Skogsmiljö och Trädlära

Al och asp i mycket brant sluttning

9 inlägg 8479 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Al och asp i mycket brant sluttning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242224 Har ett litet tycke mark längs älven, där ett parti är en mycket brant sluttning, ca 20 meter från topp till botten.. Marken har stått orörd länge men där växer ändå en hel del rejäla björkar omgivna av en skog av Al och någon Asp. Ska nu avverka en hel del av alen till ved, i första hand för utsiktens skull men också för att underlätta för björken samt få fler grova alar och mindre av rännstammar.. Men vill inte samtidigt riskera att få ytterligare jorderosion. Iden är att ta av dem ca en halvmeter upp och på så vis säkra att de fortlever med intakt rotsystem och sedan föryngras via rotskott. På så sätt hålla kvar marken.

Tankar kring det?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242230 Vad för typ av jorderosion har du haft; skred, ras eller erosion av rinnande vatten?
Al växer ju som ogräs på vissa marker, ser att alla stubbar får rotskott snabbt.

Det kommer att se lite konstigt ut med 50 cm höga stubbar och svårt blir det att gå och bruka marken. Nä jag skulle hugga som vanligt med korta stubbar. Ta ut de största träden som riskeras att bli rotvältor samt de som är skadade och sjuka.
Senast redigerad av OAS-forests tis 29 okt 2013, 06:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

axwell  
#242257
OAS-forests skrev:Al växer ju som ogräs på vissa marker, ser att alla stubbar får rotskott snabbt.


Vilken typ av al är det, vill minnas att de beter sig olika betr. skott.

Stubbskott från klibbalen och rotskott från gråalen.

Aspen upplever jag som pest när det gäller dessa rotskott, "ogräs förgås ej så lätt".

Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242296 Det är mer av stilla skred ner mot älven. Slänten är väldigt brant, tänk början på en hoppbacke. Tanken med stubbarna var också att de är bra att hålla i sig i. En av planerna är att plantera vindruvor i slänten. Då kunde stubbarna tjäna som fästpunkter för rep/"trappor". Men det förutsätter att de lever.

Blir osäker på skillnaden mellan stubbskott och rotskott. Blir resultatet detsamma, dvs trädet hålls vid liv även om jag kapar det på normalt sätt?

Bra tanke det där med att ta de grövsta först "OAS-forest". Det är nog alldeles riktigt att de är sannolika att falla först, spåren tyder på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

Baggböla  
#242313 Så som jag ser det och hur jag skulle göra.

Jag skulle göra en konventionell låggallring. Att höggallra pionjärträdslag som al,asp och björk låter inte bra i mina ögon. Rörande rotnätet så spelar det sannolikt inte något större roll. De kvarvarande träden kommer att etablera sina rötter där det tidigare stod ett annat träd.

Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242427 Gråal skjuter nya skott efter vanlig stubbe, men nog är det stubbskott och inte rotskott?

Har själv ca 1,5 km mark efter Dalälven. Brinken här är bara 3-4-5 meter hög men sluttningen är tvärbrant. 1996 var jag med och körde traktor och huggarvagn på isen, inget jag vågar igen känns det som. Så det är ju alltid ett bök med varje träd. Vinscha och fälla det uppåt över en mindre väg som man inte kan blockera för länge eller fälla neråt och vinscha upp delarna.

Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242432 Så får jag göra också, fäller ner och sen vinschar upp. Känns helt ogörligt att en försöka få dem att falla uppåt. De största tänkte jag ta först när isen lagt sig (förhoppningsvis). Märker det blir ett väldigt motstånd bra av att få grenarna i vattnet, även om de är lövfria nu.

Då gör jag en vanlig gallring, med normalhöjd på stubbarna, men spar någon högre som fästpunkt. Tänkte hålla träden låga sedan, som buskar så gynnas utsikten! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

axwell  
#242435
Sibiria skrev:Gråal skjuter nya skott efter vanlig stubbe, men nog är det stubbskott och inte rotskott?


http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/L ... oryngring/

Användarvisningsbild

Re: Al och asp i mycket brant sluttning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242466
Baggböla skrev:
Jag skulle göra en konventionell låggallring. Att höggallra pionjärträdslag som al,asp och björk låter inte bra i mina ögon. Rörande rotnätet så spelar det sannolikt inte något större roll. De kvarvarande träden kommer att etablera sina rötter där det tidigare stod ett annat träd.

Ja i normala fall.
Detta är ju en brant där syftet är att minska risken för erosion och jordrörelser. Efter Ångermanälven har vi nipbranter, kan vara 30-50 m höga.
Enligt Skogsstyrelsen i Sollefteå ska man ta ner de största träden men ändå behålla ett bestånd på 40-50% av ytan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).