Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Can am 500 dps

9 inlägg 6492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Can am 500 dps

Hammaren  
#237824 Hej! Är det någon som har erfarenhet av can am 500 dps? Jag har provat den en kort tur
då min brorson nyss köpt en, jag tyckte lågväxeln var högt växlad, någon som dragit tungt
lass med den? För övrigt gick den riktigt fint med servon och tvåcylindriga 500 motorn.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Can am 500 dps

Kse  
#237828 Jag tycker att dom flesta fyrhjulingar är lite för högt växlade på lägsta växeln, saknar "superlow" som fanns på gamla King Quad.
Sen lägger ju många på lite större däck på maskinerna och det påverkar ju inte direkt utväxlingen i rätt riktning.

Användarvisningsbild

Re: Can am 500 dps

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237829
Kse skrev:Sen lägger ju många på lite större däck på maskinerna och det påverkar ju inte direkt utväxlingen i rätt riktning.


Ja det där stämmer verkligen. Känslan med riktig låg kan tycka mig uppleva av att sätta på banden, då den verkar växlas den ner ganska ordentligt. Så skulle jag vilja ha med däcken på.

Användarvisningsbild

Re: Can am 500 dps

Hammaren  
#237943 Jag har en Suzuki Eiger 400 nu och den drar riktigt bra på lågen, för bra kanske, för slungkopplingen rasade och förstörde svänghjul och lite smått å gott :cry:
Gick på 16 papp att laga :cry: :cry: men nu är den som ny igen. Men skulle vara roligt
att höra om någon har några erfarenheter av Can amen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Can am 500 dps

Nolltax AB  
#237967 Can am med band sänker utväxlingen med tio procent ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Can am 500 dps

anersimyra  
#237979 CanAm vore inte förstavalet av arbetshjuling, finns andra bättre lämpade.

Avatar Fallback

Re: Can am 500 dps

MrEast  
#238185 Har en CanAm 500 DPS med XT paketet 2010 är på det stora hela väldigt nöjd.
Stark o fin motor med gött ljud, vet inte om det är bästa arbetshjulingen men som allround maskin på jordbruket funkar den ypperligt har kört ca 150mil med den sedan köpet i vintras.
Har dragit fram nåt vedlass mest för att testa men den används mer vid hagstängning och div transporter och lite nöjeskörning. Tror att CanAm är starkast i varje kubik klass och bland de roligaste maskinerna att köra. Vet inte vad som skulle göra den sämre som arbetsmaskin än andra men jag är nöjd med den iaf.

Användarvisningsbild

Re: Can am 500 dps

Hammaren  
#238228 Ok, hur tyckte du lågväxeln funka då du körde med lass?

   TS
Avatar Fallback

Re: Can am 500 dps

MrEast  
#238593 Enda problemet som jag tycker är att den blir lite vass på gasen på lågväxeln när man ska prova smygköra i väldigt låga farter, om det beror på utväxlingen eller något annat vet jag inte möjligt att lågen är lite högt växlad. Som sagt har varit för lite i skogen med vagn, har liksom kommit såna däringa timmerbilar fullastade med björk ändå hem på gården så har inte funnits behov riktigt än.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).