Skogsvagn (Huggarvagnar)

Läckage i ventilpaket

13 inlägg 17014 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#238463 Hej!

Jag tror att jag har lite läckage i ventilpaket från min Patu 650 kran.
Det går inte att göra flera rörelse samtidigt. Lyfta jag till exempel bommen och samtidigt stickan, då stanna en av dem två. Kranen sjunker också ner, trots att packningar i kolven är utbyt. Kan tänka mig att detta också beror på läckage i ventilpaketet. Eller vad tror ni?
Fundera nu på att tar isär paketet. Men jag har ingen aning hur det ser ut in i. Det är väll o-ringar som jag måste byta, eller?
Finns det någon som har gjort det förut och har tips och eller bilder?
Ventilpaketet ser ut så här.
image.jpg



Många hälsningar och tack
Björn


Senast redigerad av BjörnS sön 29 sep 2013, 08:10, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lekage i ventilpaket

ulfgustav  
#238492 Hej
I enkla ventilpaket som sitter på vissa skogskranar så är detta det normala oljan går den lätaste vägen
Ipå beskrivningen verkar det också som att ditt ventilpaket inte heller har backventil i P-kanal för varje sektion. Det är nog bara att gilla läget, genom att balansera utstyrningen mellan de olika funktionerna så blir det bättre men inte bra, kan också bli lite bättre med högre motorvarv/flöde, men då blir kranen lite mera svårkörd.
Det finns inga tätningar som man kan byta för att förbättra läget, så att skruva isär paketet hjälper inte

Användarvisningsbild

Re: Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#238495 Men titta man på andra vagnar så använda dem olika funktioner samtidigt. Så något är väl inte som det ska vara i ventilpaketet. Jag vet inte hur det är uppbyggt, men jag trodde att det kanske är läckage mellan dem olika spakarna. Eller tror du att det var så i från början?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

ÅsaNisse  
#238496 Du måste , som tidigare sagts, ha tillräckligt flöde och köra med känsla i fingrarna. Då går det bra att köra flera funktioner samtidigt. Har du för lite flöde och tar fulla utslag på spakarna så blir det bara att lättast går först.

Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238599 Som ulfgústav skrev finns det inga inre tätningar i ventilen. Är det en Nordhydaulic RS218 du har? Det bör finnas "backventiler" men de hindrar bara kranen fån att dippa ned när man drar en funktion och trycket inte hunnit byggas upp, krypning typ att kranen sakta "rasar ihop" fixar de inte utan är normalt inre läckage. Finns datablad på vad som anses normalt, har för mig att 10cc/min vid 100 bar och arbetsvarm olja är gränsen för ny ventil.

Samkörning får du med fingertypskänsla på dessa enkla ventiler då de inte flödesdelar. Drar du 2 funktioner och den ena behöver 75 bar och den andra 150 bar så klan du räkna ut vart oljan går om du inte med minskat spakutslag styper (=bygger upp mer mottryck) den funktion som går lätt.

MN

Användarvisningsbild

Re: Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#238672 Jag får väll träna lite mera. Har bara kört tre lass, sedan jag köpte vagnen. Och jag körde nästan alltid på ca 900varv/min (det går ändå rätt fort med min Maxxum). Men som ni säga är det väll bara träning som fattas. Och jag har känt att det blir bättre om jag bara dra lite gran i spaken. Men jag trodde att det ska vara så som på en grävmaskin. Men det är bra om inte ventilpaketet är problemet :-)

Hur mäta jag på enklaste sätet hur mycket backventilen läcker?
Senast redigerad av BjörnS ons 02 okt 2013, 06:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

ulfgustav  
#238708 Att mäta hur mycket backventil läcker är enkelt om du har en separat backventil, men om du menar backventil i P-kanal inne i ventilpaketet, ja då krävs det demontering av hela paketet samt att du har tillgång till provbänk

Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

snurra  
#238758 Sådant paket har jag, om det är 90-tal så är det ett ROTEC, såldes sedan till FINNROTOR år 2000, har pratat med Jorma nyligen, paketet heter nu FRV 60, delar till detta kan köpas av KTS, att rörelserna slutar kan bero på att du för spaken för långt, om någon har pillat på det så kan kulorna som håller spakarna i flytläge är borta, kolla att spakarna låses i flytläge, om inte är kulorna borta och då får du det problemet som du hänvisar till, lycka till

Användarvisningsbild

Re: Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#371662 Det var övningen som saknades :mrgreen:
Det är inte längre ett problem att köra flera funktioner samtidigt.

Men jag har en annan fråga. Förra sommarn stod vagnen i sollen. Och då upptäckte jag att lite olja hadde tryckt ut ur en klämmkoppling.
Då alla slangar och kolvar är svart är det inte konstig att oljan blir väldig varm och trycket stiger.
Några dagar sedan såg jag att rotatorn började att läcka igen (packningar bytt 3 år sedan)
Jag vet inte om det hände sist när jag körde (-15) eller om det också hände föra sommarn.

Hur undvikar ni övertryck i hydraulsystemet. Räcker det om man släpper ut någon dl ur slangen när man koppla av slangarna?

Någonstans har jag sett en särkilt flaska för att släppa trycket ur snabbkopplingar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#382342
snurra skrev:Sådant paket har jag, om det är 90-tal så är det ett ROTEC, såldes sedan till FINNROTOR år 2000, har pratat med Jorma nyligen, paketet heter nu FRV 60


Jag har ingen aning hur gammal min kran är.
På stegmatarens ventilpaket stor det Rotec på undersidan (den är från 2000)

Jag behöver en serienippel till kranens ventilpaket.
Är det också Rotec?
ImageUploadedByskogsforum forum1458499740.463571.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1458499759.962986.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

snurra  
#382345 Är det delar till paketet så kan dessa beställas på KTS i Kumla, med nippel menar du?

Användarvisningsbild

Re: Läckage i ventilpaket

BjörnS  
#382354 Så här ser nippeln ut som jag behöver
ImageUploadedByskogsforum forum1458501132.296174.jpg


Men det finns nog olika varianter beroende på ventilpaket.
Var det alltid Rotecs ventilpaket som användes till patus kranar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckage i ventilpaket

snurra  
#382357 Den jag har sitter på en Vreten, den kan du nog få tag i, men som jag skrev ovan så heter det Finn-Rotor nu, precis lika som det du har, köpte ett nytt förra året och det står fortfarande Rotec på gummidamaskerna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).