Uppvärmning

Fliseldning ETA 50kW panna

24 inlägg 31774 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#242136 Har inhandlat en ETA 50 kW flispanna med 3 m fjäderomrörare som håller på att installeras.
Skall ha ca 2,5 m höga väggar på flisbingen så jag räknar med att få i ca 18 m3.
Tror detta kommer att bli en bra lösning.
Nyfiken på synpunkter från er andra som satt in ETA eller liknande anläggningar och gärna bilder på hur ni löst era anläggningar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonkify  
#243161 Du blir garanterat nöjd! Har en 35kw själv som funkar kanonbra och värmer två hus och garage, totalt ca 500 kvm.

Användarvisningsbild

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243172 Blir det nån kameraövervakning?

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#243546
Jonkify skrev:Du blir garanterat nöjd! Har en 35kw själv som funkar kanonbra och värmer två hus och garage, totalt ca 500 kvm.


Jamen det låter ju smultron i mina öron!
Du har inte lite trevliga bilder på hur din anläggning ser ut som du kan slänga upp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#243547
Slurfi skrev:Blir det nån kameraövervakning?


Nja, kamera vet jag inte om det blir.
Finns ju nätverkskoppling som standard i denna så han skickar e-mail till mig om det är något och det går ju att få direkt i telefon nu för tiden och jag kan väl styra en hel del funktioner över nätet också har jag för mig. Sms går att koppla till också men det är ju nästan överflödigt iom mailen.
Det trevligaste med dessa pannor tycker jag ju är att han både sotar och askar ur sig själv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Jonkify  
#243620 Dåligt med bilder men flismagasinet rymmer ca 35 m3 och är 4x4m i fyrkant. Stor skillnad mot den gamla vetobrännaren med litet magasin och manuell sotning/ uraskning. Sen är det toppen med internetövervakning när man är borta på dagarna. Man har fått mycket ledig tid nu.....

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

lillie  
#244518 Du kommer garanterat bli nöjd. Äger också en 35Kw sen ca 1 år tillbaka. Har ett förråd på ca 40kbm som räcker ungefär ett år för mig. Du kan styra allt från dator eller smartmobil (Android/ios). Har själv en Nokia Windows phone och det fungerar inte riktigt fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

TB82  
#245798 Du kommer garanterat att bli nöjd! Har en ETA 70kw som fungerar kanon och är jättenöjd med . I morgon var det ett år sen den togs i bruk. Värmer upp 800m2 bostad utan några problem, förråd under mark som det går att tippa 40m3 i.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245801 Det skulle vara roligt med lite bilder på era pannor och flisföråd.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#262688 Nu är anläggningen installerad och sagolikt vad det funkar bra! Frun undrar: Varför har du inte gjort det här förrän nu? Och ja, det kan man sannerligen fråga sig...
Bara att fylla på flis och sedan sköter han sig själv helt och hållet, askar ur sig själv, sotar sig själv och eldar när det behövs. Ja än så länge är jag riktigt nöjd det skall ni veta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262691
Ljursken skrev:Nu är anläggningen installerad och sagolikt vad det funkar bra! Frun undrar: Varför har du inte gjort det här förrän nu? Och ja, det kan man sannerligen fråga sig...
Bara att fylla på flis och sedan sköter han sig själv helt och hållet, askar ur sig själv, sotar sig själv och eldar när det behövs. Ja än så länge är jag riktigt nöjd det skall ni veta!

Hur många m2 värmer du?

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

mrtornqvist  
#262773 Vi har en Fröling 90 kW på jobbet installerad i höst funkar jäkligt bra
Är det som är mest likt ETA iaf

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

skogsmannen  
#263386 Du blir nog garanterad nöjd!
Har 50kw Fröling med 3kbm tankar och 16kbm flisföråd med 2,5m fjäderomrörarare.
Värmer ca 400kvm hus med ca35st element och aerotemper i verkstad.
Satte in det i våras och är hel nöjd.
Bara flisa i bland sen sköter den sig själv.

Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#275514
Mr-Hemek skrev:
Ljursken skrev:Nu är anläggningen installerad och sagolikt vad det funkar bra! Frun undrar: Varför har du inte gjort det här förrän nu? Och ja, det kan man sannerligen fråga sig...
Bara att fylla på flis och sedan sköter han sig själv helt och hållet, askar ur sig själv, sotar sig själv och eldar när det behövs. Ja än så länge är jag riktigt nöjd det skall ni veta!

Hur många m2 värmer du?

Jag värmer idag ca 450 m2 men har gjutit plattan till nya verkstan nu, så det blir ca 120 m2 till i höst. Har nu också börjat med att smida planer för ett större flisförråd där jag kan lagra drygt en års-förbrukning. Hur har ni andra gjort med detta??? Har ni några bilder och lite förslag på bra lösningar och ideer vore man tacksam. Alltid billigare att lära av andras misstag... Jag tänkte mig en rejäl betongplatta med tak över och 3 väggar med antingen skalblock eller l-stöd första metern så man får lite att ta emot med skopan och sedan gles panel. 2 kortsidor och baksida alltså. Plattan skall gå en bit ut på framsidan så man kan tippa och inte riskerar att få med grus i skopan. Tänkte klara mig utan tork/fläkt och luftkanaler för att blåsa ut värme ur högen. Som sagt dela gärna med er av tankar och erfarenheter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fliseldning ETA 50kW panna

Ljursken  
#275790 Här kommer lite bilder på pannan och flisförrådet. Förrådet är 3 meter i fyrkant på betongplatta med 3 varv leca som skall putsas innan jag fyller igen och gör klart. Brädforing skall på väggarna och sedan skall jag bygga ett tak på som lyfts hydrauliskt. Fästen för kolvar redan klart i hörnen. Har en radiostyrning liggandes som inte används och kanske blir ett absolut onödigt leksakstillbehör för att lyfta taket så man slipper gå ur maskin ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).