Gallring

Gallringsfritt skogsbruk

32 inlägg 26866 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

flisshejk  
#165803 Gallringsplikten är ju borttagen så det står var och en att fritt sköta sin skog efter sina egna önskemål och förutsättningar utan att lagen sätter stopp, sedan kan man ju diskutera huruvida det mer eller mindra lönsamt i ett 100-årigt perspektiv, i det perspektivet är det ju tredje generationen som gör slutavverkningen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

KOJMANNEN  
#165960 Jag är personligen övertygad om att gallringsfritt funkar utomordentligt på bättre marker under förutsättning att flera röjningar görs varav den senaste hård.Av erfarenhet vet jag att alla gallringsingrepp medför risker för avgångar.Att gallringar medför stabilare bestånd stämmer väl om man klarar dom första åren men hjälper inte om det blir ovanligt hårda vindar vilket även norra sverige fått erfara det senaste året.Den bästa skötselmetoden anser jag vara hårda röjningar följt av försiktiga gallringar med vettiga maskiner,okey! det blir låga till obefintliga netton rent ekonomiskt men ger förhoppningsvis ett rejäljt netto på slutet.Sedan anser jag att skogsskötarna bör ta tillbaka åsiktsmonopolet från skogsekonomer,konsulter,och fastighetsmäklare,vilka verkat menligt på skogsbruket under senare år.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165962
KOJMANNEN skrev:.Sedan anser jag att skogsskötarna bör ta tillbaka åsiktsmonopolet från skogsekonomer,konsulter,och fastighetsmäklare,vilka verkat menligt på skogsbruket under senare år.


Hur menar du då?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

KOJMANNEN  
#165973 Jag är av den bestämda åsikten att biologiska ordningen måste alltid komma i första rummet när det gäller såväl skogs som jordbruk.Det är naturens villkor som till slut vinner i alla lägen och ju mer vi efterliknar den desto bättre och hållbarare blir det på längre sikt.Förvisso så kan man kanske kortsiktigt tjäna på gallring i bestånd som inte är utvecklinsbara,spara in på röjning mm.men det slår oftast tillbaka.Jag vill även påpeka att jag inte är teknikhatare eller miljömupp utan bara en enkel glesbygdsnisse som läst mycket av den äldre skogslitteraturen och konstaterat att där finns mycket kundskap som tappats på vägen och är värt att värna.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

towes  
#165975 Jag var härom året själv och lyssnade på Ulf Johansson ute på Tönnersjöheden. Bl.a. kunde jag själv se flera av de olika bestånd som utgör försöket som jag antar ligger till grund för uttalandena i Land. Om jag inte minns fel så är det ett flertal försöksbestånd som planterats 1971. Man har använt förbanden 2,0, 2,5 samt 3,0 meter och tillämpat fri gallring, höggallring eller (i 3-m fallet) ogallrat. Marken vid försöken var god till mycket god.

(Som alla säkert kan räkna ut så ger 3 meters förband knappt 1100 plantor/ha, medan 2 meters förband ger 2500 plantor/ha.)

Det som slog mig som mest intressant var att kvistgrovleken endast var mycket marginellt större i 3-metersbestånden, bara upp till 5-10%. Jag hade förväntat mig betydligt större skillnad här. När man själv gick i bestånden var det ibland svårt att avgöra vilket som var vilket.

Årsringsbredden var som sig bör genomgående 5-10% större i 3-m förbanden än i 2-m förbanden. Volymen totalt vid ca 40-årig skog var förvisso lite högre i 2-metersbestånden men det berodde på gallringsuttag. Av bestånden som stod idag innehöll 3-m ogallrat mest stående volym.

Kontentan av det som visades var alltså att det visst är försvarbart att plantera i 3-metersförband och att sett till ekonomin, räknat i nuvärdeskalkyl, så var 3-m förband det som "vann" (2% kalkylränta).

Då det var ett tag sedan och minnet inte direkt förbättras med tiden så vill jag låta det vara osagt när i tiden avverkningen låg i detta bestånd, men jag vill nog anta att med 3 meter och ingen gallring så ligger det nog snarare förr än senare. Kort o gott ett mycket intressant besök, Ulf är en kompetent och utmärkt berättare och dessutom en mycket trevlig värd.

Jag tog lite foton av faktaskyltar under besöket och hoppas inte jag kränker någon copyright hos SLU genom att visa dem här. (Syftet med dem var ju för att informera vilket jag hoppas jag bidrar till ytterligare.)

Håll till godo.

Tönnersjö-förbandstudie1.png

Tönnersjö-förbandstudie2.png

Tönnersjö-förbandstudie3.png

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

skogshasten  
#169141 Towes en rejäl bump för ditt inlägg jag har själv varit övertygad om att träd likasom andra plantor blir större med mer ljus ,näring samt plats för rötter.Roligt att hitta siffror utan att leta efter dom.eftersom arbetet är den dyrbaraste kostnaden tror jag att man kan gallra ut tidigt och mycket utan att timmer kvaliten blir lidande.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk/glesplanter

bserv  
#238015 Den här tråden har inte rörts sig mycket på sistone. Nu har jag själv varit på Tönnersjöheden och fått en del nya tankar om Gallringsfritt.

Jag har läst en hel del intressant om glesplantering/gallringsfritt - här och på nätet. Ekonomin är så långt jag kan förstå det väsentligt bättre i gallringsfritt - ja upp till över 50% bättre beräknat som nuvärde. Men jag är förvånad att så få verkar satsa på gallringsfritt. Helt gallringsfritt är kanske orealistiskt på goda marker i södra Sverige men en genomtänkt strategi där man låter självuppslag av björk dana granen och dessutom ge biobränsleproduktion. För att underlätta skörd av biobränsle har jag funderat på annat glesförband än det oftast använda på 3x3m. Exvis 2x4 borde göra energiskogsskörd mycket effektivare. Vore intressant att höra om någon testat.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

Baggböla  
#238017
OAS-forests skrev:Tycker att det är bra att det finns en lag som ställer ett återbeskogningskrav samt även ger en rekommendation om plantantal.

Har dock inte hört talas om att skogsstyrelsen är ute i skogen för att räkna plantor. Det torde vara tämligen riskfritt att prova gallringsfritt skogsbruk.


Skogsstyrelsen de räknar plantor med sin såkallade Polytax.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

rikard_e  
#238020 Läste om detta för ett tag sen. En man som hade planterat ca 820 plantor per hektar.

Detta gav alltså 3.5 meter mellan plantorna , har för mig att det var några år långsammare i starten än en normal plantering. Detta var helt skötselfritt förutom två röjning.

Stammarna såg fina och välutvecklade ut.

Kan inte tala för eller emot detta. Själv kommer jag inte prova det, då jag gillar att hålla på i skogen.
Hade ansett det tråkigt att bara stå och titta på när det växer

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk

bserv  
#238026 Ja men för oss som inte har utrustning för att gallra och alltså måste leja bort det jobbet borde det ju vara ett tilltalande alternativ. Röja kanske man kan och vill göra. Och vill man satsa på biobränsle för egen vedbränning eller avsalu borde det vara ett intressant alternativ.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk/glesplanter

Skogsforskare  
#238066
bserv skrev:... en genomtänkt strategi där man låter självuppslag av björk dana granen och dessutom ge biobränsleproduktion. För att underlätta skörd av biobränsle har jag funderat på annat glesförband än det oftast använda på 3x3m. Exvis 2x4 borde göra energiskogsskörd mycket effektivare. Vore intressant att höra om någon testat.


Men om du har en blandskog av gran björk där du gallrar ut björken så är det ju inte gallringsfritt. :wink:

När det gäller ekonomi, nuvärdeberäkningar och huruvida nåt är lönsamt eller ej så kan det vara klokt att ha i åtanke att även om man lyckas ha korta omloppstider så pratar man normalt om åtminstone 50-60 år. Det hinner hända ganska mycket i samhället på den tiden. Ni kan ju jämföra virkesmarknad, priser och avverkningsteknik idag och 1950.

Kostnaden för markberedning-plantering är oftast väldigt låg i förhållande till intäkten av slutavverkningen, så att snåla där känns gnidet i förhållande till de som en dag ska skörda det ni anlägger. Tänk om man gjort likadant för 60-70 år sen, satsat på bestånd med 800-900 st/ha. Vilka trista skogar vi skulle haft nu.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk/glesplanter

Brickan  
#238069
Skogsforskare skrev:Men om du har en blandskog av gran björk där du gallrar ut björken så är det ju inte gallringsfritt. :wink:
Lite OT kanske, en fråga om vad ord betder. Om man har två bestånd - ett gran och ett björk som råkar dela yta. När man tar bort all björk och lämnar all gran. Har man då inte avvecklat = slutavverkat björkbeståndet? Vilket av bestånden har man gallrat - björken eller granen?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk

JensSkoog  
#238074 Gallringsfri skog hørs ut som å dyrka korn, utsåd, sprutning, och senn skörd - men där kornet måste ha nogra månader, så måste skogen ha 60-70 år, och så skulle jag bara gå där och titta!!!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsfritt skogsbruk/glesplanter

Baggböla  
#238101
Brickan skrev:
Skogsforskare skrev:Men om du har en blandskog av gran björk där du gallrar ut björken så är det ju inte gallringsfritt. :wink:
Lite OT kanske, en fråga om vad ord betder. Om man har två bestånd - ett gran och ett björk som råkar dela yta. När man tar bort all björk och lämnar all gran. Har man då inte avvecklat = slutavverkat björkbeståndet? Vilket av bestånden har man gallrat - björken eller granen?


Du har avvecklat björken från en blandbestånd.

Bara för det är fler än 1 trädslag betyder inte att det är olika bestånd. Det är möjligtvis olika skikt men inte bestånd.

Slutavverkning beror på hur mycket volym du har tagit ut (eller snarare står kvar) i förhållande till trädhöjden §5. Vilka sorts träd du tar ut är ovidkommande.

Avatar Fallback

Re: Gallringsfritt skogsbruk/glesplanter

Brickan  
#238115
Baggböla skrev:
Brickan skrev:
Skogsforskare skrev:Men om du har en blandskog av gran björk där du gallrar ut björken så är det ju inte gallringsfritt. :wink:
Lite OT kanske, en fråga om vad ord betder.

Du har avvecklat björken från en blandbestånd.
Så "bestånd" är en yta på marken, inte de träd som växer där?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).