Föryngring

Arbinol Trico eller vilket plantskydd

9 inlägg 15348 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arbinol Trico eller vilket plantskydd

Seb macahan  
#241289 Hej
Ska viltskydda ca 7ha plantering med knähöga granplantor. Vad har ni för erfarenheter av preparat som finns färdiga? Hinner inte och vill inte experimentera med egna lösningar utan vill ha något beprövat. Vilka preparat har ni testat och hur har ni applicerat och hur verkar utfallet??
Eller ska man ens viltskade behandla. Bor i Östra Blekinge och har gott om både älg och rådjur. Börjar få lite småpanik så tacksam för snabba svar..som kan hjälpa mig i kriget mot rådjuren. Har inte tid att sitta o vänta på dom för att hänga dom på väggen med en träplatta bakom 😡



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

alias  
#242153 Hej!

Kör Trico på hybridlärken för 3:e året. Kräver torr väderlek och ej risk för nederbörd, dimma eller frost i anslutning till behandlingen. Plantorna behöver ej vara invintrade vid behandlingstidpunkten

Kör HaTe2 på tall och granplantor i 4-5 år. Funkar i stort sett vid all väderlek, dock helst inte spöregn, även minusgrader funkar. Har behandlat både blöta och översnöade plantor (behöver bara ha med sig en kort pinne att smäcka till toppskottet med så att vattnet eller snön försvinner från toppen). Endast vitala, ordentligt invintrade plantor skall behandlas.

Med tanke på tid på året skulle jag rekommendera HaTe2 då det är mindre väderberoende - var noga med att inte spruta plantorna innan de hunnit invintra.

Jag applicerar preparatet med handsprutor - sparar jättemycket preparat jämfört med ryggspruta.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

Amatörhuggare 62  
#348663 Tricon kom hem en dag för sent !

Användarvisningsbild

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

Seb macahan  
#348675 Frågar du mig skulle jag säga 1-1,5 månad för sent. Jag började spruta Trico förra året i september har jag för mig. Det var svårt att få det o fästa i morgondaggen. Ska jag spruta nästa år så sprutar jag tidigt i Augusti så det torkar in ordentligt. Hade ett område som jag sprutade 3ggr innan det fastnade pga en svacka, lite skuggigt så där vill det aldrig torka i september kylan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

Emil Gustafsson  
#353203 Hallå!
På vår fastighet behandlar jag ca 15-20 ha varje år. Det är framför allt tall, men även hybridlärk, ek, och gran.
Vi behandlar huvuddelen av våra arealer under september månad, då vädret normalt sett är fint. Det krävs att man använder produkten så som den är avsedd, dvs ej när det är risk för nederbörd. Något område blir alltid kvar till slut, och då får man vara noggrannare med att kolla väderprognosen så det hinner torka. Jag undviker även att behandla på morgonen innan daggen försvunnit, och sent på eftermiddagen. Detta för att medlet ska hinna torka innan luftfuktigheten stiger på kvällen.

Lycka till!
Senast redigerad av Emil Gustafsson tis 24 nov 2015, 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

alias  
#353212
Emil Gustafsson skrev:Hallå!
På vår fastighet behandlar jag ca 15-20 ha varje år. Det är framför allt tall, men även hybridlärk, ek, och gran. Vi har använt Trico under många år och är väldigt nöjda med produkten. Personligen vurmar jag för produkter som är effektiva, miljövänliga och enkla att använda. Produkten baseras på fårfett (istället för kemikalier), och utrustningen är enkel att rengöra med vatten.

Vi behandlar huvuddelen av våra arealer under september månad, då vädret normalt sett är fint. Då använder vi en ryggspruta från Solo, med ett mässingsmunstycke som heter 6501. Det ger en bra sprutbild, och det är enkelt att dosera rätt på varje planta. Det krävs att man använder produkten så som den är avsedd, dvs ej när det är risk för nederbörd. Något område blir alltid kvar till slut, och då får man vara noggrannare med att kolla väderprognosen så det hinner torka. Jag undviker även att behandla på morgonen innan daggen försvunnit, och sent på eftermiddagen. Detta för att medlet ska hinna torka innan luftfuktigheten stiger på kvällen.

Lycka till!


Det är inte så att du råkar vara samma Emil Gustafsson som har anknytning till Organox som är generalagent för Trico?

http://www.organox.se/wp-content/upload ... sida-8.pdf

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353218 Allergin för denna typen av inlägg är stark på de flesta forum, utslagen blommar upp redan på andra raden :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

alias  
#353220
busholle skrev:Allergin för denna typen av inlägg är stark på de flesta forum, utslagen blommar upp redan på andra raden :lol:


Jo, när ett inlägg luktar smygreklam så växer hornen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Arbinol Trico eller vilket plantskydd

Midgård  
#353418
Seb macahan skrev:Hej
Ska viltskydda ca 7ha plantering med knähöga granplantor. Vad har ni för erfarenheter av preparat som finns färdiga? Hinner inte och vill inte experimentera med egna lösningar utan vill ha något beprövat. Vilka preparat har ni testat och hur har ni applicerat och hur verkar utfallet??
Eller ska man ens viltskade behandla. Bor i Östra Blekinge och har gott om både älg och rådjur. Börjar få lite småpanik så tacksam för snabba svar..som kan hjälpa mig i kriget mot rådjuren. Har inte tid att sitta o vänta på dom för att hänga dom på väggen med en träplatta bakom 😡


Jag har skogarna i norra kalmar län. Har hittills inte haft behov av att behandla granplantorna. Däremot tallplantor som är näst intill omöjligt att få upp obetade. Vi har otroligt mycket kronhjort samt vildsvin. Älg och rådjursstammarna är normala. Kronhjorten tar granarna när de nått halvvuxen ålder genom barkflängning. Detta är ett stort problem. 95 % av alla unggranar är barkflängda. Vad göra?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar