Motorsåg och handhållet

Husqvarna og Husqvarna AB

16 inlägg 11769 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna og Husqvarna AB

jon h  
#241426 Trodde Husqvarna var eid av Electrolux, men Husqvarna AB ble solgt i 2006. Så spørsmålet er om Elux eier motorsag og ryddesagproduksjonen eller er det Husqvarna AB ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241427 Ägandet har inte förändrats, bara bolagsformen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

jon h  
#241429 Så Elux eier fortsatt motorsag/ryddesagproduksjon ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241432 De är fortfarande ägare så ja.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

peter399  
#241436 Största ägare i husqvarna AB är enligt bolagskollen:

Investor
LE Lundbergsföretagen
Nordea Fonder
Silchester International Investors
Alecta

så man kan nog inte säga att electrolux ÄGER husqvarna...

Ang varumärket så äger Husqvarna AB varumärket, men Electrolux, VSM Group respeketive Pierer har rätt att använda det för sina produktgrupper (vitvaror, symaskiner och tvåhjuliga motorcyklar)

Bra artikel kring historiken i bolaget:

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Re ... p-nej-tack

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241440 Investor äger Electrolux.
De delar electrolux i två delar och döper den ena Husqvarna
Investor äger fortfarande Electrolux och den nu avknoppade Husqvarna.

Samma ägare, ingen förändring annat än i bolagsform.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

peter399  
#242586 Tveksam till att det är så.

Investor har ca (taget från deras egna hemsida):

17% av kapitalet och 30% av rösterna i Husqvarna.
15,5% av kapitalet och 30% av rösterna i Elux.

Investor är en storägare i båda bolagen, dock inte i något fall med en majoritet av rösterna så jag vill bestämt hävda: --Elekrolux äger inte Husqvarna-- , däremot är investor en storägare i båda bolagen. det har gått 7 år sen avknoppningen av HVA från Elux nu, banden lär brytas mer och mer allteftersom tiden går.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242601
peter399 skrev:Tveksam till att det är så.

Investor har ca (taget från deras egna hemsida):

17% av kapitalet och 30% av rösterna i Husqvarna.
15,5% av kapitalet och 30% av rösterna i Elux.

Investor är en storägare i båda bolagen, dock inte i något fall med en majoritet av rösterna så jag vill bestämt hävda: --Elekrolux äger inte Husqvarna-- , däremot är investor en storägare i båda bolagen. det har gått 7 år sen avknoppningen av HVA från Elux nu, banden lär brytas mer och mer allteftersom tiden går.


OK, Peter. Jag förstår av det vi diskuterat här de senare åren att jag har nog missat nåt som du vet. Då har jag ett par frågor.

Vem köpte Husqvarna AB från Elux/Investor och till vilket pris?
Att de ger bort miljarder i ren välvilja tvivlar jag sarkt på.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

JörgenO  
#242606 Färsk uppdatering från Bloomberg
Huvudägare i Husqvarna
Investor 37%
Lundbergs 30%
Alecta Pension 6%
IF P&C Insurance 4,6%
Didner & Gerge fonder 1,5%
Noterade på Stockholmsbörsen, kom med en läskig kvartalsrapport 23/10 då de tappade från 43 till 38kr. VDn heter Kai Waern

Jag jobbar inte så mycket med svenska aktier men kan se att första notering är från 16/6-2006 och verkar ha noterats till 75kr (justerat för ev nyemmissioner)
Jag vet inte om Husqvarna såldes till börsen av Elux eller om det delades ut till befintliga aktieägare. Troligen var det det senare erftersom Investor är stor ägare i båda. Det handlar inte i något fall om att Elux gett bort något. Om Husqvarna delades ut till Elux aktieägare så är det som händer från en dag till en annan att dagen innan har man Eluxaktier till värdet av exvis 100:- och dagen efter var man ägare till Elux med värdet 60:- och Husqvarna till värdet 40:- (hittat på proportionerna).
Syftet med sådana här transaktioner att dela upp i två bolag brukar vara att styrelsen är missnöjd med värderingen av bolaget och vill dela upp i två bolag för att göra tydligare hur mycket bolaget tjänar. Det kan också finnas bolagsstyrningsskäl o.s.v. Om ett bolag är engagerat i för många olika branscher brukar det bli otydligt vad VDn prioriterar o.s.v.
Hoppas det hjälpte
//Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242609 Jörgen.
Så är min uppfattning och den har inte ändrats den tid som gått hittills sedan delningen.
Det kan ju bli så att någon intressent köper upp sig till majoritet o får fler styrelsemandat, men det är rätt långsökt och i mitt tycke astronomiska summor som då ska fram.

Bolags struktur och Marknadsföring var nog lika stora skäl i Just ELUX/HVA's delning.

Electrolux klingar inte lika grannt som ett 300 årigt bolag i mer familjärt styre. Det Familjen Tham byggde upp och stod för funkar inte bra i dagens moderna bolagstänkande med stor omsättning och höga marginaler.




Ska bli intressant o läsa vad Peter399 tror i detta.
Skulle gärna vilja ha svar från Peter: Vem köpte Husqvarna AB från Elux/Investor och till vilket pris?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242665 Vad jag förstått så delades Husqvarna-aktier ut till alla Electrolux aktieägare, dvs om man hade x st Elux aktier så fick man y st HVA aktier. Därmed sjönk värdet på Elux-aktien med det belopp som HVA-aktien var värd.

Således: Antingen kan man se det som att ingen köpte HVA från Elux eller så var det alla Elux-ägare som köpte HVA.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242674 Minns jag rätt blev de som ville byta erbjudna jämt byte. 1 Elux mot 1 HVA. Vad det menade i värde minns jag inte, men det sår nog i bolagsrapporten 2005.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242677
Skatteverket skrev:Utdelning av Husqvarna AB. För 1 A-aktie i Electrolux erhölls 1 A-aktie i Husqvarna och för 1 B-aktie i Electrolux erhölls 1 B-aktie i Husqvarna. Anskaffningsutgiften för aktierna ska fördelas: Electrolux A 54 % - Husqvarna A 46 % Electrolux B 55 % - Husqvarna B 45 %


http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 10155.html

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242725 Vad det gäller bolag och ägande vill jag minnas det är Aktie röster som gäller.
Flest aktier: flest röster/högst röst är ofta den man kallar ägare eftersom det är ett stort antal ägare.
Om man har 1 aktie 10%, 51% eller 81% är man likväl en delägare.
Skillnaden på äganden kan vara majoritet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna og Husqvarna AB

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242802 Och desutom finns det A-aktier och B-aktier där B-aktier oftast bara har en tiondels röst per aktie. I Frankrike har man ett system med "golden share" (eller vad det nu heter på franska) där staten, som oftast har den gyllene aktien, kan skaffa sig full kontroll över bolaget trots en enda aktie.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).