Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100147 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Storken  
#243606 I så fall så är det nog squaregroundfilning du ska inrikta dig på!
Dvs vinklarna möts i hörnan på tanden.
Finns en del skrivet om detta redan...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

JörgenO  
#243608
bosabengt skrev:Stumpwise heter skogsskruvstycket och funkar bra.

Jag får poängtera att jag kan grunderna i filning och får till den filningen bra.

Det jag är ute efter är hur tävlingshuggare, filar deras kedjor. Lr proffs som nördat in ordentligt på just filning.

Har ju fått en del tips iaf nu i tråden. men skulle vilja lära mig mer samt hur man filar med flatfil.

Det tråkiga är ju att sågbyxorna sen inte klarar stå emot en så pass vass kedja.


Jag köpte ett skruvstycke för stubbar på Jula (passar bättre att slå fast på ett nyfällt träd så har sågen nåt att luta mot).

Det du skriver om vass kedja o sågbyxor... Jag tror det har marginell betydelse. Som jag förstår det så är det fibrernas förmåga att snabbt trassla in sig och stoppa sågen som ger skyddet och då spelar kedjans vasshet eller hastighet liten roll. Rätta mig gärna om jag förstått fel.

//Jörgen

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243611 Trur kanskje at eg ville begynnt å fila med vanlig rundfil og ikkje atop. Er ein grun til at det er det som er det vanlige i norden. men når det er sagt hadde det vært veldigt kjekt/kul om du fekk til atop/square ground også!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

strombom2  
#243695 tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#243713
strombom2 skrev:tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!

Det där är precis vad som behövs för att få det att skära av "bara fan". Förr om åren fanns dessutom kedjor med rena skoveltänder, visserligen blev de väl inte vassare än dagens chisel/ semichisel, men filningen höll vassare mellan tankningarna. Ser man på Oregons beskrivning av de olika kedjeprofilerna ska en ren chisel inte användas på hårdare virke än poppel eller gran.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Dennistennis  
#243764 Fila ända ner till varningsstrecket på alla tänder, då tar kedjan med sig mera spån ut för att det får plats mera spån helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243769 Mejsel/chisel kommer till sin rätt vid kapning oavsett träslag och har 25-30% högre skärhastighet.
Skoveltand/chipper är lämpligare till kvistning och tål lite mer bus, men blir aldrig lika snabb i kap.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#243814
strombom2 skrev:tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!

Punkt 5 ur din fars lista tycker jag gäller precis allt jag företagit mig!

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243833
strombom2 skrev:tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!


klockrent! :smile:

filen gör jag däremot rent mot byxorna mm vid var tredje tand ungefär! krita filen är inte heller att förakta....fungerar betydligt bättre än vad ryktet säger!

punkt nr 5 är bäst av alla! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

anersimyra  
#243834
Mange skrev:Mejsel/chisel kommer till sin rätt vid kapning oavsett träslag och har 25-30% högre skärhastighet.
Skoveltand/chipper är lämpligare till kvistning och tål lite mer bus, men blir aldrig lika snabb i kap.

Jo jag minns första gången jag provade en chisel på min 272:a, huga det var nästan otäckt vad det skar vid kap. :surp: :o
Angående skoveltand, jag har letat men inte funnit någon, tillverkas de fortfarande ?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243883
machonisti skrev:
strombom2 skrev:tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!

Punkt 5 ur din fars lista tycker jag gäller precis allt jag företagit mig!


Övning ger färdighet!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#243920
Niking skrev:
machonisti skrev:
strombom2 skrev:tips från min far som arbetat i skogen mer eller mindre hela sitt liv. För att få en kedja vass.
1. När kedjan är ny tag 2-3 drag på ryttarna de gör susen.
2. ge tryck på filen och tryckt uppmot tandens spets, man undviker höknäbb och man får med hela tanden.
3. gör rent filen efter att ha filat ena halvan gå sedan på andra hälften.
4. fila rytterna med 2-3 drag ungefär vid varannan var tredje filning
5. öva, öva, öva & prova igen!

Punkt 5 ur din fars lista tycker jag gäller precis allt jag företagit mig!


Övning ger färdighet!
/Niklas

Så sant! Mitt största problem är att det jag företar mig blir som en drog, kan inte slita mig från den nyvunna kunskapen tills jag helt enkelt ledsnar på det. Leder till att man kan allt men ingenting ordentligt. Just nu har det blivit träsnideri, började på en kvällskurs tillsammans med min äldsta son.
Bild0272.jpg

Mitt första övningsobjekt inom genren. Bara en träningsbit som utvecklades alltefter.

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243922
machonisti skrev:
Niking skrev:Övning ger färdighet!
/Niklas

Så sant! Mitt största problem är att det jag företar mig blir som en drog, kan inte slita mig från den nyvunna kunskapen tills jag helt enkelt ledsnar på det. Leder till att man kan allt men ingenting ordentligt. Just nu har det blivit träsnideri, började på en kvällskurs tillsammans med min äldsta son.
Bild0272.jpg

Mitt första övningsobjekt inom genren. Bara en träningsbit som utvecklades alltefter.


^:)^ ^:)^ ^:)^
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Blivande snickare  
#243924 Wow, jättefint! :surp: :grin: ^:)^ ^:)^
Vad är det för träslag?

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

machonisti  
#243925
Blivande snickare skrev:Wow, jättefint! :surp: :grin: ^:)^ ^:)^
Vad är det för träslag?

Lind.
Å den är jättelätt att skära!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).