Öppna kategorin

Hur mycket är en hektar?

48 inlägg 205512 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#242035 Jag vet hur mycket en (1) hektar är men tycker det är väldigt svårt att säga hur stor areal jag har farit fram över med sågen. Jag har tänkt att jag någon dag skulle ta med gps:en och gå runt det jag har gallrat och röjt för att få ut ytan.

Hur gör ni när ni uppskattar era ytor?

Detta är en tråd med hög läsfrekvens. Här kommer därför en mindre sammanfattning/faktaruta.

Det korta svaret på frågan, 1 hektar är 10.000 kvadratmeter. I en kvadrat har en hektar sidolängderna 100m. Se bilden nedan. I skogligt tal brukar man kort och gott säga att 1 ha = 100 x 100 m. Hektar förkortas "ha", alltså är 1 hektar samma som 1 ha.

1 kvadratkilometer = 100 hektar.

Hektar kommer från det Franska ordet "ar" som i sin tur kommer från latinets "area". 100 ar är en 1 hektar och den uppmärksamme ser då att "hekt" i hektar kommer från Grekiskans "hekto" som betyder 100.

Ar är ingen SI-enhet och trots att Hekto är ett SI-prefix så är inte heller Hektar någon SI-enhet. Det är istället ett mått som använts länge inom lantmäteriet och lever kvar därav.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

anersimyra  
#242069 Tänker i storlek av en fotbollsplan, eller hur tröttkörd jag är..

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

svampbob  
#242071 En fotbollsplan är väl ca 0,7 Ha.

Det svåra är väl att det sällan är så raka linjer i skogen snarare ser formen på ytan där jag har gått fram ut som en amöba.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Sti  
#242072 När vi brandflög bedömde vi en hektar som två fotbollsplaner.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

anersimyra  
#242074
Sti skrev:När vi brandflög bedömde vi en hektar som två fotbollsplaner.

Jo en " typisk " bollplan är väl 90x45 tror jag.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Copture  
#242075 Jag mäter area i Qgis eller liknande. Men då krävs det att du har en digital översiktsbild med georefererad ortomosaik över skogen. Allt blir lite enklare då. Samtidigt har man dokumentation över vad som stod upp innan storm/brand.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242089 100x100 meter!! visst är det svårt!!!!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242092 Jag tycker det är svårt men jag har som referens avståndet
mellan min och grannens dörr 78meter och så försker jag tänka
hur det ser ut plus 12m om ni förstår.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Camwood  
#242094 För att få en säker avståndsbedömning ! börja spela golf. När man går en runda (18 hål) så slår man ca 90-130 slag och varje slag så måste man veta avståndet man har kvar till hål/vattenhinder mm. Till hjälp har man i avståndsmärken efter banan och banguide det gör att du har ett facit hela tiden och man blir med tiden överjävlig på att bedöma avstånd i naturen.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

traktorz  
#242096
Slurfi skrev:Jag tycker det är svårt men jag har som referens avståndet
mellan min och grannens dörr 78meter och så försker jag tänka
hur det ser ut plus 12m om ni förstår.


-Ehh, saknar du inte knappt ett dussin metrar?
78+12+10

Som älgjägare tränar man på 80 meters bana, en referens som man kan ta med ut i älgskogen. Här får man träna på att uppskatta kulbanan. Så både golfaren och älgjägaren borde ha bra förutsättningar att uppskatta en hundrameterssida.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242109 Om ni kan se 100 meter, varför är ni där och röjer???

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

Nolltax AB  
#242235 Jag har en lasermätare som mäter 250 meter. Sikte likt kikardito.
Den är inte tung. Storlek typ Ericssons orangea mobiltegelsten.
Röj en rak linje å mät upp 100 meter.
Vik av 90 grader å mät upp 100 meter......

Avatar Fallback

Re: Hur mycket är en hektar?

röjjare  
#242239 Avståndsmätning på gps:en.
Det brukar stämma rätt bra oftast. Jag brukar dela upp kartan i fyrkanter och trianglar och sedan mäta.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242241
Camwood skrev:För att få en säker avståndsbedömning ! börja spela golf. När man går en runda (18 hål) så slår man ca 90-130 slag och varje slag så måste man veta avståndet man har kvar till hål/vattenhinder mm. Till hjälp har man i avståndsmärken efter banan och banguide det gör att du har ett facit hela tiden och man blir med tiden överjävlig på att bedöma avstånd i naturen.


Det finns annars dedikerade golf-GPS som ersätter avståndsbedömningen... https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/sport/g ... ng-p1.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket är en hektar?

anersimyra  
#242243 Annars är ju 100 x 100 som huggarn säger det allra enklaste att "få in i skallen"...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).