Skördare

Hur hanterar man röta med skördare?

9 inlägg 4671 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur hanterar man röta med skördare?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23495 En fundering efter helgens gallrande och stormupprensning:
När man hugger manuellt och stöter på ett träd med röta i fällskäret så brukar jag ta en meterved och eventuellt en till och sedan brukar det bli fint virke som t.o.m. ofta är sågbart.

Hur avgör man som skördarförare hur mycket som skall kapas innan rötan tar slut?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#23499 Bedömmer jag att rötan är relativt kort så dubbelklickar jag på massaknappen, i mitt fall ger det 3m.
Lump och kuttar gör att man blir hängd av risskotaren, de rullar ur lasset och eventuellt in i bakrutan.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23506 våra direktiv är att vi ska ta massa så långt som vi bedömmer att den går. det går rätt bra för man få bra blick för det med tanke på hur många stammar man tar ner.. lumpar bitar gör vi ej då skotaren inte kan ta med dom ut på ett effektivt sätt. o det är ju inte alla som vill ha egen ved heller. har stöt på uppdragsgivare som klagade på 3 meters massa som höggs för det blev inte fullt lass på lasbilarna med vikten då. men då är man rätt fel ute om man skickar prima timmer i massa för att underlätta för lastbilar, den markägaren skulle inte jag vilja stå framför o förklara för..

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24114 kan inte gör annat än instämma , 3m får det bli . jag har lagt det på en sp.tangent som skrivs som energived... och om det är väldans lite så får det bli ett par trissor :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur hanterar man röta med skördare?

Fredrik Reuter  
#304085 Startar nu ett projekt "damma av arkivet".

Hur tycker ni det ser ut idag vid aptering vid röta?

Finns 3m brännved kvar?
Eller är det fallande som gäller på alla sortiment numer?

Sett ur ett virkesvärdesperspektiv, tänk den som kom fram med en rötavkännare i aggregat. ..

Avatar Fallback

Re: Hur hanterar man röta med skördare?

Högberg  
#305187 Det skulle va storslaget!
Inga bekymmer med 3m ved även i fallande massa.

Användarvisningsbild

Re: Hur hanterar man röta med skördare?

Seb macahan  
#305193 Här nere vill Södra med flera gärna ta emot 3m massa och barrmassa.
Har en motfråga, hur ser ni att det är röta och inte torr kåda eller jord som följer med svärdet i rotkapet och smutsar ner stubbe & 1:a stock. Ibland kan det vara förvillande lika med röta i tidigt stadie? Eller kör ni en trissa mot hytten för o försäkra er?

Avatar Fallback

Re: Hur hanterar man röta med skördare?

isteskog  
#305196 3m brännved finns kvar, iaf om jag säljer den till Björkträ Timber. Mellanskog tar ut fallande på brännveden 😡

Användarvisningsbild

Re: Hur hanterar man röta med skördare?

bodaedet  
#305242 3 m e kvar här med.
Ser jag inte stubben, Seb så blir det en trissa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).