Små skogsmaskiner och övriga maskiner

fördelar och nackdelar på resp atv märke

49 inlägg 38058 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#235329 Tänkte starta en tråd med precis som det står i rubriken.
Vem har längst garanti? Högst markfrigång? Praktiska detaljer? Dyra resp billiga tillbehör till dom olika märkerna? Hur ofta måste man serva maskinen? Bäst svängradie? Starkast? Laddar batteriet bäst? Tyngst? Lättast? Fördelar resp nackdelar med det! Olika fel som har varit när man köpte den? Bemötande från återförsäljaren? Etc, Etc,.
Fyll på med fakta och egna erfarenheter.
Och försök vad så objektiva som möjligt, vissa här på forumet har en förmåga att höja sina egna grejor till skyarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Hema  
#235342 (Jag tänker bara på 4st Japaner och 3st Nordamerikaner)

Honda är vad jag vet ensam att erbjuda hydrostatlåda samt stel bakbakaxel, förutom deras största, men den har tyvärr för hög utväxling, så den lämpar sig inte för att dra en vagn i skogen. Men detta kanske är gammal info, som blivit ändrad?

Polaris har automatisk 4x4, samt väldigt mycket tillbehör.
Även till Arctic Cat och Can Am finns det mycket tillbehör, Då de också är från andra sidan Atlanten. (Nu är det såklart inte så att det är ont om tillbehör till de andra, men det finns inte lika mycket)

Arctic Cat erbjuder en dieselvariant.

Kawasaki är väl minst av de sju på marknaden.

Suzukis bigfoothjul är väldigt uppskattade som fås i samband med Work-kitet bl.a.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#235367 Har haft några hojar som jag kan dela med mig lite erfarenheter på, börjar med den sämsta:

Can-am 800 vägreggad limited svindyr hoj med mycket problem. Kostade 150 000 kr, damasker är riktigt dåliga fick byta tre gånger,tutan gick sönder, skramlar när man gasar mellan 80-90, var tvungen att göra service vid 10, 25, 50 och 100 timmar på verkstan, svindyrt, synliga detaljer som rostat efter ett halvår. Oseriösa återförsäljare med mycket dålig kunskap. Display som läckte in fukt. Har varit i kontakt med Can-am om detta. Damaskerna hävdar dom att det kommit upp smuts i och gått sönder, pratade med en annan mekaniker och han hävdade att det var för lite fett i dom och det är därför dom har bränt. Skramlingen tog dom inget ansvar för, har ni en can-am så skit i att göra servicen, gör det själv för garantin gäller inte ändå, tutan hävdade återföräljaren att den skulle tåla normalt slitage (jag sa till honom att jag inte satt en svetstång på tutan så att den tutade dygnet runt), när jag konfronterade can-am om den oseriöa återförjäljaren och vad han hade för utbildning så hade han inte fått någon sådan (dom vill nog bara vräka ut så mycket atv:s som möjligt och inte ta något ansvar). Men det skall tilläggas ett stort MEN. När jag läser på forum om atv så är det faktiskt can-am proffsen kör med och det är det som gäller. Så jag fick nog bara ett måndagsexemplar. Men då får man väl ta ansvar för det och det gjordes det inte. Bra svängradie.

Arctic cat 500 med manuell växel
Hyfsad bra masakin som är prisvärd som jag har haft lite problem med förgasarn men gick på garantin annars har den tuffat på bra. Tycker det var bra att man kunde välja växel själv.

Polaris 6 Hjuling 500
Ren arbetsmaskin, ingen rolig maskin, väldigt stabil, bra flak att lasta grejor på. Man skall se upp med dragsnöret sitter på det ordentlig annars kommer det in fukt i startmotorn. Detta hände mig men efter lite tjat så fick jag det som en goodwill reparation. Lite klen motor om man skall dra tunga grejor. Klen generator. Bra med startsnöre om batterierna tagit slut. Bra som Hema sa med stel bakaxel om man drar vagn, kan lägga på riktigt bra kultryck tyvär medför stel axel dålig markfrigång. Sämst svängradie. Det där med automatiskt diffad fyrhjulsdrift (i detta fallet sexhjulsdrift) var helt värdelöst för min del då den levde ett eget liv och satte på sig när den kände för det. Men jag vet andra som har haft det och dom är jättenöjda. Tror förövrigt att det bara är polaris som har det systemet. Jag var nöjd med maskinen och det kanske blir en 6-hjuling fast 800 framöver.

Arctic cat mud pro
Grym maskin med en helt otrolig bra lågväxel. Verkar som den orkar allting. Körde faktisk på högväxeln när jag skottar snö och när jag inte har så mycket lass på vagnen. Mudserien är den starkaste maskinen på marknaden då den är nedväxlad. Det enda som krånglat är att displayen har slocknat men det har gått på garantin. Den har lastgaller tycker det är bättre med flak.
Sen så verkar det som många ac gnisslar i bland. Har varit så på mina två och har också läst att andra har haft samma problem.
Ac tror jag har den bästa markfrigången på hela 35 cm. Dålig svängradie.

Du nämner suzuki Hema och deras big swede verkar ju intressant. Och appro på svängradie gjordes ett test av Yama, ac och suzuki och svängradien var:
Ac 4,04
Yama 3,54
suzuki 3,94

Vet inte om vimeks minimaster går under atv men den verkar ju helt klart rejälast. Men den faller på att den bara går i 25-30 km i timmen tyvärr.
Senast redigerad av ryared mån 02 sep 2013, 09:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#235368 Garanti är det väl Honda och Yamaha som har längst på 5 år?

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#235370 Kan ju lägga upp delar av testet här som atv och terrängmagasinet gjorde men jag vet inte om man får det? Det har ju pratats en del om olagliga kopieringar av texter osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235398 Vi har en ac 700 diesel. Med rejäla plåtar under och 28" hjul. Helt grym i skogen och som arbetsmaskin. Helt värdelös som bus eller bara ut och åka-maskin.
Tycker ac är lite skramliga men inget som stör funktionen. Våran har 38cm i markfrigång.
Hade Honda innan och maken till driftsäker maskin får man leta efter!

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#235410 Det finns nu ett grymt dieseltrim att köpa och då blir din maskin lite roligare.


Har du fått byta drivrem. Har hört ryktesvägen att lombardini motorn inte är riktigt kompatibel som atv motor och att drivremmen slits en del pga det.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239222 Ja här var det inte mycket hjälp man fick. Men nu har jag bestämt mig. Det blir den grymmaste mud pro 1000 som har skådats och så blir det en ms48.
Bilder och filmer kommer så fort jag fått ekipaget självklart.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Hema  
#239230 Om du inte redan har lagt beställningen så ta en titt på Polaris Scrambler 850 som det stod om i senaste Magasinet Allt om Gården. Gav iaf mig den där jobbiga känslan "vill ha"
Om du redan beställt, så bortse från detta inlägg.

Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

anersimyra  
#239264 Häng en potatis 800 "snikvarianten" framför MS 48:an, till den maskinen finns stag för att "steloperera" bakaxeln vilket kommer att vara nödvändigt. Häng sen på 27" relativt tätmönstrade däck på hjulingen. Mudprodäck är helt värdelöst på arbetsmaskiner, särskilt då i snö. Muddäck är ju tänkta att skotta undan löst material för att komma ner till fast mark. Arcticen är klart häftig, den har en kanonservo b.l.a. Men du får nästan två potatisar för samma pris. Oavsett maskin så behöver du förstärkta fjädrar fram som orkar bära 48:ans aggregat. Att montera fjädring bak som orkar bära 48:an gör den absolut stenhård att köra utan vagn, visst det går kanske med originalfjädring om du väljer till flyttbar boggie på vagnen. En annan viktig aspekt är att kunna lasta tillbehör bak på hjulingen.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

anersimyra  
#239265 Jag ser på bilden av Arcticen, dom där snorklarna fram måste demonteras om aggregatet ska få plats. Lastracket bak är heller inte mycket att hänga i julgranen med tanke på att få med sig utrustning. Originaldäcken är som sagt värdelösa på en arbetsmaskin. Snygga alufälgar är ju också synd att bröta med i skogen.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239283 Hema, scramblern ser fräck ut men tycker den ser inte så rejäl ut på bilden. Påminner lite om en quad.

Anders, Japp skall fixa fjädrarna hoppas på att slippa steloperera bak då jag har flyttbar boogie. Bara stelare fjädrar bak och fram. Servon är väl det som väger tyngst, då man slipper ha i gång motorn när den skall fungera. Kör mycket i skogen med bara drivningen på vagnen och då är det ju onödigt att ha i gång två motorer. Däck skall jag ha så stora och så mycket volym som möjligt då jag skall vätskefylla dom. Mudprodäck vet jag inte vad du menar med är värdelösa. Har haft det och jag tycker det är bra grepp. Kan hålla med om att det gick åt helvete med kedjor för dom la sig emellan klackarna. Men det skall jag lösa med kedjans ab:s kedjor. Skall också ha ett 72 tums blad på. Och då krävs det lite pulver i motorn och även en bra nedväxling av variatorn. Räknar med att lägga på en 300 kg minst på atv.n när jag snöröjer. Visst den är dyr. Men det här går på nöjeskontot då jag har märkt att skog för min del i alla fall är till för nöje. Hade en dröm för längesen att man kanske kunde försörja sig på det. Men ack så fel jag hade! Snorkeln fram är lätt att plocka av. Lastracket är också helt värdelöst men det finns flak att köpa till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239295
ryared skrev: Japp skall fixa fjädrarna hoppas på att slippa steloperera bak då jag har flyttbar boogie. B


Blir intressant att se om det räcker till. På min vagn så flyttade jag boggien fram till kran bara för att prova. Den sjönk ihop alldeles ändå då kranen i sig väger 150 kg. Så i mitt fall så är inte flyttbar boggie någon som helst alternativ av den anledningen.

Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239300 Precis, men jag kommer ha stelare fjädrar. Rindabs fram och jag tror dom hette öhlins bak.

   TS
Avatar Fallback

Re: fördelar och nackdelar på resp atv märke

ryared  
#239301 Dina kättingar var dom billigare än kedjans ab. och varför tog du dom i stället. Är dom bättre tycker du eller var det en prisfråga?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).