fre 11 okt 2013, 12:16#240090
Har inte ens hört talas om att jaktlaget har satt saltstenen i en tallplantering. Däremot på lämpliga ställen nära vatten, gärna där det är mycket lövuppslag. Vi placerar även vid pass där det är lämpligt.
Många av oss är ju markägare så varför skulle vi placera saltsten i tallplantering.
Har själv aldrig sett älg vid saltstenar trots många besök av både älg och mig själv där. Kan inte ens påminna mig om att det skjutits älg vid saltstenar trots många år i jaktskogen.
Öppna hyggen undviker ju älgarna vid jakt. Har själv blivit imponerad av ensamma kalvar hur smarta dom är som inte går ut på öppna ytor utan går i tätaste buskagen precis som björnen.
Min erfarenhet är att vissa ställen blir betade oavsett avstånd till saltsten, förmodligen är det något ämne i marken som gör att det blir smakligare. Hade ett sånt tallbestånd som blev helt förstört och tog bort tallskeletten och sparade gråalen som efter något år var sönderbruten eller randbarkad.
IFQ; Förstår inte varför det skulle vara oetiskt. Så lätt är det inte att locka älg till ett hygge med en saltsten. Att man placerar ett pass vid hygge med småplant är ju att få så säkra skott som möjligt utan att kulan tar i någonting och att du kan få ett bra andraskott om något går fel precis som du själv skriver.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas