Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips om minigrävare, Kubota, Cat mfl

10 inlägg 12692 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om minigrävare, Kubota, Cat mfl

JD 2006  
#238717 Måste väl finnas någon här som kört eller ev. har en Kubota grävare?

Fördelar och nackdelar med den mot t.ex. Hanix eller Volvo tänker framförallt på viktklassen kring 7-8 ton.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kubota grävare +&-?

stegmaster  
#238723 Nja, kubota er ju mer påkostade maskiner, en f,eks Hanix, men kostar ju ochså mer.
Hur Volvo ligger til vet jag inget om.

Avatar Fallback

Re: Kubota grävare +&-?

JD 2006  
#239153 Är det någon som har erfarenhet av Cat grävare då? Storleken kring 307 alltså 7-9 ton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota grävare +&-?

vedförsäljan  
#239181 Tycker skillnaden inte är överdriven stor mellan de välkända märkerna, men visst är volvo fina om man så säger, men tror kubotan minst är lika fin,iaf om man tittar på prislappen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kubota grävare +&-?

Elfving  
#239207 Har en Kubota kx161-3 (5 ton). Ungefär som Toyota; jättebra grejor (driftsäker, välbyggd, robust osv) utan att vara överlägset bäst i klassen på något.
Jag har egentligen inga referenser men i mitt tycke är hydrauliken följsam och väldigt väl avvägd.

Är objektet i bra skick så är det bara att köpa, du behöver inte vara rädd för Kubota. Möjligen är det ett minus att generalagenten är extremdyr på reservdelar. Parallellimportera eller köpa alternativa delar (dvs piratdelar) kommer man långt med.

Avatar Fallback

Re: Kubota grävare +&-?

JD 2006  
#239335 Okej ja det va ju det där med att köpa.....lite dålig säsong nu i mina trakter för att köpa en grävare bara. Lite dyrt att handla nu för att ställa den i 6 månader :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kubota grävare +&-?

stegmaster  
#239358
JD 2006 skrev: Lite dyrt att handla nu för att ställa den i 6 månader :sad:

Vadå ställa undan, det er ju nu sesonger börja på riktig. :surp:
Blandat körning med Igland vedprocessor och Naarva gallringsaggregat, så kör man året rundt. 8)
Bara at kolla vilka muligheter som finns til en 8tonnare, trädklipp, lite skördaraggregat, vedprocessor.............

Avatar Fallback

Re: Kubota grävare +&-?

JD 2006  
#239432
stegmaster skrev:
JD 2006 skrev: Lite dyrt att handla nu för att ställa den i 6 månader :sad:

Vadå ställa undan, det er ju nu sesonger börja på riktig. :surp:
Blandat körning med Igland vedprocessor och Naarva gallringsaggregat, så kör man året rundt. 8)
Bara at kolla vilka muligheter som finns til en 8tonnare, trädklipp, lite skördaraggregat, vedprocessor.............


Men det är fortfarande stor skillnad på var man bor någonstans.
Bodde jag längre söderut så skulle jag nog haft jobb upp över öronen men nu är det inte så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om minigrävare, Kubota, Cat mfl

Hema  
#239436 Är inte grävare som cabar? Dyra på våren och billiga på hösten? :)

Avatar Fallback

Re: Tips om minigrävare, Kubota, Cat mfl

JD 2006  
#239507
Hema skrev:Är inte grävare som cabar? Dyra på våren och billiga på hösten? :)


Bra jämförelse....visst är det så :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).