Trädfällning (arborist)

Gratis ved på rot (bilder)

64 inlägg 42041 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Brickan  
#240321
Rolfnilsson400 skrev:Som skogsägare driver du ekonomisk verksamhet, om du ger bort något som i annat fall du hade behövt betala för, blir du arbetsgivare.
Frågan handlar om en tomt. Ingen skogsfastighet.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Rolfnilsson400  
#240323 Det gör ingen skillnad, fastighetsägaren måste betala får att få ner träden -> Arbetsgivare.
Hur betalningen sker har ingen betydelse. I detta fall är betalningen i virkesvärde. Du blir arbetsgivare så länge du inte ger bort som inte kräver något arbete av mottagaren. Ger du bort massavedstraven är det en ren gåva.

Det är den andra delen nedan som du som fastighetsägare åker dit på


AFS 2001:1
Kommentarer till paragraferna
Föreskrifternas tillämpningsområde
Till 1 §
Arbetsgivare
Med arbetsgivare menas i föreskrifterna arbetsgivare i juridisk mening, dvs. en fysisk eller juridisk person som har en eller flera arbetstagare anställda.
Ett litet företag kan drivas i bolagsform. Det kan också drivas utan att vara bolag. Det drivs då under ägarens namn eller med ett särskilt firmanamn. När företaget drivs utan bolag är
arbetsgivaren en fysisk person. När det drivs som ett bolag eller en förening är arbetsgivaren däremot en juridisk person. Juridiska personer är handelsbolag, aktiebolag, föreningar, stiftelser, kommuner, landsting, församlingar m.fl . Staten är en juridisk person men representeras som arbetsgivare av statliga myndigheter och affärsverk.

Den som hyr in arbetskraft
Den som anlitar inhyrd personal är skyldig att – i fråga om det arbete som inhyrningen gäller – följa föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det kan exempelvis gälla att undersöka arbetsförhållandena, bedöma risker, vidta åtgärder och ge instruktioner.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240332
Rolfnilsson400 skrev:Tänk på att skatteregler inte har särskilt mycket med reglerna där du anses vara arbetsgivare. Så länge allt går bra är det bara skatteregler som påverkar dig.
Går något snett blir det en utredning som kontrollerar vem som har ansvaret ( och ska betala vårdkostnader, rehabilitering och eventuell ersättning i framtiden om den som skadats inte kan jobba i framtiden ). Som skogsägare driver du ekonomisk verksamhet, om du ger bort något som i annat fall du hade behövt betala för, blir du arbetsgivare.
Det säkraste du kan göra är att upprätta ett kontrakt där du säljer för en rimlig summa. Kontraktet skrivs innan något görs i skogen, när uppdraget är slut kan ni riva kontraktet om allt gick bra. Detta upplägg KAN fungera men inte ens på detta vis kan du vara helt säker på att inte bli betraktad som arbetsgivare.

Visst är det så. Ett exempel är ett nyligen avgjort fall där en husägare anlitade ett "företag" att på tomten fälla träd. Trädfällaren skadades svårt, något registrerat företag godkänt för F skatt existerade inte. Husägaren ansågs därför ha fullt arbetsgivaransvar. Eftersom husägaren saknade nödig försäkring som arbetsgivare innebar detta att skadestånd, sjukvårds, rehab, sjuklön får tas ur egen ficka. Det var ena biten, skattemyndigheten och rättsväsendet ska ju även de "ha sin bit" :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

skogshasse  
#240336 ni löser alla problem genom att sälja träden på rot för sen är det köparens problem och inte fastighetsagaren

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Rolfnilsson400  
#240337 Jepp skogshasse

Men se till att ha ett ordentligt kontrakt påskrivet.
Är inte kontraktet bra kan du som säljare ändå åka dit.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

loppan  
#240403 Man kan även skänka bort träden till en F skattare,då slipper man arbetsgivar problemet.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Tosca  
#240408 De som sysslar med trädfällning i stockholmstrakten brukar väl ta betalt för att fälla träden.
Vill sedan fastighetsägaren få träden bortförslade kostar det ännu mer, transport av träddelar kräver en del.

Så att skänka bort träden vet jag inte om funkar.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240412
loppan skrev:Man kan även skänka bort träden till en F skattare,då slipper man arbetsgivar problemet.

Om han/hon betalat sin skatt, annars kan man åka på den också.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Daggi  
#240415 Er det ikke bedre å bare betale et trefellings firma så får en felt trea og bli kvitt strongene!!?

Så ka de ta seg av trefellingen og bortkjøringen? Mot betaling såklart!!

Flere jobber som jeg er på så tror kunden det blir billigere om trefelleren får veden og kan bruke den til ved etc...

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Homo abies  
#240847
loppan skrev:Man kan även skänka bort träden till en F skattare,då slipper man arbetsgivar problemet.

Många läser både trådstarten och följande kommentarer...

I förhållande till det som är skrivet tidigare,
Vad har du för belägg för detta?
:!:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Homo abies  
#240850
skogshasse skrev:ni löser alla problem genom att sälja träden på rot för sen är det köparens problem och inte fastighetsagaren
Vore ju enkelt, Men På vad grundar du detta tvärsäkra uttalande? -Ämnet är högintressant och alltid aktuellt när det gäller vedhuggning och kommer upp på varje motorsågskurs därför frågar jag.. min ståndpunkt i frågan är att:
-som fastighetsägare/representant har man svårt att helt undkomma ansvar, (även om man vill tro det..) Och Om det klassas som byggarbetsplats så klarar man sig definitivt inte helt undan.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

skogshasse  
#240852 det har stått mycket om detta i tidningen land så det är där jag har fått dom uppgifterna samt att om jag köper en motorsåg i en butik är det butikens ansvar om jag sågar mig eller är det mitt ansvar lika med trädena om jag köper träd är det mitt ansvar eller föra ägarens ansvar

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

skogshasse  
#240853
Homo abies skrev:
loppan skrev:Man kan även skänka bort träden till en F skattare,då slipper man arbetsgivar problemet.

Många läser både trådstarten och följande kommentarer...

I förhållande till det som är skrivet tidigare,
Vad har du för belägg för detta?
:!:

om man skänker bort dom och tar ner dom så kan markägaren åka på skatter för det kan tolkas som betalning för jobbet om dom tas ner men det kanske kan tolkas annorlunda om dom står kvar 10-15 år och sen tas ner

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

stihl91  
#241339 Har precis tackat ja till att ta ned ett antal träd på en tomt nära hemma med träden som betalning. Kan det bli kanske 10m3. Har F-skatt så det ska ju inte vara några problem. Grundavdraget för skattefri inkomst är höjt till 40000kr per år så hamnar ju väl under det.
Lönsamheten kan ju diskuteras men det är ju kul och så kan man ju hoppas att någon i området kommer och också vill ha ner nått träd eller köpa ved.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#241356
stihl91 skrev:Har precis tackat ja till att ta ned ett antal träd på en tomt nära hemma med träden som betalning. Kan det bli kanske 10m3. Har F-skatt så det ska ju inte vara några problem. Grundavdraget för skattefri inkomst är höjt till 40000kr per år så hamnar ju väl under det.
Lönsamheten kan ju diskuteras men det är ju kul och så kan man ju hoppas att någon i området kommer och också vill ha ner nått träd eller köpa ved.

Det var generöst av skattemyndigheten att godkänna F skattsedel när du i stort sett saknar inkomst :surp: förutom "vedhögen".. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).