Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 204340 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

zeetorg  
#238775 Och politikerna för resten av befolkningen...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#238805 Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt. Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238935
kungsis skrev:Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt. Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.

M.v.h
Kungsis


Tja, att storbönder och bolag gnäller mest, kam ju bero på att de också förlorar mest pengar på viltbetningen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

halvproffs  
#238943 Här i Hedesunda ser man lite älgskador nuförtiden efter att vi tagit ner älgstammen för ca 15år sen. Har också själv varit utsatt för omfattande betning/avbrytning/barkgnag.

Nu har vi en avskjutning som ligger på ca 4älg/1000ha. Tror inte att vi någonsin har skjutit så stora älgar heller som nu. Ifjol en tjur på 305kg slaktvikt tex.

Men det är ju inte bara älgarna som förstör skogen utan även råbockar som fejar, barkborrar och sorkar som gnager plant , örnbräken och gräs som kväver plantorna, stormar( Hade 1954 en av dom värsta i Sverige) + dessa nästan övermäktigt snörika vintrar som knäcker grova fina träd. Har säkert glömt en del men det får väl räcka :shock:

Suck :sad: Tur att man har ett annat arbete att gå till när industrin helst vill ha virket gratis så varför lägga ner tid och onödigt arbete på skogen? :???: och älgkött är ju både gott, närproducerat, förmodligen också kravodlat med tallbarrskryddning :wink:

Och finns det något mäktigare i Sverige än en ståtlig älgtjur som tyskar älskar och spenderar massor av pengar på i Sverige.

Finns ju en del smarta svenskar som insett detta och tjänar bra med pengar på detta sätt med älgsafaris och hägn.

OOJ! Glömde ju den största boven nämligen Länsstyrelse och naturvårdsverk som vill konfiskera stora arealer.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#239028
Niking skrev:
kungsis skrev:Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt. Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.

M.v.h
Kungsis


Tja, att storbönder och bolag gnäller mest, kam ju bero på att de också förlorar mest pengar på viltbetningen.
/Niklas

Jo visserligen, men jag som är torpare påverkar det rätt mycket om man ser till hur mycket jag kan plocka ut på skogen för att få det hela att gå med vinst. Men jag råkar tycka att det är trevligt att se en och annan älg på marken och jag sätter ett högt värde på det. Och älgkött är gott :grin: .

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239030
halvproffs skrev:... älgkött är ju både gott, närproducerat, förmodligen också kravodlat med tallbarrskryddning :wink:

Har ni fortfarande också lite Cesium-kryddning i Gästrikland ?

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239056
kungsis skrev:
Niking skrev:
kungsis skrev:Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt. Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.

M.v.h
Kungsis


Tja, att storbönder och bolag gnäller mest, kam ju bero på att de också förlorar mest pengar på viltbetningen.
/Niklas

Jo visserligen, men jag som är torpare påverkar det rätt mycket om man ser till hur mycket jag kan plocka ut på skogen för att få det hela att gå med vinst. Men jag råkar tycka att det är trevligt att se en och annan älg på marken och jag sätter ett högt värde på det. Och älgkött är gott :grin: .

M.v.h
Kungsis


Då föreslår jag att du stängslar in älgen på dina marker, så slipper grannarna få viltskador på sin mark!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

halvproffs  
#239074
th skrev:
halvproffs skrev:... älgkött är ju både gott, närproducerat, förmodligen också kravodlat med tallbarrskryddning :wink:

Har ni fortfarande också lite Cesium-kryddning i Gästrikland ?


Det har sjunkit från ca 1500beqerell/kg till 150bq/kg och det är hälften av gamla gränsvärdet som blev efter Tjernobyl. Det nya är 1500. Så det är en rejäl förbättring och det lagras inte i kroppen som tungmetaller gör utan det kommer ut den naturliga vägen som det heter.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

halvproffs  
#239075 Kom på fler hot mot skogen; Torvbolaget våldtog 5% av min skogsmark med Fälldins goda minne. En kraftledning går rakt igenom marken utan ersättning. Riksväg 56 likaså. Så för min del är älgarna ett litet problem. har ganska bördiga marker så jag kan plantera gran som alternativ.

Jag förstår er frustration med älgbetningen då jag själv upplevt det och är man intresserad av skog då är det tungt men jag förstår inte varför det ska vara så svårt att minska stammen när det gick så bra här för 15 år sedan?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Skogsforskare  
#239100 När man diskuterar älgskador kan det vara bra att hålla i minnet att de ekonomiska förluster man pratar om inte är förluster idag utan förväntade förluster om 40-60 år, fast baserat på dagens priser och kostnader.

Man försöker alltså gissa hur skadorna påverkar tillväxten under den fortsatta omloppstiden och hur virkesvärdet påverkas vid slutavverkningen om 40-60 år, under förutsättning att prislistor och drivningsteknik inte förändras framöver. På det viset räknar man ut den hypotetiska förlusten per hektar och multiplicerar sen med arealen.

Beroende på om man då vill betona att älgen är ett problem eller inte så kan man räkna fram ganska olika siffror.

Det finns inget enkelt sätt att räkna fram hur enskilda tallar påverkas långsiktigt av betning och det är ännu svårare att räkna ut vad konsekvenserna blir på beståndsnivå när man når slutavverkning. Sen har vi ju faktiskt ingen aning om hur prislistorna ser ut om 50 år. Sågtimmer kanske bara är en nischprodukt medan energi är det stora? Centrumutbyten med fel kanske säljs som biobränsle medan de oskadade, kvistfria bräderna är det som utgör det stora värdet?

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Baggböla  
#239113
Skogsforskare skrev:När man diskuterar älgskador kan det vara bra att hålla i minnet att de ekonomiska förluster man pratar om inte är förluster idag utan förväntade förluster om 40-60 år, fast baserat på dagens priser och kostnader.

Man försöker alltså gissa hur skadorna påverkar tillväxten under den fortsatta omloppstiden och hur virkesvärdet påverkas vid slutavverkningen om 40-60 år, under förutsättning att prislistor och drivningsteknik inte förändras framöver. På det viset räknar man ut den hypotetiska förlusten per hektar och multiplicerar sen med arealen.

Beroende på om man då vill betona att älgen är ett problem eller inte så kan man räkna fram ganska olika siffror.

Det finns inget enkelt sätt att räkna fram hur enskilda tallar påverkas långsiktigt av betning och det är ännu svårare att räkna ut vad konsekvenserna blir på beståndsnivå när man når slutavverkning. Sen har vi ju faktiskt ingen aning om hur prislistorna ser ut om 50 år. Sågtimmer kanske bara är en nischprodukt medan energi är det stora? Centrumutbyten med fel kanske säljs som biobränsle medan de oskadade, kvistfria bräderna är det som utgör det stora värdet?



Denna kritik är ju universiell mot hela skogsekonomin i Sverige fungerar som baseras på nuvärde. Alla skötselprogram och oavsett och trakthyggesbruk, blädning eller naturkultur lider av samma problem. Men detta är standard och har varit så sedan Faustman på 1800-talet??? Detta är ofrånkomligt som jag ser det. Hur skall man veta någonting om framtiden, detta gäller väl iofs alla branscher och då man inte kan spå i framtiden. Man får grunda sig på erfarenheten att inom skogen att högre volymproduktion ger mer gagnvirkes volym vilket ger mer volym att sälja eller förädla. En logik jag tror de flesta kan ställa sig bakom. En annan logik är ju att kraftigt betad bestånd som måste föryngras om på nytt kräver kostnader i förnyat föryngringsarbete vilket innebär kostnad i x antal kr plus räntekostnad av en förlängd omloppstid.

Beteskadorna från 70-80-talet får vi ju snart se i nu när sågtimmer börjar falla ut i gallringarna.



Hur vet vi att granen vi planterar kommer vara av värde om ett drygt haft sekel?

Hur vet vi att pensionsparandet i dag har något värde om x antar år?
Hur vet jag egentligen att gallra idag är lönsam mot att inte gallra sett över en omloppstid?

Hur vet jag att mina planterade tallar är det bästa ekonomisk, kanske skulle jag satsat på löv med sälg för kanske är lövdominerade bestånd det bästa ekonomisk för vem vet om inte staten vill köpa lite naturvårdavtal om 60 år


Ser vi tillbaka så har vi försökt driva ett ekonomiskt och rationellt skogsbruk i 150 år, vilket ger en viss trygghet att det kommer att fortgå, men veta vet an naturligtvis inte. Idag kan vi ju iaf se att har man skött skogen med röjning och gallringar ger ju bättre ekonomi idag, det ger ju en indikation att på så vis och gör det i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Skogsforskare  
#239304 Mer volym i skogen ger sannolikt mer volym som man kan sälja. Det verkar logiskt, och borde hålla även om 100 år.
Om ett bestånd är så kraftigt betat att det inte längre växer, så man måste börja om, så förlorar man naturligtvis den tid beståndet vuxit. Men om det får fortsätta växa så får vi en mindre tillväxtförlust, och vi vet inte hur stor. Det har gjorts försök att skatta det hela, men det finns så mycket osäkerhet att det helt enkelt inte går att få fram ett pålitligt svar. Det var det jag försökte förklara.
Och även om vi kunde förutsäga att beståndet kommer att nå en viss volym om 87 (oskadat) eller 88 år (skadat), hur ska vi värdera det extra året idag? Om det bara fanns det enda beståndet så kan man räkna ränta osv, men skogen består ju av fler bestånd, av totalt 23 miljoner hektar med olika bestånd. Hur påverkas lönsamheten för den enskilde och för samhället om några av dessa 23 miljoner hektar växer lite långsammare? Det är ju ändå ingen som idag försöker maximera tillväxten i skogen.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239331
kungsis skrev:Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt.


Fast de som bäddadde var staten som inskränkt älgjakten, samt jägarna som gladeligen skjuter alla av älgens naturliga fiender.

Och vi som ligger, vi kan kan varken skjuta fler älgar eller skjuta färre rovdjur.

Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.


Enligt de "som alltid" jagat här i trakten, så skulle ett högre arrended bara leda till att jägarna skjuter mer för att de betalt så dyrt, och att det skull leda till överskjutning (det var väl främst rådjur det röde sig om i den diskussionen i och för sig). Men du menar att högt arrende skulle leda till mindre avskjutning alltså? Jag vet inte jag, jägare som är så interesserade att de betalar mer skjuter gärna mer också.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#239441
Mangan skrev:
kungsis skrev:Som man bäddar får man ligga, om ni frågar mig. Sådana här fenomen uppkommer inte utan anledning och heller inte över en natt.


Fast de som bäddadde var staten som inskränkt älgjakten, samt jägarna som gladeligen skjuter alla av älgens naturliga fiender.

Och vi som ligger, vi kan kan varken skjuta fler älgar eller skjuta färre rovdjur.

Samtidigt så brukar det vara så att de som gnäller mest (skogsbolag och storgods/storbönner), även brukar vara de som vill ha högst betalt för jaktarrenden.


Enligt de "som alltid" jagat här i trakten, så skulle ett högre arrended bara leda till att jägarna skjuter mer för att de betalt så dyrt, och att det skull leda till överskjutning (det var väl främst rådjur det röde sig om i den diskussionen i och för sig). Men du menar att högt arrende skulle leda till mindre avskjutning alltså? Jag vet inte jag, jägare som är så interesserade att de betalar mer skjuter gärna mer också.


Jag menar att det inte främst är storleken på avskjutningen av älgarna som styr hur mycket betade tallplantor vi har utan hur skogsbruket planeras. T.ex har vi haft en betydligt större älgstam tidigare men ändock inte dom skadorna vi har nu.
Sedan så menar jag att de större skogsägarna gärna skäller över ökat betestryck och kräver högre avskjutning/lägre stam, men likt förbaskat så vill de ha högre jaktarrende för var år. Om det vore så viktigt med större avskjutning så vore det väl bättre att de sänkte jaktarrendena så flera hade råd att jaga på deras marker. Som det är nu så är det ju många gånger så att det är "jaktuppköpare" som tar många av dessa marker och säljer dagsjakter/säljjakter. Man kan ju inte både äta upp kakan och ha den kvar.
Sedan kan jag väl svara Niking att jag gärna skulle sätta upp stängsel runt min mark och låta ett gång älgar gå där. Men det innebär för mycket krångel och myndighetskontaker än vad jag är sugen på. Jag planterar tall i stället :wink: .

M.v.h
Kungsis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).