Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri stubbfräs?

29 inlägg 32587 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kelfri stubbfräs.

Boarpan  
#203653 Stubbfräsen bör kunna fräsa ner en bra bit i marken så att du mer eller mindre bara behöver rävs över eller lägga på en säck jord efter du är färdig.
Denna maskin verkar inte som om du kan det med.

Avatar Fallback

Re: Kelfri stubbfräs.

Xon  
#204758 Jag hade inte köpt en kellfri. Jag började med en husqvarna och har bytt 4 gånger nu. Den jag har nu är riktigt bra. Har radiostyrning och kan djupfräsa. Dom små fräsarna är leksaket och gör ett uselt jobb plus att det tar sju evigheter så det blir inga pengar av det.

Avatar Fallback

Re: Kelfri stubbfräs.

vedförsäljan  
#239179 Vad är största felet med kellfris stubbfräs?
Dåligt fräsdjup?

Avatar Fallback

Re: Kelfri stubbfräs.

Blivande snickare  
#239186 Bara märket är en stor sak tror jag :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

totte  
#239234
vedförsäljan skrev:Vad är största felet med kellfris stubbfräs?
Dåligt fräsdjup?


Att det till det priset är fullständigt omöjligt att producera något som har någon kvalitet och håller. Kostar ju inte mer än en halvbra jordfräs.

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

JensSkoog  
#239261 Men om man har tid, och man gillar å skruva och om man har lite ont om sekiner, så har man inte not annat å välja i! Ser att jag kunne ha behov för en till tider, til mindre jobbar liksom jag skulle hatt en kvisthuggar för upp till 50 mm.

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

anersimyra  
#239262 Ska du fräsa professionellt Göran ? I så fall lär du "ruttna" rätt snart på en såpass liten "lågprismaskin". Jag har kontakt med en riktigt bra stubbfräsare som verkar i både dina och mina trakter. Hör av dig så berättar jag mer.
Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

totte  
#239263
JensSkoog skrev:Men om man har tid, och man gillar å skruva och om man har lite ont om sekiner, så har man inte not annat å välja i! Ser att jag kunne ha behov för en till tider, til mindre jobbar liksom jag skulle hatt en kvisthuggar för upp till 50 mm.


Tråkigt nog räcker det inte med att kunna skruva, eller svetsa för den delen heller. En stor del av det pressade priset på Kellfri-maskiner ligger i att det används billigast möjliga material i allting. Bättre att inte köpa nåt alls än att köpa nåt som knappt fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

anersimyra  
#239266
totte skrev:
JensSkoog skrev:Men om man har tid, och man gillar å skruva och om man har lite ont om sekiner, så har man inte not annat å välja i! Ser att jag kunne ha behov för en till tider, til mindre jobbar liksom jag skulle hatt en kvisthuggar för upp till 50 mm.


Tråkigt nog räcker det inte med att kunna skruva, eller svetsa för den delen heller. En stor del av det pressade priset på Kellfri-maskiner ligger i att det används billigast möjliga material i allting. Bättre att inte köpa nåt alls än att köpa nåt som knappt fungerar.

Fräsen kostar inte mycket mer än en bra motorsåg, billig i inköp lär i slutänden bli en dyr historia. Tänk att lasta den "gröna faran", anlända till arbetsplatsen några mil bort, fast pris är naturligtvis uppgjort, lasta av och baxa fram "faran" till den första av tio stöddiga stubbar. Tuff, tuff, tuff, "faran" sparkar igång och går hur fint som helst i fem minuter, knakelibrak :surp: plötsligt bekänner kinesiskt lågpris färg :surp: som sagt, priset är fast med krav på utförande samma dag :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

JensSkoog  
#239267
totte skrev:
JensSkoog skrev:Men om man har tid, och man gillar å skruva och om man har lite ont om sekiner, så har man inte not annat å välja i! Ser att jag kunne ha behov för en till tider, til mindre jobbar liksom jag skulle hatt en kvisthuggar för upp till 50 mm.


Tråkigt nog räcker det inte med att kunna skruva, eller svetsa för den delen heller. En stor del av det pressade priset på Kellfri-maskiner ligger i att det används billigast möjliga material i allting. Bättre att inte köpa nåt alls än att köpa nåt som knappt fungerar.

Tyvärr har du rett! I somras har jag användt mig av nogra mycket arbetsvilliga killar som har grävt upp stubber när det har varit behov - blir nog lösningen framåt också. Blir nog en Viking GB 460 C kompostkvarn til kvist - har hörd rundt och får en til ett pris jag kan leva med.

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

anersimyra  
#239275 Stubbfräsarn jag anlitar anser att en maskin i 200,000 kronorsklassen är ett minimum vid professionellt arbete.

Avatar Fallback

Re: Kelfri stubbfräs.

tommy f  
#342233 Ni som har stubbfräsar för 100 000 + och kör dem i arbetet, lönar sig detta?
Har ett litet företag och det skulle vara en uppgradering att kunna erbjuda att fräsa bort stubbar också, men för en liten företagare är det endå en del pengar om den mest blir stående.. Därav funderingen om det kan va värt det eller om efterfrågan på stubbfräsning överlag är låg? Funderar ev isf på en bättre beg RG 1625 SJR, kan det vara vettigt?

Användarvisningsbild

Re: Kelfri stubbfräs.

JensSkoog  
#342235 Finns det inte något företag där du bor som hyr ut stubbfräs och annat. Här kann jag hyra stubbfräs eller flishuggar för dagen, och om jag var självverksam skulle jag gjort det och reknat hyrespenningen in i priset. Att köpa en begagnad stubbfräs som andra har körd och bytat bort, skulle jag inte göra.

Avatar Fallback

Re: Kellfri stubbfräs?

tommy f  
#342241 Nja, ska jag hyra i närheten är nog närmsta stället 6 mil bort enkel resa.
Kan såklart vara som du skriver, aningen tveksamt att köpa en maskin någon bytt in av någon "anledning". Om man ser till å hålla sig runt eller under 100k och ska köpa helt ny maskin så är det väll en tvåhjuling man får titta på, typ Rayco RG 25 HD eller finns det andra billigare alternativ som gör jobbet om det inte blir på daglig basis?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).