jag ska inte ta åt mig äran av hela bygget. Jag köpte vagnen delvis byggd och kranen var gjord men inte monterad på vagnen.

Det stämmer att det är för kort mellan grinden och boggin men tanken är att göra den flyttbar.

Kranen fungerar bra men rörelserna stämmer dåligt så cylindrarnas placering skall justeras.

Hjulen är vanliga bildäck.

Jag har aldrig kört ATV i skogen och min inställning är mycket kritisk. Men nu ska det provas om det funkar.....
Se bara till att inte köra i alltför svår terräng då vagnen saknar såväl drivning som bromsar.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

Kse  
#243962 Hur har man löst svängningen av kranen, den verkar inte ha nått svänghus i vanlig mening.

Ett tips kan ju vara att uppgradera däcken med tiden.

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

trollskidan  
#243985 Vill se mer bilder på kranlösing

Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

totte  
#243988
Kse skrev:Hur har man löst svängningen av kranen, den verkar inte ha nått svänghus i vanlig mening.

Ett tips kan ju vara att uppgradera däcken med tiden.


Vad jag kan se så sitter det en svängcylinder från den fykantiga kransen runt kranfoten och fram på draget.

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

amcore  
#244172 Mycket fin vagn :-bd Men som tidigare talare sagt så borde däckena bytas ut... till nåt mycket bredare ex http://www.nimaab.se/se/art/hjul-komple ... -8-4pr.php (bruka sitta på flertalet skogsvagnar). Bildäck på en skogskärra bara skriker fastkörning :(

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252204 Jag får ursäkta mina fåtaliga inlägg men tiden har gått åt till bygget.

Nu är det mesta färdigt.....

Kranen är ändrad så rörelsemönstret funkar, innan gick stickan bara 90 grader. Boggin går att flytta, lite färg på bygget gjorde susen.

Gjorde lite enkla manuella stödben hoppas hitta cylindrar senare.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

sveakatten  
#252207 Vilket snyggt bygge, ser riktigt stadigt ut. Hur mycket sväng får du på kranen med den infästningen? Ser ut att vara likadan som på Terri?

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252241 Kopierad från terri tror att kranen hette farmi. Den går att svänga 180 grader. Skulle helst vilja ha ett vanligt vridhus men de verkar kosta mycket pengar.

Är det nån som har weimers hydraulvinsch we700?
Verkar lite omständigt att mata ut vajern.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252483 Här kommer en bild från premiärturen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Huggarvagn

totte  
#252512 Ser ju riktigt bra ut. Och fungerar tydligtvis eftersom du fått på ett lass. Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: ATV Huggarvagn

Blivande snickare  
#252537 Ser fint ut. Vad är det för grön maskin i bakgrunden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).