Skördare

Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

29 inlägg 22503 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

GremoNiclas  
#86545
jönsson84 skrev:Är det dubbla transm. pumpar på h09?

Nepp. Men dubbla arbetspumpar. 8)

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87198 Tyvärr har vi inte kommit iväg att kollla in "nya" tigercaten, MEN.... Idag kom en av säljarna me lite mössor å info om maskinen, OCH enl överenskommelse med han så mejla han mej dessa bilder så jag skulle få slut på alla funderingar å spekulationer ang maskinen :lol:
Maskinbredden är ENDAST 222 med 500hjul... som maskinen på bilderna, alltså bara 10 cm bredare än den tidigare, den väger ca 15 ton mot förra som väger ca 13 ton... motorn drar enl säljaren ca 11l timmen (han har kört ca 1000m3 med maskinen) å folk som sett den i verkligheten säger att den är klockren, ¨

Driften sker med traditionella diffar med "riktiga" boggielådor, å kardaner från motorn....
I mejlet stod följande, inte mkt men alltid något...

Bredden på maskinen är 222 cm , längd 669 cm, frigångshöjd 62,5 cm,kran på 9,3 meter lyftkraft 900 kg på 9,3 meter
1.jpg
hytt.jpg
Tiger_200176.jpg
hytt utv.jpg


I hytten kan stolen snurra runt, å dom har åkt med 2 passagerare bakom stolen, lite trångt men det går;)...

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87200
bak.jpg
bakifrån.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

GremoNiclas  
#87203 Lite fräsig hytt. Man kan nog få värme på fötterna t o m. :smile:
Att maskinerna blir bredare och tyngre för varje ny version som kommer är inte ok. Antingen fattar inte tillverkarna det eller så struntar dom i det bara.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

skogsjan695xl  
#87229 Den ser ju riktigt trevlig ut nu. Tycker annars de sett en aning stenålders ut. Redigt fina i hytten verkar de vara.

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87240
masterchief skrev:Diffverkan blir aldrig hundra med hjulmotorer.
Har dubbla pumpar på 5005an men oljan tillåts gå mellan hjulparen.
Dock är det en jäkla skillnad på att diffa dubbelpump mot enkelpump 8)


Kan tänka mej att det blir skillnad.
Pratade för nåt år sen med en som hade varit med och byggt maskiner(konstruktör eller delägare,eller både och,vet inte riktigt) när dom hette steber ist för tigercat h09, han var dock inte så posetiv till tigercat längre,verkade fastnat lite för forestline i stället.
Har för mej han sa att forestline har dubbla pumpar och en motor på varje diffklump/boggie,det borde ju kunna funka bra. Dom har väll det för att det ska gå smidigt att byta "vagn" oxå iofs.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

Lill Junior  
#87241 Den där massaveds moppen såg ju riktigt trevlig ut, men varför inte 5 knapps minispakar?

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87243 Ser ju inte alls dum ut den där maskinen förresten,fin hytt och väldigt bra räckvidd för att va bgs men va är det för kran dom fått på,kesla?
Nån som vet vad priset ligger på ?

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88703 hmmm..... är nyss hemkommen från hede, har kollat på nått av de största i maskinväg va gäller sk beståndsgående... å ja kan säga huvaligen till å va gigantisk, H09 kommer antagligen att bli den sista beståndsgående skördaren från tigercat... maskinen (1135) som är ca 230 bred med 500 hjul är för vår del för brett å den väger som sagt ca 15 ton å frågan är om bärigheten är nog med 500 hjulen..., den är dessutom 3,8 hög.... å hytten är skitbred upptill, vilket kommer att göra att minsta vickande i mellanslaget kommer att göra att man är å gnuggar träden ca 4 meter upp eller att man får hugga upp en extra väg i mellanslaget... väljer man bredare däck så är den knappast beståndsgående i mina ögon, å då kan man lika gärna välja en större maskin direkt å köra stickvägsgående...

för den som undrade tidigare så är kranen tigercats egna, å midjan kommer från en av skotarna å är REJÄL så innåt;)...

Men som sagt... Beståndsgående... Nope... Inte i dom gallringar vi gör iaf... så för vår del blir det att leta en av dom sista h09 med få timmar å bra skick å sen köra med den tills far går i pension om 5 år.....

JAg har en massa bilder igen men kameran ligger kvar i fars bil, så det får vi ta en annan dag....

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

GremoNiclas  
#97463 Var förbi Hede och köpte filter åt skördaren.
Fick höra att de fått order på ca 7 st 1135. Får väll anses vara ganska bra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

mannen  
#239965 Jag tycker att det blivit så tyst om 1135'an så jag sparkar upp den här tråden lite grann.

Är det någon som har erfarenheter runt maskiner så får denne gärna uppdatera lite grann.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att stolen snurrar och följer med kransvängen, kan det stämma?

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

värmSkog  
#239985 I "Grannens" 1135 sitter det bara en stol med vanlig sit right

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

Xorcess  
#397874 gammal tråd, men jag kör en 1135 på heltid. går ruskigt fint och blir fina gallringar efter den. stolen är fast med vanlig sitright.

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09

Fredrik Reuter  
#397901 Hej Xorcess,
Kul att du hittade tråden, den blir ju ny nu igen! :grin:
Det är ju några stycken på skogsforum som kör, eller iaf har kört, H09. Kan tipsa dig och andra om monstertråden beståndsgående skördare på väg att dö ut? där bl a 1135/H09 av och till är i fokus. Mycket intressant tråd annars och kommer säkerligen väckas till liv i samband med Tråden om gallringsdagarna 2016

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).