Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse Scorpion, H5 eller H6 aggregat?

31 inlägg 26245 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse Scorpion, H5 eller H6 aggregat?

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238975 Har beställt en Scorpion, men ska jag ha H5 eller H6? 5% 0,04-0,06 25%0,06-0,09 30%0,09-0,30 40% 0,20-0,70 slutavverkning av årsvolymen. Har Profi 50 med Kesla 25RH idag som fungerar utmärkt.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239011 kör på H5 de har vi på foxen fungerar bra i blandad körning kör både gallring å slutavverkning med de vi.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

mrvimek  
#239129 gratulera :)

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239635 Hur stora träd klarar H5 i BHD? Bör klara 45-50 cm för att funka för oss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Chainsaw Charlie  
#239687 Du har inte funderat på att skaffa båda två med snabbkopplingar när du kör så pass blandat?
Om du dunkar igenom en massa 0,7 stammar genom H5 kanske du ändå får byta aggregat efter 7000 timmar. Och kör du 0,04 stammar med H6 så går det åt onödigt mycket bränsle.

Nu har jag ingen aning om hur mycket respektive aggregat kostar eller hur mycket bränsleförbrukningen kan tänkas skilja men det kanske tål att räknas på.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

torpöbo  
#239699 Maskinen kostar så pass mkt att kalkylen inte lär stå och falla på inköp av 2 aggregat då kubiken ramlar snabbare igenom med ett optimalt aggregat för respektive arbete. Ett alternativ kan vara att köpa det aggregat du kommer köra minst med begagnat och därigenom sparar några kronor. Vilka senare med normal tur kommer på reparationskontot.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239802 Personligen tror jag det överlag är väldigt svårt att räkna hem två aggregat. Att alltid ha en dryg halvmiljon stående på gården och inte använda det borde va ett bra sätt att få magsår.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239844 10.000-15.000 kr mer i månaden för ett extra aggregat snabbt räknat känns inte alltid så lockande. :(

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240005 Det är ju ändå rätt mycket grovskog du ska dra igenom... undra om man inte gått på H6

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Fredrik_L  
#241593 Sitter med exakt samma fundering, H6 med flerträdsutrustning tror jag är melodin när man kör såpass varierande bestånd.

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241712 Har varit i Finlad och provat Scorpion med både H5 och H6. Det solklara valet blev H6 med flertäd UTAN fångstarmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Fredrik_L  
#242775 Varför utan fångstarmar?? Har nämligen fångstarmar med i min offert :p

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Scorpion

Skovbryn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242826 Om Kesla 25 har fungerat hittils hvarför så inte välge det igen???????????????

Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244180 Har provat fångstarmar på Kesla 25, och det fungerar till 99% lika bra utan. (korghjul och mjukvara)
När jag provade Scorpionen i Finland så var det både H5 och H6 utan fångstarmar och det funkade bra.
(Får ej använda fångstarmar i Finland pga. JD patent.) Det är ca 50-60kg extra vikt och ca.100.000kr bruto med armar.
Vi ska testa med H6 och om vi inte är nöjda byter vi till Kesla.
Om vi ska använda 2st aggregat, blir det byte varje vecka.
Ca. 100.000kr plus ränta per år + slillestånd pga. agg.byte år mycket svårt att räkna hem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse Scorpion

Bajlon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244631 Är det någon som har erfarenhetav ponsses minispakar med 4 knappar? Vanlig minispak "går bort", valet är mellan bollspakar eller pallet & minispak med knappar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).