Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som skotar småskaligt

112 inlägg 53901 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

strombom2  
#242779 Här ekipaget som jag kör småskaligt med, en Yamaha grizzly 700. Är farsan som äger den men jag som använder den. Det jag kör storskaligt med är en Rottne i 10ton klassen men det hör inte till saken men som parantes. Men den är jag för snål för att använda till första gallring i vår skog, man vill ju ha så mycket träd kvar som möjligt ;)

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242783
strombom2 skrev:Här ekipaget som jag kör småskaligt med, en Yamaha grizzly 700. Är farsan som äger den men jag som använder den.

Kul att se :)
Ska ut i morgon och börja köra fram barrveden som jag huggit. Ska blir bra väder, någon minusgran på morgonen och sedan plusgrader, samt ingen nederbörd.

Tänk vad bra vi har det som har förmånen att köra i egen skog. Det va inte lite ni kört fram, verkar ju vara flera hundra kubik!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

totte  
#242785
OAS-forests skrev:någon minusgran på morgonen


Plusträd har jag hört talas om men minusgran ... :lol: Ursäkta, kunde inte låta bli, ibland blir feltryck ganska kul.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242786 haha.. menade naturligtvis
*minusgrad

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

halvproffs  
#242792 Minusgran är det inte en som är rutten och inte värd huggarinsatsen? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

machonisti  
#242793
totte skrev:
OAS-forests skrev:någon minusgran på morgonen


Plusträd har jag hört talas om men minusgran ... :lol: Ursäkta, kunde inte låta bli, ibland blir feltryck ganska kul.

:lol: raderade inlägget en gång innan jag samtyckte :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

machonisti  
#242794 Som OAS framför är det en stor mängd, eventuellt flera hundra.... men tyvärr inte i fub...

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

strombom2  
#242797
OAS-forests skrev:Tänk vad bra vi har det som har förmånen att köra i egen skog. Det va inte lite ni kört fram, verkar ju vara flera hundra kubik!


Jo de är roligt! Inte flera hundra kubik i högen men ekipaget har nog ett par hundra kubik på nacken :)
Vi kör en del borta hos folk på entrepanad d.v.s röjning,huggning o skotning medans skördan står ett annat företag för.
men måste bara säga att inget slår att få hugga köra på egen mark!

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

machonisti  
#242800
strombom2 skrev: men måste bara säga att inget slår att få hugga köra på egen mark!

Det jag upplever utav dina ord, är att när.... ifall man av någon märklig anledning bestämmer sig för att leja. Ja, då är jag ännu oroligare.

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242801 Svårt att avgöra hur mycket det är. Hur lång är en fyrhjuling med vagn? jag har ingen så jag vet ej. Men jag vet att ska man handlasta av från vagn brukar höjden bli max 1,5 m.

Kanske är det 15 m lång välta x 4 m djup x 1,5 m hög = 90 m3T

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242804
machonisti skrev: Ja, då är jag ännu oroligare.

vad menar du? kan du utveckla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

strombom2  
#242806 Orolig ska man egentligen inte vara, men den stora nackdelen är att man inte får de som vill ha det.
gör man de själv får man ju de precis som man vill och dessutom känner man ju också en viss stolthet när man är färdig o tänker vad bra o fint det blev!

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

machonisti  
#242807
OAS-forests skrev:Svårt att avgöra hur mycket det är. Hur lång är en fyrhjuling med vagn? jag har ingen så jag vet ej. Men jag vet att ska man handlasta av från vagn brukar höjden bli max 1,5 m.

Kanske är det 15 m lång välta x 4 m djup x 1,5 m hög = 90 m3T

Förstår; har kört skotare åt farsan i yngre år. Har chansat fel i 20 år så nån gång skall det väl komma ditåt. Tummen upp OAS, jag anser att du är en redig skogsägare!

Användarvisningsbild

Re: Vi som skotar småskaligt

machonisti  
#242808
OAS-forests skrev:
machonisti skrev: Ja, då är jag ännu oroligare.

vad menar du? kan du utveckla.

Menade min egen privata känsla i ett liknande sammanhang :wink:

Avatar Fallback

Re: Vi som skotar småskaligt

strombom2  
#242811
OAS-forests skrev:Svårt att avgöra hur mycket det är. Hur lång är en fyrhjuling med vagn? jag har ingen så jag vet ej. Men jag vet att ska man handlasta av från vagn brukar höjden bli max 1,5 m.

Kanske är det 15 m lång välta x 4 m djup x 1,5 m hög = 90 m3T


om Ekipaget kanske är 4-5 meter och vältan 1,2 (är i regel stor änden som ligger framåt) och ungefär 4 meter långt virke¨o vältan kanske 10-15m
Kan ta i mäta i morgon hur mycket det är så under tiden kan ni ju ta o tippa på hur mycket det är i högen ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).