Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av Terri 1020/2020?

65 inlägg 43661 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
terri2020  
#23240 Hur då sällsyntare? Det är bara att ringa och beställa en. Klart att priset går upp när en grej blir utvecklad och mycket bättre. Det är ju avdragsgillt så momsen får du ju tillbaka och den faktiska kostnaden mot om du skulle skatta på inkomster från skogen är ju faktiskt ca 7000 kr.
Tänk på det.

Avatar Fallback
XPG  
#23339
terri2020 skrev:Hur då sällsyntare? Det är bara att ringa och beställa en. Klart att priset går upp när en grej blir utvecklad och mycket bättre. Det är ju avdragsgillt så momsen får du ju tillbaka och den faktiska kostnaden mot om du skulle skatta på inkomster från skogen är ju faktiskt ca 7000 kr.
Tänk på det.


Söker efter beg maskiner! 😡

Men helt klart så blir det nog att börja överväga nytt. :(

   TS
Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#23408 Tänkte höra med er om ni låser midjan på terrin ofta när ni kör? Det är så himla mycket upp och ner i markerna hemma så jag blir tvungen att låsa midjan ofta för att den inte ska resa sig mellan traktordelen och vagnen. Men det känns inte riktigt bra att göra detta, för det känns som om det sliter något enormt på kolven? Samtidigt är den ju gjord för detta?

Och sen tänkte jag höra ifall det är någon som byggt om styrningen så att man kan styra terrin när man sitter vänd åt hållet som man lastar? Det underlättar ju något enormt? Men då är ju tanken att även fixa i ordning en färdbroms när man sitter och styr åt det hållet. Någon som gjort liknande med sin terri?

Avatar Fallback

Re: Pivario till vimek!

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23527
terri2020 skrev:Det går utmärkt att sätta en pivario på en vimek. Både minimaster och 606 med variatordrift. Den går att sätta på allt som har variatordrift. Alstor är intresserade av att sätta den på sin maskin. Jag körde på lågväxeln på filmen. Jag behöver bara lågväxeln i och med att jag har två växlar att tillgå i pivario variatorn.
Hälsa från mig (AW Skog och träteknik) om ni beställer en pivariovariator.
Jag kan lova att ni blir helt lyriska när ni fått den monterad.


Har en Terri 1020 kan någon tala om för mej fördelarna med denna variator :?:

Avatar Fallback

Re: Pivario till vimek!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23535
terri2020 skrev:Det går utmärkt att sätta en pivario på en vimek. Både minimaster och 606 med variatordrift. Den går att sätta på allt som har variatordrift. Alstor är intresserade av att sätta den på sin maskin.


Såg i ATL att Pivario sökte referenskunder med både Alstor och Vimek 606. Slå till!

Avatar Fallback

Pivario!

terri2020  
#23681 Du Bybonden som har en terri 1020, högst upp på sidan 3 i detta ämne har jag precis skrivit om fördelarna med denna variator. Kolla och läs det så förstår du vilken extrem fördel du får med en pivariovariator. Om du går in på youTube och söker på pivario så har jag lagt in en filmsnutt när jag kör med min terri 2020 med pivariovariator.

Avatar Fallback
terri2020  
#23683
Miniskotar-Reine skrev:Tänkte höra med er om ni låser midjan på terrin ofta när ni kör? Det är så himla mycket upp och ner i markerna hemma så jag blir tvungen att låsa midjan ofta för att den inte ska resa sig mellan traktordelen och vagnen. Men det känns inte riktigt bra att göra detta, för det känns som om det sliter något enormt på kolven? Samtidigt är den ju gjord för detta?

Och sen tänkte jag höra ifall det är någon som byggt om styrningen så att man kan styra terrin när man sitter vänd åt hållet som man lastar? Det underlättar ju något enormt? Men då är ju tanken att även fixa i ordning en färdbroms när man sitter och styr åt det hållet. Någon som gjort liknande med sin terri?


Håller på nu att fixa med styrning med en joystick. Kostar ungefär 3700 kr med elstyrning med joystick som placeras på armstödet. Har köpt grejerna på Weimer. Joysticken är i både x och y led. För man den fram och bak så kör man vagnsdriften som jag skall montera på och för man den i sidled så styr man terrin. Orginalstyrningen sitter dock kvar så att man kan styra om något av elstyrningen skulle gå sönder. Det kommer att bli en riktig deLux Terri efter lite ombyggnad. Bromsen skulle man ju kunna koppla på hydraulsystemet men annars så kan man ju sätta ett bromshandtag bak också.
Angående låsning av midjan så förstår jag inte riktigt hur den kan resa sig där. Har den aldrig låst och det ska den inte vara heller mer än om man ska över ett djupt dike. Den ska ju åla sig över stubbar och hinder. Det ska ju till enorma gropar för att den skall resa sig eller sjunka ihop i midjan. Låter konstigt. Du ska inte ha den låst någon längre sträcka för då kommer du att knäcka kolven till slut.

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#23702 Okej, ja då får jag använda kolven sparsamt. Har mängder med passager uppför där jag är tvungen att backa upp, och det är då midjan reser sig. Hjälper inte ens om man har i vagnsdriften =/ Så enda sättet att komma upp för dem branta partierna har varit att låsa midjan. Får försöka hitta en annan lösning. Låter som en kul lösning på styrningen! Var hittade du det priset någonstans? Låter ju kalas!

Avatar Fallback
terri2020  
#23815 Ring weimer och prata med en säljare som heter Urban. Han vet vad du behöver. En NG6 ventil slidtyp 42 12 volt, ett NG6 montage block, en tryckbegränsare, 2 st L-adapt UF x IR x UFL samt en joystick. Fast du som har vagnsdrift behöver endast en joystick som du kan röra i x-led och den är ca 500 kr billigare. Du kopplar in NG6 ventilen i serie med befintligt styrblock och tar tankutgången på blocket vidare till P, tryckingången, på befintligt styrblock. Vänstra ingången. L-adaptrarna, ser ut som T-kopplingar, sätter du på A och B utgången på bef. block och kopplar sedan slangen från A utgången från NG6 ventilen till ena av L-adapterns gänga på A utgången på bef styrblock. Och likadant på B. Den utgång som nu är över på L-adaptern går till styrkolvarna. På detta vis kan du styra antingen via styret som vanligt eller via joystick. Det är bra att ha det gamla kvar då elstyrning alltid lättare kan krångla med ett kabelbrott eller nåt annat elfel. Och då slipper man stå där utan att kunna styra maskinen. :oops:

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#23969 Det låter ju inte fel! Får kolla upp det med. Tackar så mycket för tipsen, detta kan ju bli riktigt kul! Du får gärna berätta hur det gick sen när du är klar med styrningen, och lite bilder? =)

Avatar Fallback

Re: Pivario!

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27192
terri2020 skrev:Du Bybonden som har en terri 1020, högst upp på sidan 3 i detta ämne har jag precis skrivit om fördelarna med denna variator. Kolla och läs det så förstår du vilken extrem fördel du får med en pivariovariator. Om du går in på youTube och söker på pivario så har jag lagt in en filmsnutt när jag kör med min terri 2020 med pivariovariator.

Låter väldigt bra allt som är skrivit om privariovariator, tror säkert att det är skonsammare för växellåda, kanske också tidseffekttivare, men den driver ju banden mot marken, och detta förhållande kan ju inte förändras???

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#27244 Tjena allesammans!
Nu var det dags att byta band fram på Terrin.
Har funderingar på att snickra ihop egna, och har funderingar på
ifall bandvagnbanden på en 202 skulle passa? Det är ju mycket billigare än att köpa nya?

Har inte riktigt koll på vad profilerna och styrningarna kostar men det kan väl inte vara dem som drar upp priset på nya band?
Eller har jag fel?
Några bra idéer om hur man kommer undan så billigt som möjligt med bästa kvalité?

Avatar Fallback
XPG  
#27270
Miniskotar-Reine skrev:Tjena allesammans!
Nu var det dags att byta band fram på Terrin.
Har funderingar på att snickra ihop egna, och har funderingar på
ifall bandvagnbanden på en 202 skulle passa? Det är ju mycket billigare än att köpa nya?

Har inte riktigt koll på vad profilerna och styrningarna kostar men det kan väl inte vara dem som drar upp priset på nya band?
Eller har jag fel?
Några bra idéer om hur man kommer undan så billigt som möjligt med bästa kvalité?


Tja i denna annons påstås det ju att dom passar!

http://www.blocket.se/vi/15051653.htm?ca=2_s

   TS
Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#27276 Det var ifrån den annonsen som jag funderade kring det. Ringde till honom också, och han sa att han hade sålt band till en terri ägare. Men han var inte säker ifall terri ägaren hade byggt om med annat kugghjul. Nåt sådant pratade han om. Så jag tänkte se ifall någon här har gjort något liknande?

Avatar Fallback

Spm ang Terri

stigtore  
#29411 Hei!
Jeg har en Terri 2020 1989 mod med 890 gangtimer.
Tenkte jeg skulle gjøre denne klar for skogsdrift,
Hva er eventuelle svakheter som jeg må undersøke?
Hydraulikk og gear må vel ha ny olje.
Hvor kan jeg bestille deler? Gjerne fra en forhandler med god oversikt og kunnskap.
Motoren går som en klokke, er det noe jeg bør gjøre her?
Er det mulig å montere band fra BM202?

HAr en Pallfinger kran på den, er det muluig å montere grip på denne?
Ser at mange bygger om til spakstryring med joystick, hva blir en total kostanad på dette?

MAnge spm, håper på mange gode svar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).