Före och efter jobbet

Roomservice Kanal 5

14 inlägg 7597 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Roomservice Kanal 5

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238920 Hej på er!

Jag kollade lite på tv nu ikväll, och i kvällens avsnitt, säsong 18 avsnitt 7användes ett motorsåg.

http://www.kanal5play.se/#!/play/progra ... ommentarer

Kolla föst vad som sägs 21,45
Och sen vad som händer 7,30

Kommentera gärna sen...

Är jag vrång när jag reagerar på att dom inte riktigt tänker på säkerheten???



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

hayabusa 08  
#239203 Det känns som att dom flesta snickare när dom ska kapa någon brädbit eller stolpe med ett motorsåg så andvänds inga sågskydd.
Om sen samma kille går ut i skogen så kläs det på alla skydd, ungefär som i detta avsnitt från roomservice.

Om det är rätt eller fel?? Ja du, det är frågan, för ärligt talat så om jag själv håller på att snickra eller riva ngt, så är det lätt att bara hämta motorsågen och skära bort det och då tar jag nog inte på mig sågbyxorna bara för det.

Å andra sidan så finns det ju många andra maskiner som inte kräver sågskydd, jag tänker på tigersåg, vinkelslip, borrmaskin, spikpistol och dylikt.

Ska man kräva speciella skyddskläder för dessa maskiner oxå??

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239231 Reagerade lite på användandet av sågen med...

Tycker det fanns en del moment som det fanns viss risk med...

   TS
Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

Hema  
#239233 Kanoners! Då ska jag be husqvarna att utforma ett par sågarbyxor i snickebyxmodell, så kan vi lägga debatten om varningsfärgen på huggarblusen på hyllan ;)

Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

dwurg  
#239278 Mm det vore kanon med snickarbyxor med sågskydd. Samtidigt kan du be dom ta fram sågskyddsskor med spiktrampskydd. För jag har lite svårt att bestämma mej vilka regler jag ska bryta mot i arbetet =)

Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

Blivande snickare  
#239281 Så många som möjligt ;)

Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

Hema  
#239289 Haha

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

Camwood  
#239386 Det är säkrare att såga med motorsåg på bygget än i stora läskiga skogen :???: :grin: Varför :?:
Det finns inga träd som kan ramla över dej.

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

T Landström  
#239398
Camwood skrev:Det är säkrare att såga med motorsåg på bygget än i stora läskiga skogen :???: :grin: Varför :?:
Det finns inga träd som kan ramla över dej.


Sedan så kvistar man ju inte särskilt mycket heller...
Tigersågen har ju tagit motorsågens plats i många lägen...den klarar ju spiken bättre... ;)

Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

dwurg  
#239488 Sant inte många träd på byggena, å andra sidan används motorsågen på ett annat sätt. Inte sällan på såna sätt som skulle få vilken motorsågsinstruktör som helst att se rött. Tigersågen är fin i många lägen, men prova att göra instick i en timmerstock med en sån ^^. Men nu ska jag vara tyst, vill ju trots allt inte ha mer regler och och varma kläder =)

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

T Landström  
#239505
dwurg skrev:Sant inte många träd på byggena, å andra sidan används motorsågen på ett annat sätt. Inte sällan på såna sätt som skulle få vilken motorsågsinstruktör som helst att se rött. Tigersågen är fin i många lägen, men prova att göra instick i en timmerstock med en sån ^^. Men nu ska jag vara tyst, vill ju trots allt inte ha mer regler och och varma kläder =)


Allting går att göra... ;)
Jag har nog använt motorsåg/kedjesåg högst 20ggr under mina 20 år som snickare...

Avatar Fallback

Re: Roomservice Kanal 5

dwurg  
#239516 Jo på ren snickring är det nog så, nu är jag lite mer inriktad på timring/byggnadsvård. Och vi använder motorsågen mer eller mindre dagligen =)

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

halvproffs  
#239520 Motorsågkörkort är väl ett måste nu på byggena också?

Jag har rustat/byggt ut många hus på landet och elmotorsågen har använts flitigt för ursågningar i timmerväggar . Anser att elmotorsåg är mindre farlig än bensinsåg iom att den är klenare och kedjehastigheten är lägre. Vid nybyggnation behövs väl m-såg sällan.

Har ej kollat Roomservice.

Användarvisningsbild

Re: Roomservice Kanal 5

T Landström  
#239529
halvproffs skrev:Motorsågkörkort är väl ett måste nu på byggena också?

Jag har rustat/byggt ut många hus på landet och elmotorsågen har använts flitigt för ursågningar i timmerväggar . Anser att elmotorsåg är mindre farlig än bensinsåg iom att den är klenare och kedjehastigheten är lägre. Vid nybyggnation behövs väl m-såg sällan.

Har ej kollat Roomservice.


Japp, det är ett måste...tror inte så många av företagen vet om det. Räcker dock med A-kortet.

Jag föredrar oxå elsågen framför motorsågen på bygget...sedan vet jag inte hur det är med de nya batterisågarna...?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).