Arbetskläder för skogen

Handskar. Sågskyddsklass?

66 inlägg 49506 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#237178 Heja!

Funderar lite på nya handskar till skogen å kollade lite runt på husqvarnas sortiment.
Hittade denna men så läste jag sågskyddsklass 0...
http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -sagskydd/
Tycker ni att det räcker eller borde man satsa på det dyrare paret, Technical?
http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -sagskydd/
Vad har ni för skyddsklass på handskarna?
Är det någon som nån gång sågat i handsken?

Håller mig gärna till husqvarna då jag har nära till bra åf. Ni vet rabatter å sånt ;)



   TS
Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Nolltax AB  
#237187 Man står där å håller i en vrålande såg med bägge händerna.
-Hmm. Kedjan ser slak ut, är den det?
-Oj, vilken tur jag hade sågskyddad handske på. Det där hade kunnat sluta illa...

Alltså, vem f*n petar in fingrarna i kedjan när den skenar??

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#237188 Jag provade någon av handskarna i butik, alldeles för klumpiga, det kändes som att ha ett par boxningshandskar på nävarna. Muddarna kan väl vara sköna vintertid, sommartid blir det olidligt. Jag skulle aldrig köpa dessa, alternativ för 99 kronor finns på Jula, dock utan sågskydd.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#237189
Nolltax AB skrev:Man står där å håller i en vrålande såg med bägge händerna.
-Hmm. Kedjan ser slak ut, är den det?
-Oj, vilken tur jag hade sågskyddad handske på. Det där hade kunnat sluta illa...

Alltså, vem f*n petar in fingrarna i kedjan när den skenar??
Nej, sågskydd i handskens ovandel kan vara bra vid arboristarbete, alltså när man håller grenar med vänster hand, och kapar med enhandssågen. Till övrigt skogsarbete är det en tämligen onödig produkt. Det torde t.o.m vara vanligare att såga sig i röven, än att såga sig i handens ovansida. Eller har någon andra erfarenheter av "handsågning" ? :surp:

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Nolltax AB  
#237191 Arboristerna, ja. Borde inte dom satsa på sågskyddade rep i första hand?

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#237204
anersimyra skrev:Jag provade någon av handskarna i butik, alldeles för klumpiga, det kändes som att ha ett par boxningshandskar på nävarna. Muddarna kan väl vara sköna vintertid, sommartid blir det olidligt. Jag skulle aldrig köpa dessa, alternativ för 99 kronor finns på Jula, dock utan sågskydd.

Vinterhandske då kanske om den var klumpig? :???:
Har provat nåndera på en mässa och den verkade smidig å skön. Minns dock inte vilken modell ~x(
Utan sågskydd i handsken vill jag inte köra, känns säkrare när man e lite ovan fast det kanske anses onödigt av andra. Mycket kan man tumma på men inte säkerheten! :smile:

Nolltax: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Si63  
#237262
Blivande snickare skrev:Heja!

Funderar lite på nya handskar till skogen å kollade lite runt på husqvarnas sortiment.
Hittade denna men så läste jag sågskyddsklass 0...
http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -sagskydd/
Tycker ni att det räcker eller borde man satsa på det dyrare paret, Technical?
http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -sagskydd/
Vad har ni för skyddsklass på handskarna?
Är det någon som nån gång sågat i handsken?

Håller mig gärna till husqvarna då jag har nära till bra åf. Ni vet rabatter å sånt ;)



Citat på Technical:
"Mjuk frotté på tummen för att torka näsa och ansikte."

Den hade jag valt.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

åberg  
#237269
Sinkro63 skrev:Citat på Technical:
"Mjuk frotté på tummen för att torka näsa och ansikte."

Den hade jag valt.

Vanlig handske kan riva lite i skinnet när man torkar svett så det är ju skönt med nån mjukare yta på handsken.

------------------------------------------------------------------------------------
OT
När det handlar om handskar för längdskidåkning och mountainbike kallas det ibland för snor-fleece. :geek:
Det är ett ord som används mest av oss användare, har inte sett det i nåt marknadsföringssammanhang. Oklart varför. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

herjman  
#237861 Fattar inte vad man ska ha sågskydd i hanskarna för?

Varmt väder-tunna smidiga montagehandskar
Kallt och vinter-vattentäta fodrade från tex graninge +handtagsvärme

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Fredrik N  
#237907 Jag andvänder Ejendals pro- serie.
Dom har tunna montage handskar och ett par vinter handskar med extra bredkardborre mudd som är till för att ge ett extra stöd åt handleden.
Dom är riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#237933 Jula har en riktigt bra handske, rödsvart med kardborrelås a 99:- kronor.

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

traktorz  
#237939 Julas bästa handske, som var en fröjd att jobba i med motorsåg förra vintern, inga problem ner till 15 minusgrader:
http://www.jula.se/fodrade-arbetshandskar-903078
Bild

Just nu nedsatt från 249 kr till 199 kr.

P.S: Inget sågskydd i denna, men mycket bekväm!

P.P.S:
En billigare handske med mudd för vinterbruk är denna, en utgående modell till mycket bra pris, nu 39 kr nedsatt från 99 kr:
http://www.jula.se/arbetshandskar-903171
Bild

Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

JensSkoog  
#237958 Handsker! . Orkade inte dom för jag närmade mig 60, och nu bara när det går ner mot minus 15, eller när jag jobbar med stål och jarn. Har Stihls såghandsker, och tycker dom är OK och inte vansinnigt dyra.

Avatar Fallback

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

Blivande snickare  
#238644 Köpte husqvarnas technical handske med sågskydd idag. Tänkte ta functional först men den satte inte alls lika bra på handen som technical. Extra kul med bra åf så man får bra pris åxå :grin:
Tack för hjälpen, kul att det blev lite diskussion åxå!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar. Sågskyddsklass?

anersimyra  
#238654 Vad blev det av dom gamla hederliga huggarhandskarna med gasfinger på höger handske ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).