Traktorer och processorer

niab kvistning

21 inlägg 12813 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

niab kvistning

simon d  
#240938 Hur bra kvistar niab lövträd med grenar runt en 10 cm ?:-)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

Naders  
#241453 Inte alls skulle jag vilja påstå :???:

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241455 Speciellt inte om stammen är krokig.

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241528 okej, har tittat runt lite på youtube på niabs processor. Dem verkar ju bra vad jag sett. känns som stegmatare klara grövre kvistar än vanligt aggregat eller vad tror du ? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

Naders  
#241569 Det beror nog lite på vad du menar med ett vanligt aggregat.
På de med drivhjul så inverkar nog hastigheten positivt då grenarna "ryker av" av bara farten.
På Niab är det mer en skärande rörelse.
En nackdel med Niab är att där tar du bort ett helt grenvarv på en gång.
På ett vanligt skördaraggregat tar du först de "övre" kvistarna, vidare de på sidan och sedan de undre.
Detta borde göra att det inte blir lika mycket motstånd.
Rätta mig gärna om jag har fel, ni som kör skördare.

Vidare så kan man inte gärna jämföra Niaben med skördare då det handlar om lite olika investeringskostnader ;)

Men för den självverksamme så är det ett värdefullt hjälpmedel. Tänk bara om de hade kunnat konstruera den runtomsvängande!!!!!

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241575 Jaha så knivarna sitter på olika höjd på ett aggregat med drivhjul. Det kan nog stämma nu när man tänker efter.
Förresten såg att du bodde i Askaremåla. Roligt att chatta om skogfrågor med någon som bor i närheten, Jag bor ju i Svängsta :)

   TS
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241579 Hur gör ni när ni avverka löv med lite större kvist på. För som jag förstått så är väl inte skördarförarna så glada vid att hugga sån skog?
Brukar vanligtvis hugga manuellt med motorsåg men i år hinner jag nog inte det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: niab kvistning

stegmaster  
#241581 Min erfarhet med den lilla stegmataren från Naarva, er at enstaka stora kvistar inte er nåt större problem (eller "klyvda trädstammar"), det svåraste er när en klasa med kvistar hittar knivarna samtidig, t. eks gran.
Svårast er "pattgranar", nästantil omöjligt om dom er grova, då får man fram med sågen om man vil kvista helt intil stammen.
Generelt er vel just kvistkraften hos en stegmatare en av dess största fördeler motsvarandet jamnstort rullaggregat.
Kolla i denna videoen hur lett grova kvistar tas, even hela trädet rivs av när det tar imot på et lövsträd.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iO9jXddHzxM[/youtube]



Vil ha et aggregat som klarar "alt" er nog detta enda alternavtivet. 8)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qc1NMpCPFQ0[/youtube]

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241657 Haha det sista aggregatet var jävla inte illa :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

Naders  
#241667
simon d skrev:Hur gör ni när ni avverka löv med lite större kvist på. För som jag förstått så är väl inte skördarförarna så glada vid att hugga sån skog?
Brukar vanligtvis hugga manuellt med motorsåg men i år hinner jag nog inte det.

Jodå, de hugger löv med och där är det bara att kapa vid grövre kvistar och sen blir det GROT av resten.
Likadant med Niab...
Vill du hugga upp hela trädet så kommer du nog inte ifrån manuellhuggningen, tyvärr.

Jo, gården ligger i Askaremåla. Själv bor jag i Bengtsboda ca 8km norröver från Svängsta sett. Världen är liten är en väl använd klyscha :wink:

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241691 Sitter de inte en fast kniv före och 2 rörliga kvistknivar lite efter varandra så dom går omlott på Niaben som de gör på min Arbro Stroke?
Knepig maskin Trekkingen, 273min/lit!! de klarar du ett rätt stort rullmatat med väl

Användarvisningsbild

Re: niab kvistning

stegmaster  
#241704
gnisten83 skrev:Knepig maskin Trekkingen, 273min/lit!! de klarar du ett rätt stort rullmatat med väl


Treekkingen er nog framtagen för riktig grovkvistad skog.
Visst kan kan ha et stort rullmateraggregat, men det går trögt med et sådan med, om man får köra fram/back och knuffa sig fram hela tiden.
Det ska lite til för 8t kvistkraft inte duger. 8) (mitt Naarva har ca 2,3t til sammanligning :smile: )

Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241727 Finns ju mycket löv här neråt landet. Borde de inte vara dags att uppfinna ett aggregat med skärutrustning som kvistar som kan ta alla träd? ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

simon d  
#241729 Bengtsboda säger du naders där ser man :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: niab kvistning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241734 En riktig centralort, passerade där senast i kväll:))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).