sön 13 okt 2013, 12:42#240341
Jag är tacksam för råden jag får, det är inte alltid så lätt att veta hur man ska bete sig eller göra. Ska jag sammanfatta som jag begripit så är det tjäle i marken men lenväder ute som är tiden som är bäst för fällning. Detta innebär tidig vår. Jag bör inte heller vänta till älgsäker höjd pga skadorna som uppstår på småtallarna vid fällningen av fröträden.
Det är ganska olika längd på småtallarna som står där nu och ojämnt placerade. De längsta är längre än mig men också de som är minst till antalet, sedan finns det ett gäng som är i brösthöjd samt småplantor lite här och var.
Granen som står där är merdelen högre än mig och fler till antalet än tallar. Till sist finns det sektioner med mycket björk.
Det är behov av röjning och jag hade tänkt att ta det i vårvinter men är ej spikat ännu.
Föryngringen är ojämn och det växer tätt lite här och var men glesare på andra ställen.
Jag känner att lite tidspress är det ändå på att få dessa furor i hamn. Dessutom finns det en utmaning i det här som jag tycker om
En halvbra plan beslutsamt genomförd idag är bättre än en perfekt imorgon.