Traktorn i skogen

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

115 inlägg 107524 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222313 Ja filterbyte är nog säkrast när köpt något.
När bytte på 6550 jag köpte växte de nåt smått grönt i kupeluftfiltret:(
Då kändes de väldigt motiverat att byta olja o filter överallt

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

hedenfeldt  
#231266 Tack för en intressant tråd. Riktigt kul och läsa om alla valmetkunskaper som finns. Går själv i tankarna på att skaffa en 505 eller en 605 för att kunna skota det man hugger på fritiden, alltså inga större mängder som det ser ut just nu.
Ev att man är lite sugen på en 405 men har hört att den är mindre i hytten så det är svårt med snurrbar stol.

Nu till min fråga. Dessa guldklimpar växer ju inte på träd precis, och hittar man en är de ofta väldigt dyra för sin ålder.

Någon som vet var man kan titta efter annonser förutom blocket eller hos handlare?

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231411 Var i Norge och fyndade en 655-fyrcylindrig med turbinkoppl. för 90000 norska för två år sedan.
Det är mycket förmånligare växelkurs idag än det var då,du kanske kan få en fin 6000-serie för samma peng i Norge som det begärs för 505-605 i Sverige.
Bara att kolla på finn.no.

Avatar Fallback

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#238784 Jag har för mig att jag lovade lite bilder på traktorn nån gång för länge sen! Den har tjänstgjort hela sommaren, och efter mycket om och men fått nya, BREDARE däck. I stora drag trivs jag bra med traktorn, den känns pigg och stark men ändå smidig. Dock så har den visat några sämre sidor också, packningen runt kraftuttagstappen läcker så det ska väl få en översyn i vinter någon gång, timräknaren går inte, är det nån som vet vad det kan vara för fel? Bromsarna upptäckte jag i helgen att dom inte tog på första trampet men släpper man upp och bromsar igen så tar dom bra, undra om det kan vara så enkelt att dom behöver justeras eller har nån någon annan idé? Pappa och bror tyckte att stolen var obekväm och hoppade och jag vet inte allt vad det var för fel på den, jag tycker den fungerar helt okej tills i helgen då jag var ut på långkörning på släta fina asfaltsvägar trodde jag, ack vilket gupp det var och oj så jag flög, landningen resulterade i att fjädringen i stolen gav upp och den föll ner i botten så jag kanske får ändra åsikt och sätta upp en ny stol på önskelistan jag med.
DSCN1004.JPG

DSCN1006.JPG

DSCN1013.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

molnia  
#238807 mkt vackert! :o
men har ni elkonverterat den? på första bilden har den solpanel! :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#238813 Japp den går endast på solenergi! Så det börjar bli dags att ställa bort den nu! :grin:

Nä, dom sitter på taket till maskinhallen där även pannrummet är placerat, tittar man noga så ser man porten till verkstaden genom traktorhytten och längst där inne är pannrummet. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238818 Är du säker på att stolen är paj?
Den brukar vara justerbar i några höjder och det gör man genom att lyfta på sätet och försöka få någon spärr att hoppa i när man sänker det igen.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#238852 Jo den är trasig, jag plockade isär den och det sitter en gasdämpare i den och fästet till den har spruckit sönder, det går väl iofs att svetsa men jag vet inte riktigt om jag vill lägga ner den energin på stolen, vi får se vad som händer helt enkelt. Men det var ju schyst att tipsa om vad som kunde vara fel! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238859
Valfridsson skrev:Jo den är trasig, jag plockade isär den och det sitter en gasdämpare i den och fästet till den har spruckit sönder, det går väl iofs att svetsa men jag vet inte riktigt om jag vill lägga ner den energin på stolen, vi får se vad som händer helt enkelt. Men det var ju schyst att tipsa om vad som kunde vara fel! :smile:


Jag har repareratt två stolar nu i somras, tar en jäkla tid men är man snål och gillar svetsa så går det allt. :grin:
Tillverkade också en stolspelare av en lyckt stolpe till just en 605, fast senare blev den monterad i en 505.
Kusinen är Valmet frälst.

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238905 Kan räcka med att lufta bromsarna.

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

hayabusa 08  
#238985 Traktorn ser ju bra mkt trevligare ut nu med dom nya sulorna :smile:
Vad är det för märke o dimension på dom?

Avatar Fallback

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#238997 Ja jag kan inte annat än att hålla med! BKT 380/70 R24 fram och 520/70 R34 bak. Det är väl ett lågprisdäck men prisskillnaden motiverade inte Trelleborg eller nått sånt, framtiden får väl utvisa om man var dumsnål eller ekonomisk.

   TS
Avatar Fallback

Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

Valfridsson  
#242831 Bromsarna fixades lätt med lite justering och det gick nog fortare än vad jag tänkt med stolen, jag tog på mig att serva en traktor åt en granne och i beställningen med filtrena så råkade det slinga med en stol av nån outgrundlig anledning!? :P
Packboxar till kraftuttaget blev det också, frågan är om det blivit billigare att köpt en ny traktor? :lol:

   TS
Avatar Fallback
HÅkan N  
#242964 Skulle vilja se lite bilder på era :wink: Valmet x05, x55 och Valtra 60xx :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny traktor, för/nackdelar Valmet x05 x55

molnia  
#243039
Valfridsson skrev:BKT 380/70 R24 fram och 520/70 R34 bak. Det är väl ett lågprisdäck.

Vad för återförsäljare har BKT? vart kan man köpa dem?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).