Föryngring

Klippa dubbeltopp

11 inlägg 12584 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klippa dubbeltopp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236803 När på året är det lämpligt att klippa av dubbeltoppar på gran och sibirisk lärk,har några plantor som viftar med dubbla toppar.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltopp

anersimyra  
#236896 Granen kan du ta när som helst, lärken alla tider förutom under tiden den släpper eller skjuter nya barr.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

Blivande snickare  
#236902 Tall då?

Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltopp

anersimyra  
#236903
Blivande snickare skrev:Tall då?

Samma som gran :smile:

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

Blivande snickare  
#236907 Okidoki :grin:
Har några plantor som borde friseras lite :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236976
anersimyra skrev:Granen kan du ta när som helst, lärken alla tider förutom under tiden den släpper eller skjuter nya barr.

Tack för svaret,nästan vad man bör ha räknat ut gällande lärken,till sommaren alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltopp

anersimyra  
#236981
bengt.a skrev:
anersimyra skrev:Granen kan du ta när som helst, lärken alla tider förutom under tiden den släpper eller skjuter nya barr.

Tack för svaret,nästan vad man bör ha räknat ut gällande lärken,till sommaren alltså.

Nejdå, beskär den bara inte under tiden den släpper eller sätter barr. Den s.k.a JAS perioden ( Juli, Augusti, September ) har kommit att ifrågasättas av ny forskning, många anser numera att Lönn, Björk, m.f.l går utmärkt att beskära under alla tider på året, förutom under lövsprickning/lövfällning. Att dom " blöder" har ingen som helst betydelse vid rätt utförd beskärning.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237068 Menar du att går att beskära efter den har släppt barren på lärken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa dubbeltopp

anersimyra  
#237071
bengt.a skrev:Menar du att går att beskära efter den har släppt barren på lärken.
Ja just det, känt sen gammalt är att träd ska inte röras, under lövsprickning, under lövfällning. Däremellan kan dom flesta träd beskäras. Lönn, björk har historiskt inte beskurits under perioden de savar, ny forskning visar att blödning/savning i själva verket skyddar trädet från inträngande organismer. Självklart får man inte beskära alltför mycket, men det gäller egentligen alla växter oavsett tid.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

ÅsaNisse  
#237161 Enligt vad jag fått lära mig av de gamle så kan man beskära alla trädslag då de är i fullständig vila. Dvs på vintern jan-mars. sen funkar även JÁS och för gran även juni. Det har jag själv sett sedan jag fick skador av förrymda kor som åt bark i en granplantering. Det rann kåda och läkte skadorna och när de gallrades efter ca 20 år så var dom fullständigt friska

Avatar Fallback

Re: Klippa dubbeltopp

jannee  
#240620 Man klipper dubbeltoppen när man finner den, årstid oväsentligt, så har jag gjort de senaste 40 åren, inte märkt några negativa effekter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar