Trädfällning (arborist)

Gratis ved på rot (bilder)

64 inlägg 42049 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gratis ved på rot (bilder)

Anna1984  
#239593 Hej!

Jag har nyligen köpt en tomt. På den har jag några större tallar som jag gärna skulle vilja få ner. Tallarna är ca 25 meter höga och 50-60 cm i diameter (endast uppskattade mått).

Om någon är intresserad av att ta ner dem gratis mot att man får behålla veden så får ni gärna skicka ett PM till mig. Det rör sig om ca 5-10 tallar. Sen finns det lite mindre småträd som man självklart får ta ner om intresse finns. Hela tomten ska röjas så det är upp till er själva vad ni vill ta.

Tomten ligger på Ekerö.

Mvh
Anna


Senast redigerad av Anna1984 fre 11 okt 2013, 23:56, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot

anersimyra  
#239595 Hej Anna.
Du har nog lättare att få svar om "vedhämtaren" vet var det kan hämtas.. :wink:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot

Anna1984  
#239602 Sant :-)

Tomten ligger på Ekerö.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot

anersimyra  
#239652 Nära mig då, men tyvärr är jag ingen vedhandlare. :sad:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot

Anna1984  
#239655 Vad synd.

Som sagt, bara att skicka mig ett PM om intresse finns för att ta ner några träd mot ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot

anersimyra  
#239661 En etablerad företagare som tar veden som betalning kan bli knepigt att hitta. Kostnaderna för fällning, transport, bearbetning och torkning överstiger vida värdet på säljbar ved. En "vedeldare" kan dock vara intresserad, tänk dock på att du kan komma att likställas med arbetsgivare vid en eventuell olycka.. :surp:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Anna1984  
#240171 Här är lite bilder på jobbet/veden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240191 Fina träd, en vinters ved ser det ut som. Hade det varit närmare till så.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Nolltax AB  
#240218 Som anersimyra påpekar: skada i samband med fällning av skog står skogsägaren för.
Vanlig skogsförsäkring täcker inte det.
Man kan teckna en separat försäkring för tillfällig arbetskraft i skog. Den är billig.
Går skogsägaren ut med såg å fäller träden först så räknas träden som död ved.
Då kan skogsägaren stå vid sidan om å ruska på huvudet åt idioten som kapat benet....

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240227 Den veden är inget problem att bli av med om den är uppkapad i hanterbara bitar, sätt bara upp en liten skylt vid tomtgränsen att den bortskänkes. Är grenverket uppsågat i hanterbara bitar tar det inte många timmar att bränna upp det. Skit i eldningsförbudet, starta elden med hjälp av gamla bildäck, gör fler brasor så du slipper släpa så mycket. Tänk på att "vedeldaren" som kan vara intresserad av veden mot fällning, kan bli en extremt dyr historia för dig i slutänden om han inte är registrerad för F-skatt. Relativt nyligen skadade sig en "vedeldare" svårt när han tog ner träd mot att få veden. Trädägaren som kom att jämställas med arbetsgivare ruinerades fullständigt, han drabbades inte enbart av samhällets straff, han åkte även på hela rehabiliteringskostnaden för den skadade "vedeldaren". Gör ett klokt val, anlita en professionell trädfällare. Eller varför inte spara träden om det går, träd "fångar in ljus" genom att stammarna blir solbelysta. En tomt där man fäller för att "få in mer ljus", kan bli en trist historia. allmänljuset blir platt och tråkigt, att få morgon eller kvällsljus som belyser tallstammar gör att tomten upplevs ljusare än en trädfattig tomt. Och var rädd om skuggan som träden ger, tänk noga innan du fäller.
Mvh Anders. :wink:

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Rolfnilsson400  
#240228 Hej Nolltax
Om den som hämtar träden du sågar ner utför ett arbete som du annars skulle behöva betala för blir du likaväl arbetsgivare.
Det du kan ge bort utan någon större risk är det som ligger kvar på ett hygge och skulle ruttna bort i annat fall.
Ligger där så mycket så att lagen kräver att det ska tas bort blir du arbetsgivare.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Nolltax AB  
#240231 Jo, men då snackar vi ett antal kubikmeter.....
Och då framförallt gran dessutom, inte tall.

I övrigt, hårklyveri.
Stående träd lever=extra försäkring för att slippa strul.

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Nolltax AB  
#240233 Å när vi ändå jiddrar i frågan....
Mellanskog tar ut en straffavgift om jag levererar mindre än 10 kubik av ett virkesslag.
Ergo måste jag rimligtvis kunna skänka bort 9,9 kubik utan att klassas som arbetsgivare...?!

Avatar Fallback

Re: Gratis ved på rot (bilder)

Nolltax AB  
#240238 Jag har en tomt.
På denna min tomt står 10 trän.
Dom vill jag ha bort.
En obekanting går förbi min tomt med såg i hand.
-Vill du? -Javisst, vill du?
Vi bestämmer att obekantingen fäller å tar bort träden jag inte vill ha på min tomt utan ersättning.
Vad händer sen?
Ska jag betala arbetsgivaravgift å semesterlön på noll kronor i ersättning?
Eller ska obekantingen pynta förmånsvärdet på noll kronor?

Enda problemet jag ser är att obekantingen jiddrar å sågar sig i benet ty det är mitt ansvar.
Å där finns det en försäkring man kan teckna, eller snarare bör.

Användarvisningsbild

Re: Gratis ved på rot (bilder)

anersimyra  
#240249 Problemet uppstår i samma ögonblick man söker någon som kan utföra uppdraget, betalning består av virket. Är utföraren registrerad företagare ska vedens värde tas upp för beskattning. Är utföraren icke registrerad företagare är han per automatik "anställd" av dig. Skadas företagaren täcks skadorna av hans/hennes försäkring. Ansvar för den andres skador har du genom ditt i detta fall arbetsgivareansvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).