Motorsåg och handhållet

Fila kedja så det går som smör, hur?

197 inlägg 100214 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Kse  
#243299 Ja bosabengt?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

alias  
#243300
bosabengt skrev:KSE?


Han som skrev första svaret på din fråga.

Jag anar att Huggarn på något subtilt sätt försöker hinta om att han och Kse inte är helt eniga om hur man ska fila en kedja. :)

Edit: Såg att Kse redan svarat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243302 Ta reda på hur det ska se ut först, sen prova och öva så mycket som möjligt.

Låga ryttare sänker skärhastighet som regel eftersom det då inte kan fylla ut spånutrymmet.
Målet för min del är att var tand ska skära så mycket som möjligt.

Vasst ska det vara, så pass att om du gör som bosabengt beskriver så blir det sjukhus.

Form på tand är lite olika på körstil, såg och träslag.

Filtyp är nog något att fundera på. Det finns rundfilat, "Atop filat" och "Square ground" där vinklarna möts i hörnet.
Den sista är den som de flesta använder i tävling tror jag. I mitt tycke det som jag tror skär bäst med minst kraft.

Det här med filning är riktigt kul tycker jag. Man bör prova lite olika o se vad som funkar bäst.

Det finns olika kedjetyper/tand form mer eller mindre lämpade för olika ändamål.

Tand typ, delning, skärpa, sågstorlek, körstil, tand form, spånutrymme, hastighet mm

När alla de olika variablerna stämmer går det som satan!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

alias  
#243304
Mange skrev:Ta reda på hur det ska se ut först, sen prova och öva så mycket som möjligt.

Låga ryttare sänker skärhastighet som regel eftersom det då inte kan fylla ut spånutrymmet.
Målet för min del är att var tand ska skära så mycket som möjligt.

Vasst ska det vara, så pass att om du gör som bosabengt beskriver så blir det sjukhus.

Form på tand är lite olika på körstil, såg och träslag.

Filtyp är nog något att fundera på. Det finns rundfilat, "Atop filat" och "Square ground" där vinklarna möts i hörnet.
Den sista är den som de flesta använder i tävling tror jag. I mitt tycke det som jag tror skär bäst med minst kraft.

Det här med filning är riktigt kul tycker jag. Man bör prova lite olika o se vad som funkar bäst.

Det finns olika kedjetyper/tand form mer eller mindre lämpade för olika ändamål.

Tand typ, delning, skärpa, sågstorlek, körstil, tand form, spånutrymme, hastighet mm

När alla de olika variablerna stämmer går det som satan!


Har du några bilder på dessa filningar (kör endast rundfil hemma): "Atop filat" och "Square ground"

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Kse  
#243308 viewtopic.php?t=3808

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mannfolk  
#243309 Tänk på att ha bästa möjliga fil.inget oregon husqvarna jonsered skit.

Vallorbe Swiss
Öbergs

alltså märkes filor

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243318 Man kan göra ett fint jobb med Oregon fil med.
Jag föredrar Pfered filar mot Wallorb. Öbergs filar är svåra o hitta men de jag hittat funkade lika bra som Pfered.

Som allt annat hänger mycket på användaren av verktyget....

Oregon tuggar mer material o ger lite ruggig yta.
Pfered tar lite mindre men ger fin yta.

Har båda framme i ställ där jag filar i 4,8mm, 5,5mm.
I Oregon har jag även 4, 4.5, 5, 6, 8, 12.

Har ett gäng udda storlekar och lite av varje i olika märken.

Olika flatfilar, tekants, fyrkants, sexkants och annat är med bra o ha...
Senast redigerad av Mange mån 04 nov 2013, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Jocke91  
#243320 Jag har testat Husqvarna, Stihl och Bacho filar och tycker att Bacho's filar håller snäppet längre än Stihls filar som i sin tur håller längre än Husqvarnas.
Men det kan ju så klart variera från fil till fil. Hade en Bacho fil som gick av igår utan att jag tryckte som en galning.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

stektlök  
#243386 Har du kollat på "jotuben" där kan di mör grejer !!

Innehar herrn ett skruvstäd ?
enkel filmall? länk: https://www.google.se/search?q=filmall+ ... B283%3B213

Sedan kan det väl inte bli annat än bra om du nu inte har en fullständigt vanvÅrdad kedja typ stensågad, konstigt filad, sneskärande, mm. köp ny kedja å börja där .... ta även med ett nytt svärd!

SMÖRET KOMMER DÅ KOMMA TILL DIG... HALLELUJA !!

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

nisse8  
#243400 Såg att stihl har en filmall/filhållare med både rundfil å flatfil. Den filar man både skär å ryttare på en å samma gång. En sån hade jag köpt om ja vore nybörjare! Någon som testat den grejen?

Användarvisningsbild

Kombinationsfilhållare

traktorz  
#243413 Pferd tillverkar två modeller av kombi-filhållare, som samtidigt filar ryttaren.
På den äldre modellen, måste man vända på filarna, på den nya är det dubbel uppsättning av rund-och flatfil. Bl.a. Stihl vidareförsäljer dessa under det egna varumärket.

Dessa är ypperliga till att fila kedjan, resultatet blir snabbt och skarpt, varför jag varmt rekommenderar båda dessa typer. Jag använder den gamla modellen till att skärpa H25 & H30 kedjor till våra Jonsered-sågar.

Ref:
http://www.pferdusa.com/products/201b/201b01/index.html

http://www.pferd.com/images/Prospekt_Ke ... dpi_en.pdf

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Jim_the_one  
#243414 Skära som i smör beror ju helt på vad man sågar i.
Tex med överfilade ryttare så skär det lite fortare men har man en klenare såg så får man ju hålla tillbaka sågen å då går det ju inte så fort, mest jobbigt joxande å framförallt farligt iom större risk för kast.

Sågen ska orka hela tiden, storkna om man trycker på lite för mycket.
Då skär det bäst/fortast tycker jag.

Sen handlar det inte bara om ryttarna utan mycket om vinklar.


Höknäbb så blir det vasst men vem vill/orkar fila efter 2-3träd?

Tycker hqv filmall gör sitt jobb bra. Brukar ta ryttarna efter 2-3 filningar.

Pappa har stihls filhållare och är jätte nöjd med den. Lite joxigt innan man lär sig vända på filarna. Själv tyckte jag att det blev för mycket höknäbb med den lilla
filen (4mm) till hans ms200.

Övning ger färdighet.

Själv ska jag skaffa mig en kedjeslip vad det lider. Kan ju tänkas vara halvjobbigt att fila kedjan till min nya 576a med 28" svärd.
Får se om husqvarna lyckats tillverka sågen ännu bara. Har väntat 3veckor extra snart

Användarvisningsbild

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

Vedproducent  
#243416 Viktigast på en kedja är att få tillräckligt spånutrymme. En ny kedja skär ju väldigt dåligt utan att först filat till spånutrymmet. Får du inte undan spånet så kan aldrig kedjan skära så effektivt som den kan göra.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

sveakatten  
#243425 Jag köpte denna, får då till kedjan bättre än för hand.
http://www.e-boden.se/catalog/product_i ... cts_id=205 Får väl till det skapligt med filmall men är mycket lättare med denna. Fick köpa en oregon slip med diamantskiva i för ett tag sedan och med den skivan blev det vassare.
Senast redigerad av sveakatten tis 05 nov 2013, 19:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fila kedja så det går som smör, hur?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243429 Det beste er om du kan få kjedet til å skjære fort med så lite høkenebb og så høge ryttere som muligt , da vil betet holde seg lengst. Har vel egentlig ikkje komt så mykje lengre eg heller en at eg har funne ut at det det skjærer fortere med ein aning høknebb og rytterene ned i mot soft. Har filt ganske så mykje men å få det skikkeligt skarpt uten litt høkenebb er vanskeligt men eg trur kanskje det er viktigt med ei ny/nyere fil har prøvd mange merker selv men har vel for tida landa på Oregon eller vallorbe. Prøv også å ta noen heilt lette drag til slut og fil rytterne etter at du filer tanna. Fil med forholdsvis lette og rolige/lugne drag. Det med å trene er jo ett råd men det viktigste er å vita kva som er viktigt kva er det du skal trena på, korleis skal det sjå ut når det er skarpt kanskje Mange kan bidra litt der.

Reint praktisk er det lurt å stramme kjeda opp så mykje som muligt før filing, bruk skrustikke eller "stumpvise" dersom du er ute i skogen, dersom du er inne, ha godt lys.

For å oppsumer litt vil eg sei at det viktigste er å vite korleis det skal sjå ut for at det skal vera skarpt. Husk også på at på tresorter som bjørk eks vis kan du ha litt høknebb og rytterne på soft. Ett råd til dersom du har for mykje høknebb vil kjeda skjære fort ei lita stund før du merker at ho tar mindre. Det du kan gjera da i staden for å skifte kjede er å sette saga fast med ein stump vise i ein stubbe og file dei tenna som er skada, er ofte berre noen få. Merkeligt nok går det erfaringsmessigt lengre tid neste gang før noen tenner er skada, dei som er meininga skal bli skada blir det første gangen. Dette går fort å gjera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).