Motorsåg och handhållet

Varför kokar jonsered 525?

10 inlägg 6221 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför kokar jonsered 525?

aywa  
#238866 Undrar om någon har förslag på åtgärd gällande att bensinen i min Jonsered 525 kokar efter en stunds användande. Startar och går fint, när bensinen börjar koka är den värdelös för att efter ha kallnat gå fint igen.

Har googlat om problemet och det verkar vara vanligt förekommande på äldre Jonsered motorsågar.

Kan en idé vara att prova sån där "färdigblandad" miljötjosan ( Aspen?) . Har dock en bekant som kört med vanligt tvåtaktsbensin i sin hqv men bytte till färdigblandat- detta ledde till torkade packningar etc... Kanske ett skensamband men vill ju inte fördärva sågen i onödan.

Kom gärna med förslag!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varför kokar jonsered 525?

totte  
#238869 Var väl en av de få stora nackdelarna med den generationens Jonsered, ville gärna bli lite för varma i tanken. Skulle tro att den går bättre med alkylat, som inte är lika kokbenägen. Räkna dock med att om du skall byta till det så bör sågen helst göras ren invändigt, lyfta cylindern och sota ur. Det brukar även behöva bytas bensinslangar, sitter ofta gamla avlagringar och dom släpper när man börjar köra alkylat.

Användarvisningsbild

Re: Varför kokar jonsered 525?

traktorz  
#238893 Efterföljaren 535 gjorde man ju reklam för att den hade forcerad tankkylning. Kanske 525 saknade detta?
Jonsered_535.png

Användarvisningsbild

Re: Varför kokar jonsered 525?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238914 Jag vill minnas både 525 och 535 har detta, dock inte 510 och 520.

Att det kokar av enbart värme finner jag otroligt, det vill till rätt bra temp i grejerna då.
I kombination med vibrationer eller av enbart vibrationer tror jag det är betydligt lättare o få ånglås.

Avatar Fallback

Re: Varför kokar jonsered 525?

aywa  
#238972 Det har inte att göra med "vakuum"- liknande tillstånd i tanken pga att tanklocket tätar " för hårt"? Å andra sidan, tanklocket måste ju sitta hårt åtdraget eftersom tanklockets position inte alltid är i sådan riktning att det inte kommer i kontakt med bränslet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför kokar jonsered 525?

totte  
#238983 Nä, luftningen sker via den särskilda tankluftningen, en slang som kommer upp från tanken på de här. Har för mig att den går över förgasaren och sen ut mot fläkten. Tanklocket skall vara tätt. Men kolla gärna att det inte är igensatt i luftningen.

Avatar Fallback

Re: Varför kokar jonsered 525?

Traktorkalle  
#239002 Hade samma problem på min 525, men Ordentlig rengöring av cylinderns kylflänsar löste problemet.

Mvh

Ps. Kör på Aspen, det är "The Shit"! Tror, men har inga belägg för att metanolinblandningen är djävulens påfund för våra motorsågar!
Ds

Avatar Fallback

Re: Varför kokar jonsered 525?

foton  
#239023 På den tiden när jag använde den sågen var man tvungen att ha två sågar, en av sågarna fick stå och kallna . Återförsäljaren berättade att Jonsereds personal hade glömt att stänga locket på en bensindunk några dagar . Med den bensinen var det mindre problem.

Användarvisningsbild

Re: Varför kokar jonsered 525?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239108 Det är inte Alkoholen i sig som ställer till det mest utan allt annat skit i det....

Avatar Fallback

Re: Varför kokar jonsered 525?

jannee  
#240789 Ånglås kan bero på bristande underhåll = blås den ren med trycklyft, t.o.m tvätta den, så att luft kan cirkulera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).